BasiBlock..

Mustang

Trådstartare
Någon som är insatt i denna mineralsten? Reflektioner? Tänkte väl efter vidare funderingar ha den nattetid i boxen... Bör man komplettera, eller räkna iskallt med att hästen får i sig allt den behöver i mineralväg..

Sv: BasiBlock..

Sök här i forumet på Basiblock (och Vitablock som det hette tidigare) så får du både positiva och negativa svar.

PS Jag är kritisk till Basiblock och du kan nog iskallt räkna med att hästen får i sig både vad den behöver och mera eller mindre därtill. För ETT mineralfoder, oavsett vad som skall kompletteras och dessutom på fri tillgång trots att t ex selen har en maxgiva - det går inte ihop riktigt tycker jag.

Ah, sökfunktionen... :crazy: :o "Hej och välkommen till Saras lilla hörna, selektivt minne"... Sorry... :D

Personligen är jag väldigt negativ då jag försökt få reda på vilka örter produkten innehåller.

De argumenterar själva för sina starka, verkningsfulla örtblandningar, men som de flesta säkert vet ska man aldrig kombinera örter utan att veta effekt av blandningen med andra örter eller traditionell medicin. Lite svårt att undersöka när de vägrar uppge sin mix. Vilket gör att jag klassar produkten som rätt oseriös.

Klart hästen blir förtjust, enligt de (knapphändiga) uppgifterjag har är "bindmedlet" i Basiblock melass....

ang selenet så krävs det extremt mycket för att hästen ska få selenförgiftning.. nu vet jag inte hur mycket selen det finns i en balja basiblock.. någon som har en som kan kolla?

btw så smakar basiblock gott.. salt och vitlök smakar det :p

Ofta gör den goda smaken (hästar tycker det är gott) att hästarna slukar mineralerna på för kort tid, bara för att det är gott...

Är skeptisk till fri tillgång på mineraler oavsett vilken sort det är.

jo, jag vet själv mycket väl hur mkt selen man bör ge, minimigränsen och toxisk gräns.. det vara bara innehållet i Basiblock jag ville veta.. tidigare fanns inte det på hemsidan.. ;)

Om du vill att hästen skall slicka i sig mineralerna kan du prova Horselyx istället. De är betydligt mer seriösa än Basiblock och går ut med en rekommenderad slickmängd per dag. Äter hästen mer skall man ta bort slickbaljan ett tag.

Basiblock är ju sanslöst oseriösa i sin marknadsföring eftersom de säger att det hjälper mot allt. Dessutom påstår de att hästen vet precis hur mycket den behöver äta. Det finns inga som helst vetenskaplig belägg för ett sådant påstående.

Och det är ju också mycket egendomligt att hästen vet exakt hur mycket den skall äta för att motverka brister och förgiftningar av varje enskilt ämne när alltihop är ihopgeggat i en enda melassröra. Fascinerande eller hur? ;)

haha, ja, verkligen, men hästar sägs juh vara bra på att pilla bort de dom inte vill ha :D
nej jag tror på färdigfoder med mineraler eller lösa mineraler tillsammans med spannmål.. skulle nog inte få för mig att ge ennat än saltsten som "fri-tillgång-på-mineral-pryl"

fast är man rik och hästarna mår bra av basiblocket så kan man juh köpa.. jag har inte hört om någon häst som farit illa av det iallafall.. islandshästägarna brukar vara förtjusta i det iallafall..

Jag vill ju alltid veta vad och hur mycket det är av varje mineral tex i en dl eller liknande. Jag är dock en av dom som är för fri tillgång på mineraler då jag märkt att min häst oftast äter strax under(ibland äter hon hela ransonen) den mängd som jag beräknat att hon ska ha (mineral krubba i boxen). Men jag tycker att man ska ha kontroll på den fria tillgången så att man ser om hästen äter för mycket och det tror jag blir svårt med BasiBlock.
Jag skulle personligen aldrig ge melass smaksatta mineraler för då tror jag att hästen äter mer än den behöver bara för att det smakar gott.

Hej!
Köpte för ca en månad sedan en basiblock till min smällfeta, hetsätande (äter så länge det finns något) 20-årige halvblodsvalack.
Efter 5 slick första dagen har han inte ens tittat på den!
Inte precis vad jag väntat mig efter det som stod på hemsidan......!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar