Bärrandsröta

sofflan82

Trådstartare
Jaha, nu har vi fått reda på att min tjej på 7 månader (idag:love: ) har bärrandsröta.

Det hela började med att hennes ena framhov flikade sig och hon började gå på tå = lite som en bockhov. Vi fick tid på klinik men de avbokade pga att deras hovslagare inte kom, så efter mycket jobb fick vi snabbt tag på en hovslagare med egen smedja så vi skulle åka in för att plasta upp hoven... Väl där, så visade det sig att hon hade bärrandsrötai nästan hela hoven = hovis klippte och klippte. Tillslut ringde han Hovslagaren på Ulltuna och han bokade in mig tills imorgon. "Min" hovis gipsade preliminärt. Vi gissar att det är liknade på de andra hovarna också.

Alla jag har pratat med anser att det här måste ha funnits vid köpet den 17 december. Jag har inte upptäckt det då jag haft ordentliga fajter med att bara lyfta benen på denna envis dam.

Någon som har erfarenheter av detta? Dela gärna med er! Det här är den första hästen jag haft som har haft några som helst problem med hovarna.

Tacksam för svar!

Sv: Bärrandsröta

Har dokumenterat lite om bärrandsröta som du kan se här:

OBS!! Vissa av bilderna kan vara lite otäcka.

http://www.overberga.com/vet/barrandsrota/index.htm

Det jag för övrigt vet är att underlaget som hästarna går på är en påverkande faktor.

Vidare att på den växande unghästen så måste man vara särskilt observant för annars växer hästen snett..
Alltså benställningen påverkas.

Kan tillägga att alla dom 4 hingstarna läkte ut helt och hållet..men det krigades en del med en av dom..

AM

Nafayette skrev:
Det jag för övrigt vet är att underlaget som hästarna går på är en påverkande faktor.AM

Stämmer. Min Best, som jag haft i fem år, stod under ett halvår innan vi flyttade till eget, inackorderad på en gård där ALLA hästar förr eller senare drabbades av bärrandsröta. Allt enligt hovslagaren.

Immer

Har precis varit med om samma sak.
Enligt klinikens hovslagare berodde det på nedärvd sämre hovkvalite och jordbakterie(som ska ha kommit till Sverige i slutet på 1980-talet i samband med importen av travhästar från USA).
Andra säger annat:smirk:
Inkubationstiden ska variera oxå mycket enligt veterinär, allt från några veckor till flera månader, och kan vara svårt att upptäcka på vissa och lätt på andra.
Ofta tror man det är en hovböld.
Hur som helst är det en allvarlig åkomma, som inte många vet något om, förrän man har varit med om det.
Har pratat med många uppfödare, som aldrig hört talas om det:smirk: Hade själv mest hört talas om det, men aldrig varit med om det.
Föröker prata med så många som möjligt om det, önskar ingen annan(varken häst eller människa) vara med om det
Måste bara säga till Nafayette att det är en mkt bra sida du har!
Rekommenderar även denna sida:
http://hem.passagen.se/kvarngarden1/alltjanst.htm
Kolla på Bärrandsröta.

Lycka till o berätta hur det går!

Jaha, nu har jag massor med info om hur det går för oss.

Tyvärr så fick min lilla tjej en bockhov på ena fram till följd av att hon lyckades fläka upp hela tån på den hoven. Senan förkortas tydligen bara på några dagar. Bockhoven är under behandling hos Ultunas hovslagare och han kollar även hennes röta varannan vecka.

hemma tvättar jag med väteperoxid på de värsta ställena och med grönsåpa vatten på de andra. Hennes båda framhovar är fria från röta, men har ju blivit uppskurna. På bak har han inte kunnat ta bort allt, då hon skulle kunna bli ömfotat bak och överbelasta bockhovsbenet fram för mycket då, så där tar vi lite varje gång. Men förra gången hade det inte uppstått några nya bakteriehålrum i alla fall! :)

Kommer med mer info efter den 13/3 då vi ska tillbaka nästa gång.

Nu kan jag inte så mkt om just frågan du hade men kan inte riktigt släppa tanken på åldern på ditt föl..... Har du precis fått hem den eller tog du hem den 17 december? Är inte det väldigt tidigt?
Brukar man inte vänja av fölet vid 7-8 månader:confused:

Hon var alldeles för tidigt tagen, men det berodde på att mamman vart dum mot henne och började sparka mot henne i boxen. De förra ägarna ville att hon skulle vänjas av snabbt och inte bara skilja på dem under nätterna. Så då fick jag hem henne en månad tidigare än planerat, ville ju inte ha en skadad häst... :angel:

Hon var alltså 5 månader och 10 dagar när hon kom till oss och diade fortfarande... :( Men vad gör man när ägaran ville ha bort henne...?

Klart att hon inte vill släppa till hovarna, hon har ju jätteont.

Har haft bärransröta på mina hästar, de säger att det bero på en jordbakterie som finns i marken... och att det är vanligare att unghästar får det och den smittar......

Hovslagaren verkade ner henne så mkt så att hon knappt kunde gå, från en snäll häst som tog upp hovarna snällt....blev hon en häst som inte ville ta upp hovarna, för hon kom ihåg smärtan från förra gången.....

Bytte faktiskt hovslagare, han har inte verkat ner hovarna på det sätt som den andre gjorde, de hålen som blev när han gröpte ut det svarta, lade han i en massa, som stelnade och nästa gång han kom hade hoven växt ut och rötan var borta....och hon har nu glömt hur ont det gjorde/smärtan och är nu lugn och trygg igen när vi verka henne....;)

Min hovslagare har inte verkat ner henne mycket alls för att hon inte ska bli ömfotad. Att hon bråkar med hovarna har nog inte med smärta att göra faktiskt, tror mest hon är trött på att jag är där och lyfter varje dag. Men det blir bättre! Tror hon börjar få bättre balans nu. Vissa dagar gör jag allt tvättande själv utan minsta lilla problem och andra dagar behöver jag hjälp som jag hålla henne nere på jorden... :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 903
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 529
Senast: skuggi
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 494
Senast: Speedway
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 813
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar