Gissar på att detta är en ständig fråga och att svaret allt som oftast är: blötmat eller barf inte torrfoder.
Nu är problemet att det finns inte en chans att jag får min katt att äta något annat än torrfoder. Jag har försökt att bara lägga en knivsudd blötmat eller kött 20cm ifrån hans torrfoder och då har han matvägrat tillräckligt länge för att jag ska ge upp. Han är aldrig intresserad av att smaka mat från oss om det inte är typ sallad eller ost. (Han är min lilla vegetarian Kan inte ens fånga en fluga..)
Så vilka är de bästa torrfoder vi har att välja på 2016?
Vad jag har förstått så kollar jag efter:
Proteinhalt: så hög som möjligt
Fetthalt: ca 20%
Kalcium/fosfornivå: 1,2/1
Magnesium: 0,04-0,08%?
Natrium?
Natrium och magnesium skrivs sällan ut så de är svåra att kontrollera.
Jag skulle gärna se att katterna åt kött från länder med ok djurhållning. Därför har jag valt bozitas torrfoder tidigare som ska ha svenskt kött.
Dessa är dock de torrfoder som jag tycker verkar komma någorlunda nära (ingen anger varken magnesium eller natrium):
Orijen
Earthborn
Appalaws
Carnilove reindeer eller anka/fasan
Taste of wild (hittar inte mineralinnehåll dock)
Någon som tycker att något av dessa foder är bättre?
Någon idé om hur man får i katten extra vätska? Han dricker bra tycker jag, men det är ju bara mitt tyckande.
Nu är problemet att det finns inte en chans att jag får min katt att äta något annat än torrfoder. Jag har försökt att bara lägga en knivsudd blötmat eller kött 20cm ifrån hans torrfoder och då har han matvägrat tillräckligt länge för att jag ska ge upp. Han är aldrig intresserad av att smaka mat från oss om det inte är typ sallad eller ost. (Han är min lilla vegetarian Kan inte ens fånga en fluga..)
Så vilka är de bästa torrfoder vi har att välja på 2016?
Vad jag har förstått så kollar jag efter:
Proteinhalt: så hög som möjligt
Fetthalt: ca 20%
Kalcium/fosfornivå: 1,2/1
Magnesium: 0,04-0,08%?
Natrium?
Natrium och magnesium skrivs sällan ut så de är svåra att kontrollera.
Jag skulle gärna se att katterna åt kött från länder med ok djurhållning. Därför har jag valt bozitas torrfoder tidigare som ska ha svenskt kött.
Dessa är dock de torrfoder som jag tycker verkar komma någorlunda nära (ingen anger varken magnesium eller natrium):
Orijen
Earthborn
Appalaws
Carnilove reindeer eller anka/fasan
Taste of wild (hittar inte mineralinnehåll dock)
Någon som tycker att något av dessa foder är bättre?
Någon idé om hur man får i katten extra vätska? Han dricker bra tycker jag, men det är ju bara mitt tyckande.