Bärrandsröta

H

Hysterisk

Är detta bärrandsröta som syns på hoven nedan? Eller vad kan det vara? Tilläggas ska att hoven har börjat flika sig från skåran, stora bitar som lossnar.

IMG_0059.jpg

Sv: Bärrandsröta

Skulle kunna vara det ja. Köp Trush Buster eller Virkon S och gör rent med det ca varannan dag ett tag så ser du om det blir bättre.

Även blåstensalva (kopparsulfat) kan hjälpa.

Såpabad (vatten + en liten del grönsåpa) om 20 min varje dag till att börja med och utöka till 1-2 ggr/vecka. Sen på med annan behandling.

Jag skulle ta en hovkniv och ta bort det som är svart och smuligt, sedan på med kopparsulfat. Det ser ut som bärrandsröta tycker jag också.

jag hade tagit ut en duktig hovslagare innan man började experimitera med olika produkter.

Tack för svaren!

Vad kan det ha kommit av då? 17 årigt sto som har varit skott hela livet tills för två månader sedan. Fanns inte när skorna togs av, har sedan dess gått mestadels i gräshage.

Life: Jag ska prata med min hovslagare i kväll när han ändå kommer.

Det där fixar din hovslagare. Sedan får du se till att han tar bort så fort det syns minsta lilla. Vissa hovslagare är jättenoga med det, medan andra verkar strunta i det.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 000
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?