Basicblock

dundee

Trådstartare
För några år sen köpte jag hinkar som hette basic block. Hästarna gillade det jätte mycket och jag tyckte det var bra för hästarna som har sommareksem. Men jag hittar det inte nu det står att dom byt tillverkare men får ingen klarhet i vem som nu tillverkar det nu. Är det någon som vet var man kan få tag på det skulle jag vara mycket tacksam.

Sv: Basicblock

Antar att du menar Basiblock?
Det finns lite här och var (vill minnas att jag sett det på Granngården), är dock skeptisk till den typen av "mineralutfodring" som görs extra god med socker...

Jag gillar inte heller denna form men just för sommareksem hästar hjälpte det inte fullt ut men det minskade besvären. Ska kolla på granngården har inte sett det där bara deras "egna" baljor.

Finns att köpa via nätet, jag säger som sthu. Att fodra med så mycket melass känns inte sunt, särskilt om man har en häst som har reaktioner som eksem.

Dessutom vägrar de hårdnackat att redovisa vad plantor och växtextrakt innebär. Jag vill absolut inte ge min häst något som jag inte vet vad det är, särskilt inte när det ges i sockerrörsmelass (som är huvudbeståndsdelen). Självklart äter häste mycet av detta smågodis och att de varnar för hudreaktioner känns ju logiskt med tanke på vad socker ställer till med i hästmagen.

Var finns det på internet och vad heter det nu? Jag hittar det inte. Jag har inte heller kollat alla mina hektar med beteshagar som jag har vad som växer där så mina hästar äter nog en massa som jag inte har koll på, och det har hästar gjort i flera hundra på dessa marker :D och det får dom fortsätta med.....

Fast det är skillnad på att de pillar i sig växter (jag antar att dina hagar till största del är grässorter?) och att man lurar i dem sötade mineraler. Det är potentiellt farligt! Selen bland annat är giftigt i för stora mängder. Så att ge söta mineraler på fri tillgång känns mycket vanskligt.. Hästar kan inte känna av vad de behöver, vilket många fortfarande verkar tro.

Men det heter fortfarande BasiBlock.

Men det är ju gigantisk skillnad! Här kommer ju "giftet" (som alltså är så starkt att man inte behöver avmaska?!) insmetat i socker, vilket ju helt förhindrar det som företaget själva påstår - d v s att hästar själva känner av vad de behöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 057
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka