Bästa aktiviteterna på ridklubben?

Ponnytant

Trådstartare
Efterlyser dina bästa tips för engagerande aktiviteter på ridklubb/ridskola/ryttarförrening!

Vad har ni gjort som funkat bra? Berätta gärna lite om "upplägget" också!

Sv: Bästa aktiviteterna på ridklubben?

Vi har haft "Övernattningsläger" på två dagar.

Då kommer de på fredagen. Och de packar upp sina saker och sedan går vi ner och ger hästarna kvällsmat. Sen går vi upp och äter kvällsmat. Efter det går de som vill ner och leker (Mest barn och Ungdomar) De andra kollar på tv eller nåt annat. Sen innan vi går och lägger oss kollar vi på en film. De flesta somnar under filmen ;)
Går upp och ger hästarna morgonmaten. går själva upp och äter och släpper sedan ut hästarna förutom de vi ska rida. tar ett ridpass på morgonen. Dressyr och när de ridit klart är det dags för teori. sen Middag. Efter middagen är det hoppning som gäller. Efter hoppning hjälps alla åt att plocka fram hinder till gymkanan som avslutar lägret och alla ungar bara älskar det :D Det brukar vara rätt uppskattat här ;)

3 Målmat ingår och vi brukar sova i kafeterian där det är varmt och skönt ;)

Hej och tack!
Några frågor:
Hur ser "finansieringen" ut. Betalar deltagarna något?
Vilka är engagerade i arrangemanger (mat etc) - föräldrar?

Ja de som hade egna hästar betalade 200kr och som hade ridskolehästar betalade 250kr.

2 Föräldrar ställde upp med maten och jag och en till skötte de under kvällen/Natten.

*puttar lite*
Jättetacksam blir jag för fler aktivitetsförslag! För varierande åldrar och erfarenheter.........

Förutom klubbtävlingarna i hoppning (clearound 40-60 och tävling 70-1,10 m) och dressyr (LC-LA) har vi knattehoppning.
På våran klubb (ungdomssektionen har anordnat det) har vi någon gång per termin haft knattehoppning. Alla barn på knatteridning får skriva upp sig på anslagstavlan i stallet och önska en häst de vill tävla med¨och på vilken höjd (20-50 cm). Barnen (tillsammans med deras föräldrar) kommer till stallet någon timme före tävlingen för att få reda på vilken häst de ska ha, får gå banan och ungdomssektionen berättar hur det ska genomföras. Därefter görs alla ponnyer iordning och leds ner till ridhuset/ridbanan. Banan består av ett antal hinder och barnen kan välja om de vill rida själva, om föräldrarna ska leda eller om de vill att någon i ungdomssektionen ska leda. De får också bestämma tempo själva: skritt, trav eller galopp. Alla får rosett och ett litet pris var.

Detta brukar vara väldigt uppskattat av barnen. Sist var det många anmälda och på tävlingsdagen var både föräldrarna och mor/far föräldrar där och tittade på sitt barn. En rolig aktivitet, helt klart. :)

I början av juni, brukar vara några dagar innan skolorna slutar, har vi "öppet hus" på ridklubben. Då har vi olika uppvisningar (höjdhoppning, kadrilj, gymkhana t.ex.). En ridgrupp får också visa vad de brukar göra på lektionerna, det står alltså en ridlärare i mitten. Det brukar finnas en tipspromenad med lätta+svåra hästfrågor. Dessutom bjuds det på fika. Man kan köpa lotter och vinna en gratis ridtermin m.m. Många brukar komma på den!

På Lucia har vi ett luciatåg. Ett antal hästar med ryttare rider en kadrilj i ridhuset samtidigt som de sjunger julsånger. Ofta leder några tomteklädda ungdomar runt hästarna.

Vi har säkert fler aktiviteter, men det är dessa jag kom på sådär direkt! :D

Senast ändrad:

Vi brukar ha en Billstadag (stallet heter så) som brukar vara väldigt uppskattat. Uppvisningar i dressyr, stafetthoppning och tornerspel. Sen har vi oxå alltid en maskeradhoppning som alltid har fullsatta läktare :D Försäljning av lotter, gödsel, mat och loppmarkad med hästprylar finns också. Även ponnyridningen är uppskattat, då ungarna rider om och om igen :D

Vi brukar även anordna "spöknatta" vid halloween. Några frivilliga i stallet klär ut sig och gömmer sig i skogen. Efter att ha lyssnat på en spökhistoria får barnen gå en minst sagt läskig runda, med sina föräldrar eller kompisar. Efteråt bjuds det på hamburgare i klubbhuset :D

på "min" ridskola brukar de bla ha:
Skötartävlingar: Man får en timme på sig att göra hästen så ren som möjligt
Maskeradskötartävling: Hästen ska vara så ren som möjligt men ska även ha den bästa utklädnaden
Spökkväll: Barnen får lyssna på spökhistorier och går sedan en runda i omgivningen där de få träffa på olika spöken och monster samt samla lappar som de sedan ska sätta ihop till ett ord. Finns även änglar på området som hjälper och går med de minsta som tycker att det blir lite för läskigt ibland. Efteråt bjuds det på fika
Filmkväll: Alla samlas för att titta på filmer, äta godis och leka lekar
Hästens dag: Varje år har ridskolan "Hästens dag" i juni. Då är det uppvisningar, clinics, maskeradhoppning, hund- och ponnyagility, ponnyridning, loppis, lotteri och mycket mer.
Lucia: Vid lucia har ridskolam jämt en show. Den som har blivit framröstad till 'Årets Lucia' komemr inridandes med massor av barn, tomtar och ponnyer i släptåg där de sjunegr julsånger. Sedan är det shower, bla tolkar ridlärarna i ridhuset. :)

Senast ändrad:

Hästens dag: [...] ponnyagility [...]

Skulle du (eller någon annan?) kunna beskriva för mig hur ponnyagility går till?! Har hört om det lite här och där, men ingen kan riktigt berätta hur det går till, vad man gör, vad man har för typ av hinder och övningar och så vidare. Vore djuupt tacksam om någon kunde berätta för mig... :-) :bow:

Skulle du (eller någon annan?) kunna beskriva för mig hur ponnyagility går till?! Har hört om det lite här och där, men ingen kan riktigt berätta hur det går till, vad man gör, vad man har för typ av hinder och övningar och så vidare. Vore djuupt tacksam om någon kunde berätta för mig... :-) :bow:

det e som agility fast for ponnyer helt enkelt.;)

Teoritävling! En ridskola jag höll till anordnade det, inspirerat av teoricupen på Strömsholm. Man var i lag på ca 3-5 pers och så var det olika stationer i boxarna. Jag var aldrig med på någon sådan tävling på ridskolan, men däremot på teoricupen på Strömsholm. Där var det någon station där man skulle skriva hästens delar, en där man skulle linda ben, en där man skulle namnge olika redskap och verktyg, bland annat. Man hade x antal minuter på sig i varje box/station. De bästa lagen kom till final (stafett) där de skulle sätta ihop ett träns och splitsa grimskaft.

När stallet är skitigt kan man anordna städdagar, ev. tävla i mockning, smörning av sadel och träns, ryktning mm. Det kan vara riktigt trevligt.

Har även varit med på flera "Hästens dag" eller "familjedagar" med diverse uppvisningar, där en kul punkt skulle kunna vara att ridlärarna tävlar mot varandra på ridskolehästarna. Aldig varit med om, men kan tänka mig att det skulle vara ganska bra drag på läktaren. :laugh:

Något annat som är kul tipspromenader till häst, men något som vore väldigt roligt att prova på är orientering till häst. :) Med karta, kompass och hela paketet. Eventuellt skulle man ju kunna slå ihop de bägge och ha en tipspromenadsfråga vid stationerna.

Jag vet en sak som dom gjorde på min ridskola. Megakväll kallade dom det.

Man kom vid ungefär 17 och så åt man mat. Sen delades man upp i lag och hade femkamp.Efter det så gick man upp i kafeteriian och åt godis och kollade på film . Kl 23 så gick man ut till halmvagnen( vi har ett släp fyllt med halm som står på gården) och berättade spökhistorier i en timme ungefär. Sen så hade man spökrund i skogen runt anläggningen. Sen så sov man antingen i tält eller i kafeterian. Nästa dag red man en tipspromenad till häst och sprang en hinderbana på hoppbanan. Sist så åt man glass och fick lite priser.
Jag tror att man betalade typ 60 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 073
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka