Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Sv: Basset Hound (kapat tråd ifrån adopterade hundar)

Jämte går under grupp 4 "spetsar och raser av urhundstyp" men ingen kan väl påstå att det inte är en jakthund?

Långsamdrivande beskriver hur den jagar, eftersom det är en jakthund.

Alla raser som avlats för för att användas i någon form av jakt är jakthundar.

Det finns en doberman som användes för att jaga älg, men det innebär inte att doberman är en jakthund. På samma sätt är golden reteriven en jakthund även om "bamse" bara sett fåglar genom fönstret.

*viskar*

Jämtar hör till grupp 5 (spetsar och raser av urhundstyp)
Grupp 4 = Tax, som också är en jakthund

:angel: ;)

Kör så det ryker. Fler som jobbar för att bibehålla rasegenskaper behövs inom många raser :cool:

*gasen i botten*

Närå. Det blir inget med den här herrn iaf. Han är inte bra nog.
Jag ska nog börja med att lära mig skilja agnarna från vetet.:D

Eftersom jag är insatt i rasen så är det ju därför som jag undrar om basset hounden verkligen är en jakthund. För 10 år sen var det 2 uppfödare som ägde basset hound till drev, för 20 sen så var det ett fåtal uppfödare som satsade på jakt, för 30 år sen så var det 3 procent av alla basset hound som jagade och för 40 år sen gick dom som sällskap. Så NÄR användes den som jakthund????

Nämen titta även jag hittade ett inlägg som ni verkar ha missat ;)

Under basset houndens 50 år i sverige så har det aldrig funnits övervägande jakthundar som ni så fint kallar det. Det har funnit/finns och kommer förmodligen alltid finnas några jakthounds men gör ett fåtal jakthounds en hel ras? Varför hänga upp sig så mycket på att basset hounden inte är någon jakthund enligt er när den fortfarande kan användas till spår och eftersök? Att den är framavlad till en långsamt drivande hund verkar flertalet av er ha glömt bort för basset hounden passar fortfarande alldeles utmärkt i skog och mark. Den är inte framavlad för att det ska gå fort i skogen, eller hoppa över stockar och stenar vilket den gärna gör ändå iofs. Hur många av er har sett en basset hound in action??

Jo, man måste ju börja från botten och arbeta sig uppåt och det är ju alltid bra att förkovra sig först, så att man får fram de kvaliteér man vill ha såsmåningom ;)

Vad jag vill ha fram med tråden är VAD definerar en jakthund?
Det har jag svarat på.

Enligt din åsikt så är alltså basset hounden en jakthund för att den är drivande och spårhund? Men vad definerar en drivande? Det har jag aldrig riktigt förstått.

En drivande hund letar upp vilt och förföljer det med skall så att jägaren kan ställa sig i position och fälla djuret.

hör den verkligen hemma i grupp 6 eftersom folk inte längre klassar den som jakthund? Om nu det innebär att även en spårhund klassas som jakthund så är den ju en jakthund som hör hemma i grupp 6.

Åter igen: Jakthund är ett väldigt vitt begrepp som innefattar många olika arbetsområden. Grupp 6 är gruppen med drivande hundar samt sök- och spårhundar. Det råkar vara jakthundar, men det är även grupp 3, 4, 8, 10 och delar av grupp 5.

Om nu även alla hundar som hjälper till att fixa mat på bordet är jakthundar så borde ju även tex golden, labrador osv vara jakthundar

Helt korrekt, det är jakthundar som jobbar efter skott.

Tack Duvan :bow::bow:

Du är den enda som svarar på mina frågor om vad en jakthund är för något. Ja, det finns raser ur andra katergorier som jagar.

Men då är basset hounden alltså fortfarande en jakthund eftersom den är långsamt drivande, vilket du förklarade med att den driver med skall. Men eftersom basset hounden är långsamt drivande så innebär det ju att rasen fortfarande är kapabel till detta trots skinn på kroppen? För skinn har den alltid haft, bara lite mer på vissa exemplar och mindre på andra exemplar.

Du är den enda som svarar på mina frågor om vad en jakthund är för något. Ja, det finns raser ur andra katergorier som jagar.

Men då är basset hounden alltså fortfarande en jakthund eftersom den är långsamt drivande, vilket du förklarade med att den driver med skall. Men eftersom basset hounden är långsamt drivande så innebär det ju att rasen fortfarande är kapabel till detta trots skinn på kroppen? För skinn har den alltid haft, bara lite mer på vissa exemplar och mindre på andra exemplar.

Fast även om den är långsamdrivande så finns det ingen som kan få mig att tro att den här hunden
http://lh5.google.com/Susanne758/RuTBMFeQv3I/AAAAAAAAAeY/6x9yFlUoWIQ/071.JPG?imgmax=512
kan användas i jakt. Aveln har gått åt det här håller mer och mer och det är antagligen därför de inte används mer än de gör.
Det är tragiskt

Vi är flera som svarat på frågan.

jaa, fast om du läser dom första inläggen så ser du att både jag och Pippilotta vill ha tillbaka den mer "skogsaktiva" typen och den inte denna "showtyp" av hund. Men det var här som åsikter går brett isär, för hundar som jag sett live in action tycker ni är för skinniga fast hundarna aldrig haft problem i skogen.

Att Roxi kunde genomföra en agiltybana trots sitt skinn talar väl för att rasen fortfarande kan användas i skog och mark? För hindren påminner om skogen.

Det går sällan att utala sig om en hund pga ett kort som är taget i utställningssyfte.

Hej, har nu läst nästan alla inlägg i tråden och tror att jag förstår att ni tycker att det går att jaga med en Hound. Jag har tankar på att skaffa mig en Hound just för att jaga med, trevlig hund och ett underbart skall.
Så nu till min fråga; är det någon som kan rekomendera en uppfödare som har jakthoundar?
mvh
Magnus

Kennel Inkelink i Skåne jagar aktivt med hounden. Hundarna är inte extrema utan ser mer ut som den gamla typen av basset hound. Himla trevliga hundar. Sök på Inkelink.

Tack för snabbt svar, jag söker på Inkelink.
Magnus

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka