Sv: barrering

KL

Jag har faktist blivit erbjuden att barrera en utav ponnyerna jag red hos en gubbe. Han hade tat hem en järnbom som han la upp på 1 m eller nått. Jag skulle tävla några dagar senare på höjden 80 cm och ponnyn ifrågade hade jag aldrig hoppat höhgre än 90 (han vägrar på högre.) Jag sa faktist nej tack och red mitt pass som jag ville. (han har tidigare givit tips om grus i skydden..)
vansinne

lånar sista knapp
Till Grålly och Trani!
Oh nej självklart finns det några få som framhåller sig själva som guds bästa hästägare och aaaaaldriiiiig någonsin skulle få för sig att bära hand på sina hästar. Kan båda Ni två med handen på era hjärtan säga att Ni aldrig sett sådan behandling. Jag har sett åtskilligt. Och jag gissar att 99.99999% av alla hästar som finns blivit utsatt för en "dragning i munnen" då den inte lyssnar på förhållning eller är ouppmärksam, eller spörapp då den tjurvägrar på hinder, eller får sporrarna insparkade i sidorna då den inte lyssnar.
Jag är till och med så kaxig att jag påstår att varje tränare som finns läxat upp hästar som inte gör som de blir tillsagda. Eller vad tror Ni?
gulan

Någon som känner sig trampad på tårna? ;)

I princip varje hopptävling man får se på tv innehåller ju drag i munnen, hack med sporrar och grovt användande av spö, men jag har aldrig vittnat det i verkliga livet, nej. Vad min häst varit med om innan jag köpt henne vet jag inte, däremot har jag inte utsatt henne för något sådant i min ägo. Och jag kan inte ens hålla med dig om den sista punkten, jag tror inte att varenda tränare som finns "läxar upp" hästar som inte gör som de blir tillsagda.

Att allt detta händer betyder inte att det är sjyst hästhantering, precis som Trani säger. Det finns säkert många, många ryttare på höga och lägre nivåer som kallar sig hästmänniskor men som använder dessa metoder. Jag anser inte att en riktigt häst- eller djurmänniska gör så mot ett djur. I alla fall inte utan att efteråt ha väldigt dåligt samvete och aldrig göra det igen.

svarar Er båda

Alltså innan vi helt pratar förbi varann.
Jag förstår inte skillnaden i att rappa till en häst i arslet när den vägrar på ett hinder (för att den ska lära sig att inte vägra) och att ge en slarvig häst en lätt smäll på dess framben så den lär sig att lyfta ordentligt på benen.
Kan någon av Er tala om för mig vad skillnaden egentligen är. Det ena är ju förskräckligt men det andra är förbjudet.
Grålly:
Vad får dig att tro att jag känner mig trampad på tårna??????????
gulan

Jag förstår inte skillnaden i att rappa till en häst i arslet när den vägrar på ett hinder (för att den ska lära sig att inte vägra) och att ge en slarvig häst en lätt smäll på dess framben så den lär sig att lyfta ordentligt på benen.

Det där är en intressant tanke, skillnaden är väl att hästen uppfattar hindret som "ont" i ena fallet och ryttaren som "ond" i det andra. Men jag vet inte vad det skulle spela för roll.

Det där är en intressant tanke,
Ja, och jag tycker det skulle vara intressant med en diskussion kring detta, och inte "jag slår aldrig mina hästar" eller "de som gör så borde köra rally istället" osv.

skillnaden är väl att hästen uppfattar hindret som "ont" i ena fallet och ryttaren som "ond" i det andra. Men jag vet inte vad det skulle spela för roll.
Jag tror ju då inte att en häst kan "uppfatta" en situvation på detta sätt.
gulan

svarar Er båda

Alltså innan vi helt pratar förbi varann.
Kan någon av Er tala om för mig vad skillnaden egentligen är. Det ena är ju förskräckligt men det andra är förbjudet.
Grålly:
Vad får dig att tro att jag känner mig trampad på tårna??????????
gulan

Jag gillar inte varken eller, och anser inte att det ska behövas några rapp, inte i arlset och inte på frambenen.

Ja, när du börjar prata om att vissa framhåller sig som guds bästa hästägare som minsann aaaaaaaaldrig skulle få för sig att bära hand på sina hästar.

Barrering är att använda otillåtna metoder för att få hästar att hoppa högt och undvika att riva. Det kan vara allt från att medvetet rida fel mot ett hinder för att hästen ska riva och bli rädd om benen till att stå och slå den med föremål i samband med språnget.

Nä va taskigt :mad: stackars hästar :/

Självklart vill man vinna om man tävlar.Men om det bara ska handlaom det och man kör efte vilka metoder somhellst bara för att nå det ska man byta inriktning:cool:
Men det jag e g e n t l i g e n frågar efter är ju vad är vilka metoder som helst? Är att ge smisk vid omotiverad vägran det? Är det att ta tag i en häst hårt i munnen på en het häst mellan hindren det? Är det att driva över en häst med sporrarna då hästen vägrat på ett lågt hinder?
Nej.. Men hur kul är detom man ska plåga djuret varje gång man tränar?
Detta är ochså spänande att resonera kring för det är högst individuellt vad en hästmänniska tycker är att plåga ett djur.
Hur uppfattar en häst en smäll i rumpan av piskan eller smäll på benen?
Och kan man hästar så märker man om de trivs med dagen eller inte.
Det håller jag med om förstås. Kan en häst som får smäll på benen trivas i övrigt månne? Kan en häst som ibland får smäll i rumpan trivas, må bra och ha ett gott hästliv?
gulan

Jag gillar inte varken eller, och anser inte att det ska behövas några rapp, inte i arlset och inte på frambenen.
Jag tycker inte heller att det borde behövas. Men nu gör ju uppenbarligen hästmänniskor det. Det ena är accepterat (ok inte du kanske) det andra är inte det. Båda sätten är ju till för att korrigera hästen.
Jag hade hoppats på ett resonemang kring detta. Varför är det ena helt ok och det andra inte det? Jag ser ialla fall ingen större skillnad.
gulan

Jag tycker inte heller att det borde behövas. Men nu gör ju uppenbarligen hästmänniskor det. Det ena är accepterat (ok inte du kanske) det andra är inte det. Båda sätten är ju till för att korrigera hästen.
Jag hade hoppats på ett resonemang kring detta. Varför är det ena helt ok och det andra inte det? Jag ser ialla fall ingen större skillnad.
gulan

Det behövs inte, men det betyder inte att folk skulle sluta göra det. Som jag sa, jag tycker inte om varken eller, så du får hitta någon annan att resonera med. ;) Men då är vi ju i alla fall överens om någonting, att det inte är någon större skillnad. Däremot är vi ju inte överens om huruvida de är bra sätt eller dåliga sätt att få sin vilja fram.

Kan en häst som får smäll på benen trivas i övrigt månne? Kan en häst som ibland får smäll i rumpan trivas, må bra och ha ett gott hästliv?
gulan

Svarar här. Hästar är väldigt förlåtande och står ut med en massa skit, så ja, det tror jag.

Ja, och jag tycker det skulle vara intressant med en diskussion kring detta, och inte "jag slår aldrig mina hästar" eller "de som gör så borde köra rally istället" osv.

Börjar man behandla hästar som maskiner så ska man hålla sej till maskiner. Inte till något som faktiskt kan känna smärta!

Min åsikt. Kan man inte lära djur utan att slå dem så ska man enligt mej inte ha djur!.

Men det jag e g e n t l i g e n frågar efter är ju vad är vilka metoder som helst? Är att ge smisk vid omotiverad vägran det? Är det att ta tag i en häst hårt i munnen på en het häst mellan hindren det? Är det att driva över en häst med sporrarna då hästen vägrat på ett lågt hinder?

Jag tror inte något en häst gör är helt omotiverat. Om hästen vägrar ett hinder finns säkerligen en anledning till det. tex att hindret är för högt och den blir osäker.. Finns massor av saker. Man får i ett sådant läge styrka hästens självförtroende.
Inte ta till piskan bara för att man själv inte vet varför hästen vägrar.
Vilka metoder som du frågar efter är metoder som gör ont! Säger inte heller att jag är guds bästa barn. Men jag bankar inte in kunskap i min tjej.
Gällande sporrar som piska så handlar det oxå om hur hårt man tar i.. Jag har ridit med både piska o med sporrar (senast i torsdags)!. Men inte för att banka eller slå. Utan för att förfina mina hjälper.

Detta är ochså spänande att resonera kring för det är högst individuellt vad en hästmänniska tycker är att plåga ett djur.

Hur uppfattar en häst en smäll i rumpan av piskan eller smäll på benen?
Slå djur är fel.. Vi har lag på det! Säger allt enligt mej. Att sedan en människa slår i utbildnings syfte är ännu värre. Lägen som då en häst går till attack, sparkar, biter för att testa ledarskap är en annan fråga. Men tycker oxå att det finna bra metoder för att hantera det!

Det håller jag med om förstås. Kan en häst som får smäll på benen trivas i övrigt månne? Kan en häst som ibland får smäll i rumpan trivas, må bra och ha ett gott hästliv?
gulan
Varför slå på benet o rumpan?
Klart en häst kan trivas. Det gör säkert ett barn oxå som lever i familjer som är våldsamma. Det är ju inte bara negativt! Men det gör inte ett slag OK!

lady_mike;10543118 [B skrev:
Min åsikt[/B]. Kan man inte lära djur utan att slå dem så ska man enligt mej inte ha djur!.
Det tycker ju jag ochså.
Om du smygfilmar en ryttare eller tränare som ger en ett par rapp på en häst som vägrar, så tror inte jag att du skulle kunna gå med den filmen och anmäla tränaren och ryttaren och få dem fällda?
Om du däremot filmade samma människor slå med en pinne på hästens framben i språnget, då skulle båda riskera bli fällda för djurplågeri. Tränaren skulle med alla säkerhet bli avstängd.
Varför är det sådan skilland?? Varför är det straffbart med det ena men inte med det andra?
Varför slå på benet o rumpan?
Just i denna tråd så undrar jag var skillnaden ligger att göra en slarvig häst uppmärksamm på hindret genom att slå den på frambenen, och att ge den smäll i rumpan med piskan då den vägrar? Därför "slå på benen och rumpan".
Men i den här tråden svarar enkom människor som aldrig kan tänka sig eller har använt piskan på detta sätt. Så jag får nog inga svar.
gulan

Och i denna debatt......hur kan det komma sig att fasta hinder överhuvudtaget får förekomma? (tänker på fälttävlan)
gulan

Är inte det lite skillnad? Fälttävlanshästarna tränas från början på fasta och väldigt låga hinder och det kommer inte som någon överraskning för hästen att hindren är fasta. Jag rider själv fälttävlan och jag tror det hade stört min häst betydligt mycket mer om hindren i terrängen, som han är van att han kan slå i lite gran, helt plötsligt trillar... Jag är dock absolut för ett utvecklande av rivningsbara hinder, men det är inte riktigt så lätt att man bara kan sätta upp stora stockar på hinderhållare...

Det tycker ju jag ochså.
Om du smygfilmar en ryttare eller tränare som ger en ett par rapp på en häst som vägrar, så tror inte jag att du skulle kunna gå med den filmen och anmäla tränaren och ryttaren och få dem fällda?
Om du däremot filmade samma människor slå med en pinne på hästens framben i språnget, då skulle båda riskera bli fällda för djurplågeri. Tränaren skulle med alla säkerhet bli avstängd.
Varför är det sådan skilland?? Varför är det straffbart med det ena men inte med det andra?
Det ska du inte fråga mej... Jag tycker båda är fel.
Enda anledningen jag kan tycka att det är okej att bruka något våld är då hästen rent ut sagt är farlig. Men som jag skrev tidigare så finns det bättre lösningar även då.

Just i denna tråd så undrar jag var skillnaden ligger att göra en slarvig häst uppmärksamm på hindret genom att slå den på frambenen, och att ge den smäll i rumpan med piskan då den vägrar? Därför "slå på benen och rumpan".
Men i den här tråden svarar enkom människor som aldrig kan tänka sig eller har använt piskan på detta sätt. Så jag får nog inga svar.
gulan
Samma svar här. Slarv eller annat är inte en OK anledning att slå ett djur. Jag är inte guds bästa barn. Har även för några år sedan haft svårt att avgöra i vilket läge man gör si eller så. Men jobbat bort detta från mej själv till max!.. Jag har jordens tålamod med min dam. Och använder mej av metoder som inte innefattar slag eller slå in några sporrar. Jag vill att min häst ska ha lika roligt på en ridtur som jag har.
Och det tror jag hon har. Då är mitt mål uppnått!

kl
Tyckte det var en väldigt intressant artikel.

Att barrering förekommer och alltid har förekommit vet väl de flesta som skött/ haft med proffs att göra.. Tyvärr.

Men, det finns också olika sätt att göra det på.
Det är fruktansvärt med blister, att skrapa huden så den blir extra känslig, taggtråd runt bommar med mera. Helt oförlåtligt enligt mig.

Sen att kanske lägga två bommar i skållan eller liknande på en nonchalant häst... Har inte alla varit med om det?
Som någon skrev, stannar hästen får den sig en pisk i röven. River den så gör man inte.

Man kan ju vända på det. En häst som stannar kan mycket väl ha ont, bristande självförtroende, vara rädd och för det allra mesta är det ryttarens fel.

En häst som däremot river gång på gång trots att den ligger perfekt är bara nonchalant och kanske lat. Visst, den har inte det som man strävar efter hos en perfekt hopphäst men det har man inte alltid råd att ta hänsyn till i handelsstall och liknande.
Nu tror jag i och för sig att det ska bli ett stopp på det eftersom man kan reklamera hästar...

En annan sak som var intressant i artikeln var det hon skrev om OS i Sydney. Att de oväntade resultaten kunde handla om att hästarna stått länge i karantän i förväg och på så sätt inte kunnat prepareas som vanligt.
Kan det vara så i fler OS? De brukar ju vara på lite "osmidiga" platser och resultaten är ofta oväntade...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I ridsportens värld snurrar pengarna, men några av de som står för själva grunden – anläggningsägarna – ser sällan någon vinst...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama