Sv: Bäst för fånghästen?
Du har rätt, jag borde skrivit att fruktan bara är en av de kolhydrater som misstänks ha samband med fång.
Se Treiber et al
"Metabolic Syndrome in Healthy Ponies Facilitates Nutritional Countermeasures against Pasture Laminitis" angående stärkelse och fång.
In our pony study, pasture starch content increased from 4 to 8% of dry matter from March to May (6). Mean pasture height increased from 5 to 15 cm. Clover proliferated, and it is consumed by ponies in preference to grass. It is likely, therefore, that starch intake increased much more than starch concentration, which doubled.
Stärkelsehalten hade höjts från 4 till 8 % av ts. Sambandet säger ju dock inte nödvändigtvis att det var stärkelsen som var
orsaken till fången. I denna hage gjorde klöverinnehållet att stärkelsenivåerna kunde bli så höga. Bete består ju inte bara av gräs utan också andra växter, som baljväxter. Jag har dock nyss testat ett gräshö utan klöverinslag och det hade 4,8 % stärkelse av ts och det är ju en del.
Det råder delade meningar om fruktanets smältbarhet. Klart är ju att hästen inte har egna enzymer för att bryta ner fruktan. Men det behöver inte betyda att fruktanet tar sig till grovtarmen. Det finns processer innan grovtarmen som skulle kunna sönderdela det. Fruktaner av den typ som finns i gräs kan börja brytas ner med sur hydrolys med hjälp av magsaften redan i magsäcken. Hästen har också mikroorganismer i matsmältningssystemet även innan grovtarmen som kan hjälpa till att bryta ner fruktan. En svensk studie kunde inte finna att fruktan från grovfoder kom till grovtarmen.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf På sidan 24-26 diskuteras fruktanets nedbrytning och eventuella roll i fång.
Det jag menar är att vi inte får lura oss att tro att det finns en teori idag som helt kan förklara och förhindra fång. Stora doser fruktan har givit fång vid laboratorieförsök men betingelserna där skiljer sig starkt från dem i fält. Samband i fält återstår att visa.
Jag menar inte att fruktanteorin kommer visa sig helt felaktig. Det får vi se. Men jag tror inte man ska basera skötsel av fånghäst bara på den, i tron att man då är säker. Man ska inte snöa in sig. Jag tror på försiktighetsprincipen. Jag försöker utesluta att faktorer som vi genom studier eller erfarenhet vet ökar risken för fång. Jag låter henne inte gå på bete och blötlägger höet för att minska innehållet av WSC. Jag balanserar forderstaten och ser till att hon inte blir överviktig.
Vissa människor är mer benägna att ta risker med sina fånghästar och jag förstår absolut dem med. Det kan vara svårt att ordna skötsel för fånghästar som inte ska gå på bete och de hagar man har tillgång till är ofta inte så roliga. Risken är att hästen blir stående ensam i en liten ruta.
Men själv vågar jag inte. Jag försöker i stället göra min hästs gräsfria och sockerlåga tillvaro så skoj som möjligt. Det är ett fortlöpande arbete som kräver fantasi, tid och lite pengar men det är samtidigt intressant och lärorikt.
Förlåt om jag svävade ut lite på slutet. En sak man säkert kan säga om fång är att det är fasligt komplicerat.
Åsa