Barrelrace och polebending

I

isse

Hej,

Ni som tränar i dom här två grenarna kan ni förklara hur ni började?
Alltså hur lärde ni hästarna vad det gick ut på?
Är det bara att börja i skritt och få in tänkandet?
"styrde" ni med tyglarna eller med skänklarna?
Berätta allt om hur man börjar.

Sv: Barrelrace och polebending

Hej,

Ni som tränar i dom här två grenarna kan ni förklara hur ni började?
Alltså hur lärde ni hästarna vad det gick ut på?
Är det bara att börja i skritt och få in tänkandet?
"styrde" ni med tyglarna eller med skänklarna?
Berätta allt om hur man börjar.

Vi kommer att ordna en clinic med Gittan Freter.
Men de är viktigt att hästen går unden för skänkeln och är mjuk och fin i hela kroppen. Du måste ha ett fast under lag.
Ska be Gittan titta in här och skriva några rader om detta. Hon är ju vårat svenska proffs.

Hm jag kan väl säga att de viktigaste är grundträningen på hästen. Men för just barrel träningen så är de viktigt att träna hästen i små volter och åttor. De du ska tänka på är att hästen hela tiden ska röra sina ben ordentligt i rörelsen framåt. De är för att hästen även i galopp hela tiden ska ta explosiva steg runt tunnorna.
Sen en annan viktig sak är att hästen ska följa sin nos, så var noga att hela tiden guida hästen runt tunnan. Placera den i de spåret du vill att hästen ska gå.
Använd skänklarna mer i början. De är bättre att kunna vända hästen med skänklarna runt, än att dra runt den.

De är riktigt svårt att förklara så här på några få ord med de här var i allafall en viktig del. ;) godnatt

Hm jag kan väl säga att de viktigaste är grundträningen på hästen. Men för just barrel träningen så är de viktigt att träna hästen i små volter och åttor. De du ska tänka på är att hästen hela tiden ska röra sina ben ordentligt i rörelsen framåt. De är för att hästen även i galopp hela tiden ska ta explosiva steg runt tunnorna.
Sen en annan viktig sak är att hästen ska följa sin nos, så var noga att hela tiden guida hästen runt tunnan. Placera den i de spåret du vill att hästen ska gå.
Använd skänklarna mer i början. De är bättre att kunna vända hästen med skänklarna runt, än att dra runt den.

De är riktigt svårt att förklara så här på några få ord med de här var i allafall en viktig del. ;) godnatt

när blir din clinic??? hade ju varit kul å kolla på iallafall... *ler*

Vi har inte bestämt den ännu men de blir fråmåt våren när Gittan kommer hem från USA igen. Jag lovar att alla ska få höra av när den blir, ska se om vi kan ta de fler ggr då många är intresserade att lära sig och mkt anm på tävlingarna.;)

Hej igen, jag kommer att åka till Jim McCutcheon för att träna främst cutting och reining. Men så kommer jag även få kontakt med en i hans familj som tävlar mycket barrel race. Jag känner att jag behöver lite mer "kött på benen" innan jag kan lära ut ordentligt. :)

Och självklart Emma få du vara med och titta, vem vet man kan alltid lära sig nått nytt!! både av andra och misstag såklart :rofl:

Tack så mycket för det svaret. Är väldigt intresserad att gå på din clinic när den är:)

Ja alla är välkomna! Trevlig helg allihopa..;)

Hej Gittan...

När åker du ???
Du måste höra av dig!!

Kramiz Anna

Heeej Anna! Jag åker den 10 januari. Du får komma upp och hälsa på :) kram

Heeej Anna! Jag åker den 10 januari. Du får komma upp och hälsa på :) kram

Ja det måste jag ju göra innan du åker då...

Hur är det annars?

Hur länge är du borta då?? 3 månader eller??

Kramiz

Allt är fint jag studerar på distans och väntar tålmodigt på att få resa. Jag kommer att vara borta tre månader. :rofl:

Ok vad pluggar du för nåt då??

Allt är fint jag studerar på distans och väntar tålmodigt på att få resa. Jag kommer att vara borta tre månader. :rofl:

hur är det med karraz?? hörde nått om honom.. vill du inte gå ut med det så skriv privat till mig.. vill så gärna veta om det är sant...
kram emma

hur är det med karraz?? hörde nått om honom.. vill du inte gå ut med det så skriv privat till mig.. vill så gärna veta om det är sant...
kram emma

Jo då han mår bara bra, han var lite överansträngd i ena benet så han har får vila fram tills jag kommer hem. Jag rider han lite lätt i skogen nån gång ibland :rofl:
Det kan nog vara skönt för honom, han ger ju 100 procent i alla lägen min stjärna.

Men sen kör jag igång han lite lätt på våren och har ju säkert massa nytt att lära honom!!

Jo då han mår bara bra, han var lite överansträngd i ena benet så han har får vila fram tills jag kommer hem. Jag rider han lite lätt i skogen nån gång ibland :rofl:
Det kan nog vara skönt för honom, han ger ju 100 procent i alla lägen min stjärna.

Men sen kör jag igång han lite lätt på våren och har ju säkert massa nytt att lära honom!!

ok.. va härligt att höra!! hoppas han blir bra snart då.... å ha så kul i USA!! se & lär för mig me...*ler*

Företagsekonomi, bokföring, rättskunskap, marknadsföring och psykologi. Ganska roligt faktiskt :D
Så kan man förstå sig på företaget sen ;)

Ja för det kan ju vara en djungel annars...
Va roligt alltid kul att lära sig en massa nytt!!

Skönt att höra att Karraz är bättre :banana:

Massa Bamse kramar Anna

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
814
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025