Bäst före datum på betfor?

Presto

Trådstartare
Min ponny får bl.a. betfor. Men nu när hon släpps på bete ska jag inte ge henne detta längre. Och dum som jag var köpte jag en ny säck betfor för inte så länge sen. Så nu undrar jag om betforen klara en sommar (eller vad man ska säga :p). Jag har det i en fodertunna med lock. Så tror ni att det håller sig någolunda "fräsht"? tunnan står svalt och torrt.

Sv: Bäst före datum på betfor?

det måste väl finnas ett bäst före datum på säcken? Om du förvarar den torrt och svalt så borde det ju hålla.

Lugn, det håller. Försök bara förvara det fuktfritt. Största risken är att det blir cement av det.

Jag mailade till Danisco (tillverkaren av betfor) och frågade efterom det stod en gammal säck i vårt stall som ingen använde (ingen visste vem som ägde den heller, troligtvis någon fd hyresgäst). Svaret jag fick var att betfor är hållbart i 5 år, eftersom det bara består av betfiber och melass. Alltså inga tillsattser som blir dåliga. Om det förvaras fuktfritt så det inte klumpar ihop eller möglar vill säga.

det är få (innehåller fett) eller rent av inga torra produkter som kan bli dåliga eller farliga för att bäst före datum går ut. 3 eller 5 år är en ganska vanlig "jag måste sätta en gräns för hållbarhet".
det man skall se upp med oavsett när datumet går ut är fukt som kan ge mögel och skadedjur, flugor, larver, tråddragare mm

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·
M
Foder & Strö Som rubriken säger....min häst har slutat äta betfor :eek: Köpte en ny säck för 2 veckor sen. Gav henne som vanligt morgon och kväll...
Svar
3
· Visningar
958
Senast: skaraborg
·
Foder & Strö Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder? Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån...
Svar
5
· Visningar
1 906
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka