Bästa borsten?

Red_Chili

Trådstartare
Vår katt är långhårig och fäller massvis av päls. Hon är också lite mjällig och blir lätt elektrisk, men förhoppningsvis blir allt bättre nu när vi bytt mat åt henne.

Men nu när jag roar mig med att borsta henne dagligen så inser jag att borstarna vi har inte alls är bra. (Något som min mor inte kunnat upptäcka eftersom katten tydligen inte låter henne borsta.)

Vi har en borste som är väldigt lik den här:
karlie-karda-katt_200310760.png

Nackdelen är att kattens päls är tunn också, och när man borstar så måste man ta väldigt, väldigt löst för att inte riskera att göra illa henne och då får man ju ändå inte med sig så mycket päls som man skulle kunna få bort.

Vi har också en som jag tror att egentligen är en skoborste, men som katten gillar.. Det är med mjuk borst iaf, men den samlar inte upp någon päls.

Så. En "snällare" borste än den med metallpiggar, men som ändå tar bort päls på ett bra sätt. Vad kan vi köpa?
 
Sv: Bästa borsten?

En Furminator kanske? Den lossar underull nå fantastiskt, skär ganska lätt igenom eventuella tovor, och är inte vass i ändarna som en karda kan vara. Det kan bli lite statiskt när man borstar, men brukar gå bra bara man håller sig borta från fleecefiltar och sånt. :)
811794010935C.jpg
 
Sv: Bästa borsten?

En gummikarda? Jag kör en lite finare stålkam för att få loss lös underull och gummikarda på rexarna som inte har så tjock päls.
 
Sv: Bästa borsten?

En furminator kunde kanske vara något!

Sol, har du bild på en sån där gummikarda som du menar?


Det knepiga med pälsen är att det känns som om hon inte har någon underull alls. Kan det vara så? Jag har inte känt på så många katter, men jämför jag med hundar så är det ju då som två olika pälstyper i samma päls och ofta bara själva underullen som lossnar. Med katten är det som om all päls är precis likadan och allt lossnar.
 
Sv: Bästa borsten?

En furminator kunde kanske vara något!

Sol, har du bild på en sån där gummikarda som du menar?


Det knepiga med pälsen är att det känns som om hon inte har någon underull alls. Kan det vara så? Jag har inte känt på så många katter, men jämför jag med hundar så är det ju då som två olika pälstyper i samma päls och ofta bara själva underullen som lossnar. Med katten är det som om all päls är precis likadan och allt lossnar.

Jag har en sådan här gummikarda:

gummikarda-500x500.jpg


Det finns även varianter med lite längre "piggar":

t_12279.jpg


Det kan absolut vara så att katten har väldigt lite underull. Vissa raser ska inte ha underull medan andra ska ha mycket och sedan finns ju alla möjliga variationer där emellan. Om hon har lite underull kan en gummikarda vara mer behaglig men en gummikarda reder inte ut eventuella tovor särskilt väl så kanske en kombination av gummikarda och en gles stålkam skulle kunna funka?
 
Sv: Bästa borsten?

Hm.. Jag får kolla närmare på dem i affär tror jag :D
Då är det nog så att hon har lite underull. Hon är bondkatt, så det kan ju vara precis vad som helst i henne. Märkligt nog så får hon som mest en miniliten tova mellan frambenen en gång per år, annars ingenting. Vår förra katt, en norsk skogkatt, hade mycket tjockare päls och tovade mycket(!) lättare. Å andra sidan fick han vara ute mycket, så en del av tovorna kom från att han trasslade in pinnar och löv i pälsen :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Övr. Katt Vi fick hem vår kattunge igår och vi har en hund på 6 år. Alla i familjen var helt införstådda med att introduktionen skulle ta tid då...
Svar
8
· Visningar
2 387
Senast: Bexzor
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 748
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp