Barrelracesadel,,,kan man ha det till allround?

lakrits

Trådstartare
Jag letar febrilt efter en westernsadel till mig och min häst.
Den jag har haft hitills har jag bara lånat.
Nu har stallägarinnan en sadel till salu och jag har idag provat den.
Den ligger bra på hästen och den kändes bra att rida i.
Det bästa hade varit en pleasure eller reiningsadel men den här låg så bra på henne och tänkte att det kanske var lika bra att passa på........
Nu till mina frågor;

Detta är nu en barrelrace sadel.........
Kan man använda den till allround ridning?
Det jag mest tänkt rida är trail, pleasure, westernriding m.m.
Jag har inga höga ambitioner och om det blir tävling så är det på D nivå i så fall.
Det kändes som om man satt rakare i den här sadeln än i reiningsadeln jag lånar nu...kan det stämma?
Vi har fotat lite bilder som jag tänkte lägga in här sedan men väntar just nu på att få dom av tjejen som tog korten.

Sv: Barrelracesadel,,,kan man ha det till allround?

Ja, du kan använda den. Tänkte själv köpa en innan jag hittade den jag har nu... Det viktigaste är att den ligger bra på hästen och att du sitter bra i den.

När man kommer upp i de högre klasserna kan det bli lite mer viktigt med rätt sadel för tävlingsgrenen men även här måste den ju passa hästen;)

Åh,,,vad bra.
Jag vill inte ha för tung sadel till henne och på det viset så är den ju bra då de är ganska lätta.

Den här låg bättre än den jag lånat. Den kom upp mer (alltså lite smalare i bommen) och det var en fin tunnel.
Hon har även fin bogfrihet i den.

Kanske inbillning men hon blev piggare att rida med den här kändes det som. Hon var väldigt framåt och samarbetsvillig.
Det blev tom. några glädjeskutt.

Har fortfarande inte fått bilderna.................ah...tråkigt....*väntar väntar*

En fråga till;
Jag är lite nojig angående säkerhet osv.
Är den här "lätt" att åka ur om en olycka skulle ske?
Så man inte blir "fast" i sadeln?
De andra sadlarna är ju lite lägre i bak och det känns som att dom skulle vara lättare att sig ur .

Säker och säker... Jag har lyckats klara mig från att bli krossad av hornet när min förra varmblodsvalack reste sig och föll baklänges på asfaltsväg:eek: ... Det var nog bara tur...

Ett halvblodssto försökte bli av med mig några gånger och hade jag inte haft en westernsadel hade hon lyckats...klarade mig enbart tack vare att jag satt stadigt i sadeln samt fick in ena benet under kjolen på sadeln på ena sidan... Det var nog bara tur det med;)

Alltså, rid inte med inriktningen på att du kanske fastnar för då gör du det, garanterat... Njut av att rida i en sadel som är bekväm för dig och hästen och jobba för att hästen ska vara säker med dig:D

Jo....du har nog rätt.
Nu är ju den här damen väldigt trygg och säker så på det viset ska det inte vara några problem utan det var mer om man kan komma ur sadeln "lätt" om hon skulle snubbla eller liknande så man inte följer med i fallet........

Tack för dina svar...........nu ska jag bara försöka hitta pengar någonstans så jag kan köpa sadeln.
Det är alltid så att man hittar något vid fel tillfälle.
Eftersom hon själv måste köpa ny sadel så vill hon ju ha sålt den så fort som möjligt och alla pengar på en gång.

Men vi får hoppas att det löser sig.
Kunde ju vara skönt att slippa åka land och rike runt för att prova annonssadlar..........

Hm...Ja, det vet jag hur det är:crazy: ... Ändå fick jag ta in en från Tyskland:eek: för här fanns inte nåt som passade damen:smirk:

Lycka till!!!

Tack så mycket...........

Hon som ska sälja sadeln har samma problem.
Hon har en väldigt kraftig och bred paint som hon inte hittar sadel till.
Alla sadlar ligger bara och kanar..............trökigt.

Här är några av dagens bilder.

Jag tycker jag sitter med lite uppdragna knän..........men kommer inte ihåg hur jag tyckte om längden var lagom eller om jag skulle ha lite längre...........ser sitsen liten ut?

Inga höjdar bilder då solen låg på hela tiden.

Nu får ni ha överseende med min stil på vissa bilder......får skylla på att det är ögonblicksbilder;)

S5020311.jpg

fdd5.jpg

fgfj.jpg

Fisigt små bilder..........jag ställde till det...ska se om jag ordna dom större en annan dag.

jdsl.jpg

ghgh.jpg

En del bilder försvann...jag gör ett nytt försök.

S5020312.jpg

7.jpg

6.jpg

5.jpg

Senast ändrad:

Bilderna är lite "disiga" men tycker nog det ser rätt bra ut. Barrel Race sadlar är lite kortare som regel än andra sadlar vilket syns rätt tydligt här. Men den ser ut att ligga bra.
6.jpg
Här ser det bra ut. På ett par av bilderna ser du ut att falla framåt..men du kanske rider lätt?

Solen låg på som sjutton därav kvaliteten på korten.
På den ena bilden rider jag lätt....den som jag står upp i lite.

Usch........jag är jättevelig nu. Det kanske ser dumt ut när den är så hög i bak.....

Om den inte stör din sits i galoppen gör det inget om den är hög bak. Är det så att du upplever att den petar till dig i ryggslutet eller begränsar dig att flyta med i galoppen är den inte bra...men kan duga tills du har nåt bättre;)

Jag har faktiskt inte provat att galoppera i den än då vi inte kommit igång med galopparbetet.

Vi får se hur jag gör men nu vet jag att jag kan rida i en sådan i alla fall.

Tack så mycket för dina kloka svar :)

det e nog galoppen det hänger på .quartern o säkert fler kan ha en stor galopp så att man måste röra sig i sadeln ochdet e väl oxå sämre om man har mocka sits som du säkert har för att man ska sitta fast.Reiningsadeln e ju annorlunda för att man ska sitta bak i stoppen.Blev själv erbjuden en barrelracare när jag letade sadel men det blev ingen då.Har en reinig sadel nu.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Western Jag kan inget alls om western, men har lånat hem en sadel på prov. Jag blev överraskad över hur bra den låg, åkte inte fram under...
Svar
3
· Visningar
4 298
Senast: Buck
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 199
Senast: Void
·
Western Hej alla kunniga western-gillare! Jag hittade ingen tråd i ämnet. Hoppas någon kan hjälpa mig! Funderar på att köpa ett underbart...
Svar
5
· Visningar
7 149
Senast: trailtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur