Basjikir-hästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fluff
  • Startdatum Startdatum
F

fluff

Vet inte om det är rättstavat :confused: Är det någon som vet något om dem, om de är viktbärande, temperamentet osv. Jag ska ev. åka på ridläger i sommar med min dotter 8 år. Kan hon rida en Basjikir-häst eller är de för starka, och kan jag?
Fluff :angel:

Har hört att de är väldigt tuffa i huvudet. Håller lektion för en sådan hingst och han är inte nådig, :crazy: det krävs en mycket erfaren ryttare för att hantera honom. Nu är han nog ganska extrem, dock.

Bra annars är väl att de inte springer sin kos när de blir rädda, utan stannar. Nåja, det skall de göra i alla fall.

De är väl rätt grova, inte sant?

/

Jag har bara sett dem på bild, men de är grova i typen, som nordsvenskar.Man kan ju åka och hälsa på först och träffa hästarna :rofl:
Fluff

Jag lyfte upp en gammal tråd, där det står litet om basjkirer. Hoppas att du finner svar på dina frågor.

Basjkiren är en underbar varelse! Jag har två egna ryssar och de är helt olika! Den ena är bara ca 143 i mkh och mer ponnylik. Den andra är 155 i mkh och han är riktigt vacker!
Basjkiren är en trevlig häst med ett bra temperament.Hästarna är väldigt starka både fysiskt och psykiskt och det kan vara lätt att glömma när man ser dessa lurviga små hästar.
Många basjkirer är väldigt viktbärande men det skiljer sig mellan individer liksom andra hästraser.
Jag tycker verkligen att Ni ska ta chansen att bekanta er med denna underbara varelse. De är oerhört kloka och de gör oftast sitt bästa för att vara en till lags.(även om man får kämpa lite) Gå gärna in på basjkirhästföreningens hemsida!
http://hem2.passagen.se/basjkir

/ sandra :)

Vi hade två basjkirer i vårat stall förut, och de var verkligen tuffa. Men är de bara väl uppfostrade skall det säkert gå fint...

Jag och min dotter var inne och tittade på hemsidan, superfina hästar. jag ser fram emot att rida dem på ridläger i sommar. :bow:
Fluff

Jag är övertygad om att Ni kommer att älska denna ras! Har två egna basjkirer och de är kanon.

/ NAnne :banana:

Jag och min sambo tränar westernridning på basjkir hästar och de är väldigt trevliga! De är väldigt olika, både till utseende och temperament, så olika att man ibland har svårt att tro att de är av samma ras! Och att de har ett starkt och bra psyke finns inga tvivel om med tanke på att när de kom til sverige var de inte i bra skick alls och nu är de bland de härligaste hästarna att rida. Den hästen som min sambo rider kom till sverige med kotor och revben som syntes och han rider henne med lätthet. Ändå är han nybörjare med hästar! Så det är säkert inga problem, jag är säker på att ni kommer att trivas väldigt bra med dessa hästar!

mvh Elisabeth

Men hingstar är väl också lite speciella vad gäller alla raser?! :devil: :smirk: ;)

Sv: Basjikir-hästar

HEJ!! LÄS DETTA!
Jag var på ridläger med Basjkirhästar nu i sommras 05!
På Fjärens Basjkircenter!
Det var helt underbart!
Jag är snart 18år, är ca 165cm lång och väger ca 70-75kg!
Det gick alldeles utmärkt därför basjkirhästen är tållig och otroligt stark, men även snäll men lite envis!
Men turridningshästar gör oftast det ledarhästen gör, hästen som går först! Så har man inte så stor hästkunnighet så brukar det gå bra ändå!
Basjkirhästen tycker jag är helt underbar snäll och trevlig men ändå lite envis..!:love:

En häst som verkligen är värd att prova!!!!!! :D

Dalakhay!
Vad heter hästen du rider på, på bilden! Har sätt den bilden på Hammarby Gårds hämsida! -Är det du som rider? Hur hög är den?
Förlåt om det blir mycket frågor men jag älskar hästar, spec. Basjkir eftersom jag är allergisk! ;)

Hej alla Basjkirlovers!:love: Jag har ett helt gäng här hemma, både vildfångade o små bebisar.

Om ett år ska vi rida in 7 (sju) stycken, o jag bara älskar de.

Nu har vi basjkirer som går super bra, i både hoppning o dressyr. Så vänta bara ska ni få se vad vi kan.

Är super nyfiken på distans. Här är en som även provat på o tränat fälttävlan:rofl:

Hej världen! Snart kommer vi!!!

Vill påminna om att det finns i alla storlekar. Även upp till 160!!! Vilket inte många vet. Hej o hå:D

Hej!
Hörde att den här gamla tråden kommit upp igen, kul!
Ja Kunchak är en klass I-hingst, och var väldigt tuff som yngre. Idag har han dock lugnat ner sig betydligt, han går i flock med ston och de sätter honom på plats:)

Nu har ju hans avkommor hunnit bli några år också, och de blir supertrevliga. Har själv en treåring som vi börjat rida lite så smått, och han är helt okomplicerad. Är tänkt att vi ska börja träna lite hoppning med honom framöver, ska bli kul.

Roligt att läsa om lite basjkirer! Själv har jag en söt litet dam som är underbar! Har börjat utbilda henne nu i sommar och det har gått bra! Älskar dessa hästar!
Berätta gärna mer om era hästar :) :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 501
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Claraclara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II