Bäst sköta lång man?

sassiball

Trådstartare
Hur gör man för att bäst ta hand om en lång man? jag har en frieserkorsning med just nu halvlång man. Förra ägaren ville ha kort så hon klippte av den men jag vill att den ska bli så lång det bara går. Hur ska man göra med täcken, funkar det med halvhals eller kan det skava på manen?

Ska man ha manen flätad?

Sv: Bäst sköta lång man?

Halstäcken är av ondo iaf när man talar om mankvalitet!
Dom som ofta har helhals har ofta upplevt att hästen tappar mycket mer man än en som går med naken hals, jag gissar att detta beror på värmen?!
Av halvhals är det lätt att dom skaver av man men det händer ju även med vanliga täcken. en fårskinnsfodrad kant kan rädda en del.
B-vitaminer är bra för man och päls så ett extra tillskott skadar inte.
Kamma manen lagom ofta och fläta gärna.
Var försiktig med glansspray då en del hästar lättare tappar man och svansbehåring av det.
Vanligt balsam för människor är bra om du tvättar manen.

För mig fungerar det bättre med halstäcke för utan så står min och kliar med sina kompisar och så halva manen är bara hälften så tjock.

vill du spara den så sluta borsta den. borsta bara efter schamponering och balsam och massa spray. Men massa spray varje dag för att borta så tappar håret så mycket av det naturliga att för mig känns allt bara fejk.

Dra det till det extrema och sluta ha hästen med hästkompisar och hagar med träd. Ev. ha fläta i manen för att minska slitage men då ökar istället risken med att fastna i något i hagen även om den risken är väldigt liten redan från början...

Det beror ju lite på hur själva mankvaliteten är. Jag har en paintkorsning vars man är silkig och mycket lätt att reda ut. Den är utsläppt för det mesta och jag går igenom den ungefär 2 ggr i veckan med manspray...övriga dagar reder jag ut den med fingrarna. Vid manken är den flätad för den har en tendens att leta sig in under padden och det drar ju och irriterar om det blir så.

Welsh Coben har också lång man (jag vet, den ska inte vara längre än att den inte syns från den manfria sidan) och där är det i stort sett "svinto"...Gör ungefär på samma sätt men måste ha mer manspray i hennes man för att överhuvudtaget kunna reda ut den. Dreadlocks bildas oerhört lätt där ...Även på henne flätar jag vid manken, ibland hela manen...

Tanken har slagit mig att jag ska klippa ner dom men folk häromkring får nåt hårt i blicken när jag nämner det...:crazy: ...;)

Jag har en haflinger med väldigt lång man. Nu har visserligen hon skubbat av en del i sommar mot träden:mad:
Om jag inte borstar ut den typ var tionde dag minst (massa glansspray innan) så blir dom dreads :eek:

Har en nordsvensk som sällan behöver täcke, och de gånger han har det är det utan hals. Halvhals skulle jag inte vilja ha om jag var rädd om manen och helst inte helhals heller.

Till vardags borstar jag inte manen utan pillar bara ut mossa och annat som kan gömma sig där. Kammar noga vid behov, dvs innan det blir för trassligt, och använder då massor av pälsglans.

Fläta kan säkert vara bra för att skydda den, men det brukar inte jag göra.

*kl*
halslösa täcken dödade manen på min lilla, både med och utan flätor :( Hoppas att han i år får päls så han klarar sig utan, annars kommer jag nog testa flätor + halstäcke eller hood och halstäcke

Tack för svaren!

Jag får lägga täcket med halvhals på hyllan tills någon annan behöver det. Min häst har väldigt stor och yvig man som står åt alla håll, hoppas att den ska lugna ner sig och hänga mer när den blivit längre men vi får se :)

En stor och ostyrig man hade jag faktiskt flätat.
Många lösa flätor som hänger på "rätt" sida.

GLANSSPRAY!!!! kallblodsmänniskans bästa vän;) Går åt många liter hehe. Jag hade täcken med halvhals, helhals och utan. Varierade beroende på vädret och de som skavde mest var de med vanlig halsskärning, minst de med halvhals.

Det var ett upplyftande svar att läsa för en kallblodsägare som just införskaffat sitt första halvhalstäcke till hästen med lång man :angel: Ska bli spännande att se hur det går med manen efter att det använts!
Vanliga täcken skaver mycket på nedre delen av manen:(

Annars gör jag inget särskilt med manen, använder glansspray och borstar vid behov. Han har ganska tunna och silkiga strån, så den blir lite flygig.
Ibland får jag såna sjuka tankar - jag börjar fundera på att stubba honom :o:angel::d Tror dock inte att det kommer hända!

En fråga till er med hästar med lång man: har ni dem klippta i nacken?

Min häst var rakad från nacken och typ halva halsen (travare) när jag fick hem honom, sedan lät jag allt växa ut (hej hockeyfrilla:p) men igår fick jag ett ryck och klippte nacken! Kändes nästan bisarrt att klippa av en stor tofs sådär, men det blev rätt bra. Trots att det inte alls var mycket, tyckte jag att hans nacke framhävdes mycket bättre:d

Glansspray till förbannelse. Har i varje dag på min ena som har sämre kvalité på manen än den andra. Hennes man är just nu flätad med invikta toppar för att skydda dem. Har också lite olja i topparna. Flätar bara om de som gått upp och bara biten som gått upp. Kammar igenom max 1 ggr månad och då med massa glansspray och kammar varsamt nerifrån och upp, slinga för slinga (samma sak med svansen).

Längst ner rekommenderar jag att alltid fläta vid ridning eftersom tyglarna skaver mot manen där, kan även trassla in sig i tyglarna.

Har aldrig täcke på mina (islänningar), men hört att glansig insida är bättre och att hood kan skydda mot skav av täcket.

En fråga till er med hästar med lång man: har ni dem klippta i nacken?

Det skulle jag också vilja veta!

Jag har köpt ett litet Lipizzaner-sto med lång man och lång pannlugg. Manen är inte så stora problem att hålla iordning eftersom den är ganska tunn och lätt att borsta igenom utan att slita för mycket.

Men hur ska man göra med håret i nacken? Hur jag än gör så kommer ju en del i kläm när tränset kommer på. Ska man klippa det precis där nackstycket ska ligga? Eller ser det dumt ut på en Lipizzaner??

(Ursäkta trådkap TS!)

Jag borstar manarna regelbundet och använder pälsglans vid behov. Jag tycker det fungerar bättre, manen blir tjockare då. Flätar inte och använder inget speciellt täcke. Och klipper inte heller i nacken.

Haha, jag kör också halvhals på min manfagre herre. Visst skaver det litegrann men han har så tjock man att det inte märks:P. För mig är det vanliga täcken som har varit problemet eftersom t helt enkelt sitter som skräp på hans breda bringa och halsansättning.

Jag klipper min i nacken eftersom manen annars blir för tjock och det blir problem att passa in träns med mer. Brukar även klippa vid manken eftersom manen går så långt bak och ofta hamnar under sadeln, även om jag flätar...

*delvis kl samt svar till TS*
Jag undviker att röra manen mer än nödvändigt. Brukar sätta glansspray och reda ut den någon gång då och då samt att jag oftast flätar ardennerfläta när jag ska rida lektion eller om det är väldigt varmt ute. Jag använder hårborste och fingrar till att reda ut, min fd körlärre brukade alltid säga att det är helgerån att sätta en sax eller en piggborste i manen på ett kallblod och det har jag tagit till mig:)

Jag kör med glansspray, någon gång i veckan, försiktig borstning/kamning (börjar nerifrån och upp och reder ut vissa tovor/dreadlocks med fingrarna), plockar oftast bara bort spån, kvistar o dyl med fingrarna.

Min häst är klippt en bit i nacken, eftersom tränset annars kan ha en tendens till att luggas! Jag tycker också att det ser mer välvårdat ut, också! Men, det är ju en smaksak...

Halstäcken är av ondo iaf när man talar om mankvalitet!
Dom som ofta har helhals har ofta upplevt att hästen tappar mycket mer man än en som går med naken hals, jag gissar att detta beror på värmen?!
Av halvhals är det lätt att dom skaver av man men det händer ju även med vanliga täcken. en fårskinnsfodrad kant kan rädda en del.
B-vitaminer är bra för man och päls så ett extra tillskott skadar inte.
Kamma manen lagom ofta och fläta gärna.
Var försiktig med glansspray då en del hästar lättare tappar man och svansbehåring av det.
Vanligt balsam för människor är bra om du tvättar manen.

Jag läste mig till att detta beror på D-vitaminbrist då huden inte utsätts för något solljus när hela hästen är instängd, plus att det skavs bort en del.
Min häst hade fast helhals i vintras och tappade halva manen, detta växte ut nu i somras och till vintern blir det ett täcke med löstarbar hals, som bara får vara på vid riktigt sträng kyla.
Nu har någon klippt av hans pannlugg i hagen så han ser ändå helkonstig ut.:crazy:

Till TS, låt manen vara så mycket det är möjligt och ha i pälsglans så den inte fastnar i saker eller tovar sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka