Bäst släp för pengarna

Larka

Trådstartare
Vi är nu på jakt efter ett riktigt bra släp till våra hästar. Då vi tidigare bara åkt med en häst har vi kört med en Star Trailer Viking (som vi är extremt nöjda med!) men två stora hästar kräver ju lite mer utrymme/viktkapacitet så vi håller nu så smått på att söka oss till något annat.

Här börjar då det hela; vilket släp ska man egentligen köpa!?

Mina "krav" är som följer;
Möjlighet och plats att köra två stora hästar
STABILT släp som går bra på vägen - vagnar som mer är tortyrkammare än något annat går tokbort.
Bra ventilation
Sadelkammare, antingen på eller i släpet.
Hyfsad prisklass, vi söker ingen "lyxvagn" utan den ska vara bekväm för hästarna och inget mer.
Begagnat eller nytt spelar ingen roll.

Kom nu med era klokaste tips! :D

Sv: Bäst släp för pengarna

Jag har flera erfarenheter av olika Cheval Liberté, och tycker det är väldigt prisvärda. Stabilt, bra ventilation, finns med eller utan sadelkammare och finns i storlek upp till fem hästar.

Cheval Liberté ska vi titta närmare på i så fall, vi har en återförsäljare som granne mer eller mindre.

Vad gäller begagnat är jag mycket intresserad av en Ringo Star. Vi är ju så nöjda med vår nuvarande Star Trailer.
Sedan är jag förtjust i Ifor Williams, men jag vet inte om dessa brukar vara utrustade med sadelkammare? Då jag tävlar fälttävlan så behöver jag allt packutrymme jag kan få.

Ja, jag är ju inte så skicklig på detta med släp och vikter... Men hästarna tillsammans väger ca 1100 kg, hyfsat generöst räknat (antar att det är släpets lastvikt man får kolla på då?).

Bilen som (förhoppningsvis) ska dra det hela är en Nissan X-Trail. Max släpvagnsvikt för den är 2000kg.

Jag har en Startrailer XR3000 som jag är supernöjd med. :)
Min har totalvikt 1990kg och får då lasta 1090kg, men släpet kan typas upp ända till 2600kg.
Rymligt, bra ventilation, superstadigt att köra och lättdraget. Antar att Ringo Star är likvärdigt (är ju i princip bara fronten som skiljer dem åt, Ringon har mer klassiskt utseende och bara en sadelkammare, medans XR3000 har mer rundad front och sadelkammare + klädkammare.)

Annars är Thule Royal också ett väldigt trevligt släp. :)
Ifor Williams är helt underbara att köra, men har tyvärr inte sett något med sadelkammare.

Ja, då vill det verkligen till att ni har rätt vikt på hästarna och inte vill lasta mer än hästarna. Det är snålt med vikten. Vårt Boj Classic ligger på 840 kg tjänstevikt, sadelkammare och garderob. Men med två hästar hade det inte blivit mycket vikt över att lägga i sadelkammaren.

Vårt halvblod vägde strax över 600 kg (165 cm hög, inte särskilt maffig), fullblodet 560 kg (invägda på klinik).

Med 1100 kg lastvikt och bruttovikt begränsad till 2000 kg blir det 900 kg över till tjänstevikt (transportens vikt).

Senast ändrad:

Jag har en kompis som sålde sitt -84 enaxlade Umesläp och skaffade en Cheval Liberte' pga sadelkammaren.
Hon anser att en hel del på det gamla Umesläpet höll högre kvalitet än vad det är på Chevalen.
Så kolla på smådetaljerna också.
Vill du inte ha panik (eller säkerhets)utösning? Det satte i alla fall jag som krav när jag sökte släp nyss.

Personligen är jag livrädd för Cheval Liberte. Har iofs bara erfarenhet från ett enda sådant släp men där lossnade nitarna som taket satt fast i med påföljd av att sidoväggen gav vika och bågnade utåt. Detta under färd då hästen som var i stod o stampade och gungade litegrann.
Tycker nog man ska kunna begära av ett släp att det tål lite mera än så... Kanske var ett måndagsexemplar (?) men, nja... Tycker inte heller om man bortser från detta att släpet gav något vidare stabilt intryck.

Umesläp i olika modeller har jag haft själv under många år och jag har kört relativt mycket, mellan 1000-1500 mil per år med släpen. Har inte haft någon sadelkammare i mina men det har varit oerhört problemfria vagnar.
En av fördelarna med Umesläp är den låga tjänstevikten vilket ger dig högre lastvikt. Den enklaste vagnen får du lasta 1260 kg i om du har typat för 2000 kg som ett exempel.
Numera så kan man visst också, i de nyaste årsmodellerna, få integrerad sadelkammare.

Efter att ha jämfört många släp på marknaden håller jag med. CL är ett budgetsläp och någonstans måste man dra in för att hålla kostnaderna nere.

Det blev väldigt uppenbart exakt hur mycket budget konceptet innebär, när det finns andra släp att jämföra med. I andra prisklasser.

Ja, det blir väldigt tight. Inte alls idealiskt.

Vi håller på att köpa ny bil i samma veva, och det verkar sannerligen inte vara det lättaste att hitta en bra dragbil som dessutom kan dubbla som familjebil. Och som helst inte kostar multum....

Vi har en bekant som har just en XR3000 och hon är supernöjd! Vi är ju jättenöjda med vår Star Trailer Viking som är från samma tidsperiod så det känns som att det skulle vara en bra idé att slå till på en Ringo Star eller en XR3000.

Om jag har fattat saken rätt så är det omklädningsrummet + att Ringo Star har plyfaväggar som skiljer dom åt. Eller nåt sånt. :-P

Oj, det låter ju inte så lyckat! Jag har hört en del elakt om Cheval men visste inte att det var så utbrett. Hmm.

Ett Ume som hästarna åker baklänges i vore drömmen, men ett nytt sånt ligger låååångt över vår budget.
Annars tycker jag att Umesläpen verkar vara rymliga och stabila! Mer prisvärda än Boj, har jag fått för mig (även om boj är rikiga kanonsläp osv).
Vilka modeller ska man kolla närmare på?

Är det någon som har erfarenhet av begagnade Ume B50? Alltså sånna från 2004-2006?

Ja, det blir väldigt tight. Inte alls idealiskt.

Vi håller på att köpa ny bil i samma veva, och det verkar sannerligen inte vara det lättaste att hitta en bra dragbil som dessutom kan dubbla som familjebil. Och som helst inte kostar multum....

Har för mig att exempelvis kia sorrento får dra ca 2800kg. Har dock aldrig dragit med någon så vet inte hur de är som dragbilar.

Hundai terracan får också dra något liknande, och är kanontrevlig att dra med. (dieselvarianten)

Star är (Thule) / var riktigt bra släp. Även Ume, Boj, Ifor Williams, Böckmann, väl beprövade och rejäla.

De billigare importerna aktar jag mig för väldigt noga, men även Värmlandsvagnen (fast är inte de också import tro, Norge? Och de har ju även slagit ihop sig med Christ)

Jag har en CL 2002 XL-08,jag är faktist nöjd med mitt släp! Dock hade jag önskat en hård överlucka istället för gardin,men det funkar ju med den också..

Har taklucka och två öppningsbara fönster,går fint efter bilen,och hästen har stor plats inne i släpet,sen kan man ju naturligtvis inte jämnföra med transporter i 100.000:- kronors klassen,men den duger för mig som inte åker så mycket,i framtiden blir det väll fram och tillbaka till tränare bara nån gång i månaden. Körde lite längre i sommras när det var jättevarmt ute,och hästen var inte det minsta svettig,hade bägge fönstrerna öppna,och när vi åkte såg man att det "fläktade" lite i manen,tror pålle tyckte det var skönt! :D Han brukar stå och sova när vi åker,så han har nog inte heller något att klaga på!

Jag betalade under 40.000:- för mitt,och det har (hitils) varit värt varenda krona,har inte ångrat mig alls i val av transport. Visst önskar man att man hade råd att köpa ett nytt boj eller ume släp,men jag hade inte den budgeten,och som sagt så åker vi inte så mycket heller.

En klok tips kan vara är att inspektera uttsiden och se att det inte finns ihåliga stöd balker där hästen kan fästna med ett fot om dom ska bindas upp på uttsiden.
Vassa känter båda in och utt siden.
Att tänke på en ramp som är slätt, risk finns att hästen kan fästna med track arm på ramp ribberna när dom baka utt.
Insiden, är det lätt att lästa hästen eller komma det att bli en massa balker i vägen där man kan komma i klam.
Du behöva inte vara pitnoga, men lite kritisk där vissa saker var inte genom tänkt av fabrikater.

Fast det är ändå rätt stor skillnad att ha ett tvåhästarssläp till en häst, och frakta två hästar i.

För oss gick CL bort bl a på den otroligt dåliga utformningen taket fram. Det går ner så brant i framkant, att luftvolymen minskas dramatiskt. Visst, det kan räcka för en häst, men två? Nej, inte för mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 825
Senast: Murray
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 012
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ceta
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka