Barrel race

M

Moej

När man rider barrel race, måste hästen byta galopp inför varje sväng då eller svänger man åt samma håll hela tiden?

Sv: Barrel race

Du byter håll i varje sväng (slalom). Om du vill byta galopp är helt upp till dig och den häst du rider, du bedöms enbart på din tid och inte på stil. Vissa hästar kan det till och med gå snabbast för i trav.

/Ida

Men du får väljer själv om du vill rida 2 höger/1 vänster eller 2 vänster/1 höger.

Fan, sorry, läste barrelrace och tänkte polebending. Men det gäller fortfarande att det är tiden och inte stilen som bedöms.

Vill du göra det enkelt så börjar du i den svårare galoppen och kör runt den första tunnan, sedan byter du till den enklare galoppen och kör resten.

/Ida

Du behöver inte byta galopp.. du rider precis som du vill, men oftast så går hästen snabbare om den byter galopp, eller det går snabbere om man byter galopp, vissa hästar gör det automatiskt....:)

Tunnorna står i en trekant, två stycken nära startlinjen och en långt bort. Man rider på bortsidan (från startlinjen sett) av en av de närmsta tunnorna och runt den, sedan på bortsidan den andra av de närmsta tunnorna och runt den, sedan ner till den bortersta tunnan och runt den åt samma håll som den andra. Till sist fullt rejs tillbaka till startlinjen som också är mållinje.

Vill du ha en skiss så kan du kolla i WRAS regelbok. Just nu så kan jag inte rekommendera dig att köpa den eftersom det kommer en ny för 2007/2008, men du kanske kan få titta i någon annans.

/Ida

Tackar, den beskrivningen föstod jag utan bild. Jag är inte westernryttare, så jag behöver nog inte en hel regelbok, men grannklubben ordnar såna tävlingar ibland och jag tyckte att det lät skoj! Tänkte testa lite hemma, så får jag se om jag vågar mig iväg sen :)

Du kan ta vilken tunna du vill först även den längst bort. BARA att man alltid korsa sin egen spår vid varje tunna så att det är en "Complete circle" runt de. Man måste testa fram, vilket spår passa er. Själv bara sittande och tänkar hur jag rider skulle har trot att höger varv skulle vara lättast (för mig=för hästen....wrong!). Men för min sto då var det vänster =1 höger,2 vänster.

WRAS regelbok ger bara det alternativet jag beskrev. Ingenstans står det att man får börja med tunnan längst bort. Den numreras som nummer tre, och det står att man får börja med ett eller två.

Om det är andra regler hos andra förbunt så kan du väl säga vilket förbund det är?

/Ida

Jo, du hade rätt. Det är säkert 20 år sen jag lärde det av några kompisar i usa och jag hade för mig att det gällde nu (de kunne har varit ut och cyklade även då). Jag har kollat up det själv i AQHA och det stämde vad du sa med tunna ett och två. Ooops!:angel:

AJ!! fasen vad otäckt det såg ut :eek:
sista ekipaget fick ju hela hästen över sig

Sista ekipaget var med på tv häromdagen..
Amazing videos lr nått.
Hon fick hornet i ansiktet, på ögat eller nåttt..
Gjorde illa sig bra duktigt, men hon tävlar igen... ;):o :crazy:

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
501
Senast: Mirre
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 499
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30