Bästa dammsugaren för hundägare

M

Meanwhile

Min dammsugare har blivit utsliten och jag behöver en ny. Vill ha tips på en bra dammsugare som klarar mängder av hundhår och grus och skräp som de drar in. Min nuvarande dammsugare har stark motor men klarar ändå knappt att få upp hårtussarna från mattorna så nu vill jag få tips från andra hundägare innan jag gör ett nytt dåligt köp... Priset är förstås inte oviktigt men viktigare att den gör sitt jobb effektivt.

Sv: Bästa dammsugaren för hundägare

Kan rekomendera kärcher. Har en som är säkert är mer än 15 år gammal och suger hur bra som helst. Suger t.o.m upp stora gruskorn och är bra att suga rent mattor från hundhår.

Sen ska du ha specialmunstycke för hund/katthår. Finns till de flesta dammsugare, helt guld till knutna mattor, bilen osv

Första tipset är påslös dammsugare!! Så jäkla smidigt och billigt;) hade blivit ruinerad på påsar annars.. Andra tipset är Electrolux twin clean, superdammsugaren:bow: hepa filter och påslös, har haft den i 2år nu. Kostade ca2600:- och jag är skitnöjd! Har aldrig haft så rena golv och mattor som nu trots två labbar inomhus, bor på landet så det dras in mycket grus..

/LL

jag har en electrolux ultrasilencer, vilket har funkat helt klockrent bra både med långa hundhår, sand och grus :)

ja, specialmunstycke...det är ett vanligt men med roterande borstar under och den tar alla hund/katthår ....Överlägset

Jag kan stort rekomendera Philips FC9160/01 med den högsta sugeffekten av alla dammsugare. Min mamma har haft sin i 4 år, då hon ha collie som både lämnar päls, speciellt när dem fäller och även drar in smuts som grus, småstenar och pinnar m.m. och den har hon varit super nöjd med. Tar bort allt hår från mattorna och suger upp allt.
Jag köpte en jag med i somras och har 3 st collie som skitar ner väligt mycket, speciellt vid denna säsongen samt hösten. Drar in massor med grus, pinnar, små grankvistar. Och när dem fäller så är det rejält. Men den suger upp allting som sagt! Får sänka sugkraften på mattorna för att dem inte ska fasta och följa med.
Lång räckvidd, jag behöver inte byta eluttag. Räcker att jag tar den i hallen så kan jag gå runt hela lägenheten.
Jag har även märkt att jag inte behöver damma av bokhyllorna lika ofta som tidigare.

Så den rekomenderar jag som sagt!

kl

Vilken bra tråd!! Det där med specialmunstycke hade jag ju aldrig hört om, eller påslös dammsugare. Kan vara värt att lägga en slant på.

kl

Vilken bra tråd!! Det där med specialmunstycke hade jag ju aldrig hört om, eller påslös dammsugare. Kan vara värt att lägga en slant på.

Du kommer aldrig att ångra dig :laugh:

drar du över en hundhårig matta så blir det direkt en "ren väg" ....

Släng ut mattorna och köp en Roomba. En sån där som går runt av sig själv och smaskar i sig smuts, damm och annat.

En av våra bästa investeringar någonsin. Jag avskyr att dammsuga:mad:

Släng ut mattorna och köp en Roomba. En sån där som går runt av sig själv och smaskar i sig smuts, damm och annat.

Min nästa blir en sån, men funderar på den med tvättfunktion.

Jag håller med, jag har aldrig varit så glad för en dyr, teknisk pryl! Vi har en schäfer som drar in massor av grus, det är helt ljuvligt att inte behöva göra något annat än att tömma dammbehållaren och rengöra borstarna. Jag behöver inte ens sätta igång den, den har ju schemaläggning! :love:

Den klarar ju tyvärr inte ryamattan, men de andra mattorna går hur fint som helst på mattor också.

Jag är jättenyfiken på en sån. Vi har precis köpt nytt hus, jättestort, och jag börjar bäva inför dammsugningen. Vi har två hundar som drar in smuts. Funkar Roomba även om man inte har öppen planlösning?

*Delvis knapplån*

Jag är också nyfiken på specialmunstycke för hundpäls. Var hit man ett sådant? Fungerar det bra även på superkorta vassa hår som riktigt kilar sig fast i all textil?

Roomba funkar alldeles utmärkt i hus med många rum. Man kör den rum för rum. Den måste ändå ladda om sig med jämna mellanrum.

Faktum är att vi har en öppen planlösning i kök o vardagsrum, men vi brukar köra roomban i två omgångar. Man kan ställa upp virtuella väggar som delar av rummet.

Släng ut mattorna och köp

Nej, tyvärr går inte det. Vi lade in nya plankgolv i furu för ett par år sedan eftersom allt annat ser puckat ut i vår lilla 1800-talsstuga. Så för att skona golven måste vi ha mattor, annars blir de repiga på nolltid (det blir de i alla fall).

*Delvis knapplån*

Jag är också nyfiken på specialmunstycke för hundpäls. Var hit man ett sådant? Fungerar det bra även på superkorta vassa hår som riktigt kilar sig fast i all textil?

Jag köpte mitt på Elgiganten..har en dsg och han är ju korthårig och dom håren kommer med dom också

*kl*
Så himla glad för alla tips. En fråga till er som har påslöst. hur fukar det? Tömmer man efter varje gång? Det står någonstans att en del damm läcker ut när man tömmer, hur ser ni på det+ Måste man göra ren maskinen ofta?
Och det där specialmunstycket, har det något namn? För det står ju inte "specialmunstycke för dig som har mycket hundhår" utan de heter ju nåt i stil med super fantasy 3 in one special...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 030
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 249
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025