Bästa Älghunden?

Minerva

Trådstartare
Ja som rubriken lyder vilken är den bästa älghunden?

Är det Jämten?

Eller är det nån annan? :)

Sv: Bästa Älghunden?

Pojkvännens hund (7 månader) är blandning gråhund/jämthund,
och visar redan tendens till att jaga, och är kanonduktig på att spåra.
Ska bli älghund så småningom, har börjats att tränat lite smått.

Dsc00978.jpg

Visst är han vacker (hunden alltså) ;) ? :laugh:

Senast ändrad:

det va det ja trodde med :p
men tänkte man måste ju höra här med :p

För en älghund ska ja ha så småningom :)
ska ta jägarexamen å längtas! :)

Westernsaved: Absolut han är jätte fin :D

Enligt min sambo så är det individen inte rasen (förutom att det är en hund av älghundsras) som avgör.
Den älghund som än så länge varit bäst av de hundar han haft är en gråhund (som tyvärr blev ihjälkörd), medan hans sämsta också varit en gråhund. Nu vill han prova något "nytt" så han har beställt en karelsk björnhund som ska födas vilken dag som helst om allt går som det ska.

Fast nu är det så att de olika älghundsraserna har faktiskt olika jaktegenskaper, så din sambo har fel i sitt resonemang.

Jag kan inte svara på jaktegenskaperna, men jag tycker jämtarna i allmänhet har ett trevligare temprament.
// Jeps som är uppvuxen med gråhundar men efter många år på djursjukhus älskar Jämtar.

Men det är individen som gör hunden. Även om jaktsättet skiljer sig åt något mellan raserna (fast vad jag förstår jagar gråhunden och jämten ganska lika, även om vår jämte varit mer "jaktidiot" än gråhundarna) så är ju slutmålet det samma, att skjuta en älg. En bra gråhund är bättre än en kass jämte, precis som det är vice versa. Däremot har han (sambon) tyckt att jämten är en bättre familjehund, inte så mycket enmanshund, fast jag hört andra säga tvärtom. Kass hundar finns i alla raser, precis som det finns bra hundar.

Enligt SÄK är effektiviteten likvärdiga mellan Jämthund och Gråhund. Min kompis bror hade en Västsibirisk Laika. Och den ansåg han vara överlägset bäst eftersom den är så mångsidig.

Jämtarna är den ras som är mest utpräglad ståndhund på älg.

Visst jagar alla älghundsraser älg och har liknande arbetsegenskaper, men den som inbillar sig att inget skiljer mellan rasernas jaktsätt är långt ute och cyklar!

Eftersom de olika älghundsraserna har en viss skillnad i sitt arbetsätt så kan man ju inte generellt säga att Jämten är den bästa rasen.
Fler aspekter skall ju vägas in innan man kan spå vilken raserna som passar bäst.

Visst är det väl så att jämthunden generellt är en bättre hund om du har stora marker? Normalt uppåt i landet. Medans en älghundsras som generellt har ett tätare sökarbete med tätare kontakt med sin förare kanske passar bättre på de lite mindre markerna här nere i söder.

På våra dryga 1400 hektar så har det visat sig att Jämthunden är mindre lämplig. Vi har tillgång till jaktprovsmeriterade individer av både Jämte och Karelare och Laika i jaktlaget....Av dessa tre raser så är det Karelaren som framstår som den mest lämpliga rasen. Och då är det helt och hållet arbetsättet som fäller det avgörandet. Karelarens arbetsätt passar våra jaktmarker bättre än Jämten.

Om man läser mina inlägg, så ser man att jag menar på att jämten är den bästa ståndhunden..

Nu är jag inte ute efter att märka ord... Men i ditt första inlägg i den här debatten så var det älgjakt med löshund du nämnde... Jag förringar inte på något sätt Jämthundens jaktkapacitet. Tvärt om... det är en mycket bra ras för älgjakt.

Vi jagar med löshundar.... och de ställer älg alla tre raserna... och fortfarande så är Karelarens arbetsätt fram till ståndarbetet det som gör att den rasen passar bättre än Jämten.

När väl hunden lyckats ställa älgen .... då är det helt och hållet individbundet hur bra det arbetet är....

Hej
Självklart tycker jag Jämten eftersom annars skulle jag aldrig ha 3 stycken;) MEN även om jag anser att de olika raserna jagar olika o har egna egenskaper för just den rasen så tror jag även att en viss del är individbundet oxå... ja menar en hund blir ju även en del vad man ger den för förutssättningar. Även arvet på just den hunden är viktigt oxå

viktigaste anledningen för mig att Jämten är bäst, är att de är även de bästa familjehundarna med sitt lugna härliga sätt,
gråhundar tycker jag är bjäbbiga o jaktidioter (vet många som får gå hem utan hund på kvällen)
karelare brukar vara trevliga hundar men de kräver mkt stora marker att jobba med då de oftast är mkt vida i söket och jag har träffat några riktiga för väl skarpa hundar men gubben min var länge sugen på en ..
laikorna har jag för lite kunskap om i egentligen men har märkt att de Kan vara mkt rädda vid ovana händelser tex jag har aldrig hört en hund yla o vara så rädd när vi gjorde björntestet och om man tittar på olika jaktprov så brukar de vara väldigt ojämna Men jag tycker de är FINA i allafall.

Den absolut bästa jakthund vi genom åren haft hitills, hon var en korsning Jämthund/Gråhund/pointer. Gubben blev inbjuden på hur mkt jakt som helst pga av att hon var så duktig. Hon gjorde allt rätt o lite till :laugh::laugh:

Jag ska förtydliga att min sambo är medveten om de olika rasernas jaktegegenskaper. Han har jagat både med gråhund, jämte, hälleforsare, laikor och karelare, men bara ägt de två förstnämnda raserna. Precis som syrran skriver så kan ju jaktmarkernas storlek inverka, men han menar att med en bra hund (individ) så blir jakten alltid rolig och spännande oavsett ras.

Här hemma har det alltid varit Wachtelhund som har gällt vid klövviltsjakt, och det är en hund som jag tycker funkar kanon!
Den är kortdrivande och har ett självständigt sök, och det funkar väldigt bra tycker jag.

Sen är ju inte Wachteln en renodlad älghund, utan en ras med ett ganska brett jaktregister :)

Mina föräldrar kör på gulhund(ej godkänd egen ras) och karelsk bjönhund, funkar toppen:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 073
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
795
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: alex.ha
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 31