Sv: barrering

KL

Jag är självklart också emot metooder som skadar, gör ont på hästen!

Men funderade lite, barrering är väl också om man har lite tyngre benskydd? Det gör ju inte ont på hästen,. Har inte islänningatrna tyndgboots på sig? Vad går gränsen?:confused:

Helt sjukt,
när det gjort tillräckligt ont "stänger" hästen av, om den har "fel" psyke!

KL

Jag är självklart också emot metooder som skadar, gör ont på hästen!

Men funderade lite, barrering är väl också om man har lite tyngre benskydd? Det gör ju inte ont på hästen,. Har inte islänningatrna tyndgboots på sig? Vad går gränsen?:confused:

det kan det säkert räknas som, men det är inte lite liksom "för snält" endå? eller om ni fattar vadjag menar..

finns ju tex benskydd med nitar på insidan :S

Barrering är fruktansvärt. Helt sjukt vad endel folk utsätter sina djur för :(
För mej är det djurplågeri i allra högsta grad.

Kanske nån som kan göra en kort sammanfattning av artikeln i Rilsport?

Jag är övertygad om att barrering så som ström, rakade ben och något som svider på bommarna, nubbar i benskydden är metoder som funkar några gånger, sen struntar hästen i det i alla fall. Det är min fasta övertygelse att det går aldrig att få hållbara resultat genom sådan behandling.

MEN däremot kan jag inte förstå varför det är sånt liv om att uppmärksamma slarviga och ouppmärksamma hästar på hinder genom ett lätt slag på deras ben då de hoppar?
Varför skulle det skada? Inte står någon och slår hårt mot hästens ben för att skada den. Det måste ju vara mer för -Hey!! lyft på benen och koncentrera dig nu!! Precis som man rider med sporrar, sitter till och drar till ordentligt i tygeln eller sparkar till den då den under ett ridpass inte lyssnar uppmärksammt, eller varför inte.......ger den en smäll med spöet för att den ska veta -nu jävlar anamma så gör du som jag säger. Skärper till dig! (säg den ryttare sm inte gett sin häst en sådan behandling)

För länge sedan blev det väldigt rablader då en tysk tränare blev smygfilmad då han "barrerade" en häst. Ekipaget hoppade ett lågt krysshinder och just som hästen lyfte frambenen höll han fram pinnen (ja någon stock eller påk var det inte tal om, och det lät som om den var ihålig ochså) När hästen slog till pinnen så flög den bort dvs tränaren höll inte hårt i den. Detta kan omöjligt vara till för att skada hästen, ens att det skulle göra ont, utan mer som "lyft dina framben".
Och i denna debatt......hur kan det komma sig att fasta hinder överhuvudtaget får förekomma? (tänker på fälttävlan)
gulan

Självklart är det djurplågeri! Varför tror du att det är förbjudet ??
Skulle aldrig utsätta en häst för det.

Självklart är det djurplågeri! Varför tror du att det är förbjudet ??
Skulle aldrig utsätta en häst för det.

jag vill veta vad folk tycker:grin: och snälla, sluta behandla mej som om jag vore dum i huvudet, alla som läst tråden vet att jag knappt ens skulle våga slå min häst:grin:

Jag har inte behandlat dig som att du vore dum ihuvet , så sluta smirka ! -_- Du har isåfall missuppfattat mig.

Jag är övertygad om att barrering så som ström, rakade ben och något som svider på bommarna, nubbar i benskydden är metoder som funkar några gånger, sen struntar hästen i det i alla fall. Det är min fasta övertygelse att det går aldrig att få hållbara resultat genom sådan behandling.

MEN däremot kan jag inte förstå varför det är sånt liv om att uppmärksamma slarviga och ouppmärksamma hästar på hinder genom ett lätt slag på deras ben då de hoppar?
Varför skulle det skada? Inte står någon och slår hårt mot hästens ben för att skada den. Det måste ju vara mer för -Hey!! lyft på benen och koncentrera dig nu!! Precis som man rider med sporrar, sitter till och drar till ordentligt i tygeln eller sparkar till den då den under ett ridpass inte lyssnar uppmärksammt, eller varför inte.......ger den en smäll med spöet för att den ska veta -nu jävlar anamma så gör du som jag säger. Skärper till dig! (säg den ryttare sm inte gett sin häst en sådan behandling)

För länge sedan blev det väldigt rablader då en tysk tränare blev smygfilmad då han "barrerade" en häst. Ekipaget hoppade ett lågt krysshinder och just som hästen lyfte frambenen höll han fram pinnen (ja någon stock eller påk var det inte tal om, och det lät som om den var ihålig ochså) När hästen slog till pinnen så flög den bort dvs tränaren höll inte hårt i den. Detta kan omöjligt vara till för att skada hästen, ens att det skulle göra ont, utan mer som "lyft dina framben".
Och i denna debatt......hur kan det komma sig att fasta hinder överhuvudtaget får förekomma? (tänker på fälttävlan)
gulan

Kloka ord! Man ska inte åsamka hästen smärta men "väcka" den lite kanske inte alltid är fel?

Jag har aldrig praktiserat det själv men har stått på marken som hästskötare. Ryttaren ville att jag skulle lägga upp en överparalell oxer (frambommen 10 cm högre än bakbommen). Jag vågade inte annat än göra som h*n sa. En ganska tyranniserande person att vara hästskötare åt... Men det har gått bra för ryttaren ändå, syns i stora sammanhang nu...

Jag har aldrig gett, och skulle aldrig ge, min häst en sådan behandling.

Inställningen till hästen är ju helt fel när man säger "Nu jävlar anamma gör du som jag säger". Det är ju ingen slav man pratar till, utan en vän och en arbetskamrat.

Och kära nån, "sitter till och drar till ordentligt i tygeln eller sparkar till den då den under ett ridpass inte lyssnar uppmärksammt". Vad är det för ridning? Ingenting jag skulle vara stolt över att utöva.

Sådan ridning är för mig lika oschysst och oacceptabelt som barrering. :cool:

Sådan ridning är för mig lika oschysst och oacceptabelt som barrering. :cool:

säger detsamma.
enligt ridsport (det stod väl så?) att läga en frambom högre än bakbommen räknas som barrering(komemr itne ihåg exakt om dom menade det så), men om mabn gör så på träning så kan ingen göra ngt åt det.

*kl*

Jag förstår inte varför man rider alls då man måste göra såmot sina djur.. Då handlar det bara om att vinna som mål.. Djuret blir en maskin. Då kan de lika gärna börjaköra rally!

Ridning ska handla om att ha roligt. Ryttaren och djuret ska vara nöjda efter ett pass. Tycka det är roligt att få sadeln på ryggen för det ska bli en ny spännande dag!

lånar sista knapp
Till Grålly och Trani!
Oh nej självklart finns det några få som framhåller sig själva som guds bästa hästägare och aaaaaldriiiiig någonsin skulle få för sig att bära hand på sina hästar. Kan båda Ni två med handen på era hjärtan säga att Ni aldrig sett sådan behandling. Jag har sett åtskilligt. Och jag gissar att 99.99999% av alla hästar som finns blivit utsatt för en "dragning i munnen" då den inte lyssnar på förhållning eller är ouppmärksam, eller spörapp då den tjurvägrar på hinder, eller får sporrarna insparkade i sidorna då den inte lyssnar.
Jag är till och med så kaxig att jag påstår att varje tränare som finns läxat upp hästar som inte gör som de blir tillsagda. Eller vad tror Ni?
gulan

*kl*

Jag förstår inte varför man rider alls då man måste göra såmot sina djur.. Då handlar det bara om att vinna som mål.. Djuret blir en maskin. Då kan de lika gärna börjaköra rally!
De flesta som tävlar med sina hästar vill gärna vinna. Men många kan känna sig mycket nöjda både med sig själva och sin häst efter en god prestation även om man inte vunnit eller ens får en rosett.

Ridning ska handla om att ha roligt.
Jag tror inte det finns någon som rider för de tycker det är tråkigt.
Ryttaren och djuret ska vara nöjda efter ett pass.
Det är ryttaren som avgör om häst och ryttare är nöjd efter ett träningspass. Vad hästen tycker och tänker är svårt att veta. Vi kan bara gissa här.
Tycka det är roligt att få sadeln på ryggen för det ska bli en ny spännande dag!
Det är ryttaren som avgör om det ska bli roligt att lägga på sadeln. Vad hästen tycker är svårt att veta. Hästen är helt utlämmnad till oss människor. Vi tolkar och avgör vad vi tror att hästarna gillar och inte gillar. Vi vet ju inte.
gulan

De flesta som tävlar med sina hästar vill gärna vinna. Men många kan känna sig mycket nöjda både med sig själva och sin häst efter en god prestation även om man inte vunnit eller ens får en rosett.

Självklart vill man vinna om man tävlar.Men om det bara ska handlaom det och man kör efte vilka metoder somhellst bara för att nå det ska man byta inriktning:cool:

Jag tror inte det finns någon som rider för de tycker det är tråkigt.
Nej.. Men hur kul är detom man ska plåga djuret varje gång man tränar?

Det är ryttaren som avgör om häst och ryttare är nöjd efter ett träningspass. Vad hästen tycker och tänker är svårt att veta. Vi kan bara gissa här.
Jo.. Man kan ana om hästen har kul... Och jag tror inte en häst uppskattar illa behandling...Och kan man hästar så märker man om de trivs med dagen eller inte. Min tjej står vid grinden och gnäggar då jag kommer.

Då jag efter en olycka inte red under en hel sommar så slutade min häst komma helt. Inte ens om jag ropade. Fick muta med hinken och lite foder. Hon va SÅ uttråkad!

Hon är alltid possitiv då vi rider ut och kan rida i evigheter. Väljer aldrig självmant att ta den korta vägen hem!

Det är ryttaren som avgör om det ska bli roligt att lägga på sadeln. Vad hästen tycker är svårt att veta. Hästen är helt utlämmnad till oss människor. Vi tolkar och avgör vad vi tror att hästarna gillar och inte gillar. Vi vet ju inte.
gulan

Nej.. Det är inte svårt att avgöra! Kan man inte läsa en häst så ska man kanske övergå till maskiner. Hästar är individer.. De går att läsa av!

lånar sista knapp
Till Grålly och Trani!
Oh nej självklart finns det några få som framhåller sig själva som guds bästa hästägare och aaaaaldriiiiig någonsin skulle få för sig att bära hand på sina hästar. Kan båda Ni två med handen på era hjärtan säga att Ni aldrig sett sådan behandling. Jag har sett åtskilligt. Och jag gissar att 99.99999% av alla hästar som finns blivit utsatt för en "dragning i munnen" då den inte lyssnar på förhållning eller är ouppmärksam, eller spörapp då den tjurvägrar på hinder, eller får sporrarna insparkade i sidorna då den inte lyssnar.
Jag är till och med så kaxig att jag påstår att varje tränare som finns läxat upp hästar som inte gör som de blir tillsagda. Eller vad tror Ni?
gulan

Vad "alla" gör, hur stor procent av hästarna/hästägarna i sverige som råkar ut för ditten eller gör datten eller vad jag själv har bevittnat har INGENTING att göra med vad som är schysst hästhantering. Bara för att någonting är vanligt så behöver det inte betyda att det är rätt.

Och ja, jag har bevittnat både det ena och det andra i hästhanteringsväg och jag håller med om att det nog finns många tränare som "läxar upp" sina hästar, men jag går inte hem och klår min egen häst för det. :cool:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I ridsportens värld snurrar pengarna, men några av de som står för själva grunden – anläggningsägarna – ser sällan någon vinst...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama