Bärrandsröta, smittar?

S

Summer-87

Nu är det så att min häst går med 6 stycken unghästar. Alla dom har råkat ut för bärrandsröta förutom min häst. Hovslagaren säger att det beror på att min häst är skodd, medans unghästarna går barfota.
Tycker ni att jag bör ha min häst i en annan hage eller behöver jag inte oroa mig för att min häst skall få detta? Funderar på om jag skall ställa honom i en annan hage så länge tills dom har fått bort detta på unghästarna.
De skall kalka hela hagen som är "drabbad".

Jag har aldrig varit ute för bärrandröta innan och har inte så mycket kunskap i detta ämnet. Ni som har det får gärna berätta lite mer om det. Vad ajg har förstått så är det en slags svamp bakterie som sätter sig i hovarna. Men mer vet jag inte.

Mvh

Sv: Bärrandsröta, smittar?

Hej, mina unghästar blev också "smittade" av bärrandsröta på betet :crazy: vilket har tagit en LÅNG tid att komma tillrätta med. Men hästarna som gått med dom och varit skodda har inte fått bärrandsröta, men däremot samtliga som varit oskodda. Vet inte om det bara är "slumpen"... Men alla som var oskodda fick det ganska omgående när unghästarna kom hem från betet... Jag har också kalkat hagen som är smittad samt kört på sand. Vet inte om det hjälper, tänker bara använda det som vinterhage i framtiden för säkerhetsskull... För bärrandsröta är INTE kul :eek:

av våra 5 pållar är 2 skodda och 3 oskodda, alla utom en oskodd har fått kraftig bärrandsröta denna sommaren.

en av dom skodda har fått stoort hålrum som verkats upp (har krävt klinikbeh. 2 ggr) och satt sjukbeslag på, hålrummet fanns inte 4-5 veckor innan då h*n skoddes utan upptäcktes när h*n skoddes om. men så kan det bli sa dom på kliniken, även om det "gått ovanligt fort".

tror efter våra erfarenheter inte det har någon jätte betydelse om hästen är skodd eller inte. i vårat fall så är troligen marken smittad, då vi fått reda på att där gått hästar innan som drabbats hårt av röta.

Okej, jag tror jag får byta hage till min pålle då. Vill inte riskera att han får sådan hemsk röta. Är jätte orolig över detta.

Är det någon som vet om man kan "befria" en drabbad mark från bärrandsröta? Eller kommer den alltid bära på denna rötan? vad beror det på? De skall som sagt kalka marken nu, men kommer detta hjälpa?

Tacksam för svar!

Det skulle jag också vilja veta...

De tips och råd jag hört är väl att det bästa är att "köra bort" det översta lagret i hagen och lägga dit tex sand. Men det är ju inte så lätt när man har stora skogshagar...:crazy:

På det sista stället mitt sto stod innan vi flyttade till egen gård hade samtliga hästar problem med bärrandsröta. Där hade det under många år gått många hästar, upp emot 10 st, i små hagar på sammanlagt 4 hektar. Hovis påstod att bärrandsrötan berodde på detta.
Mitt sto, som bodde där i sammanlagt sex månader, började också få förändringar men det rättade till sig när vi flyttade.

Immer

på en större gård några mil härifrån med travhästuppfödning/träning hade dom för många år sedan stora problem med röta. där "skalade" dom av övre jordlagret och ersatte med ny jord. vad jag hört så kom dom då till rätta med problemet.

vi ägde en egen gård för något år sedan där det inte gått djur på flera decenier, men vi fick mkt. problem med både bärrandsröta och hålrum. vi prövade att bryta vallen och så om men det hjälpte inte mycket alls. när vi sedan flyttade hästarna så upphörde rötorna.

Men detta med att kalka hagarna... Nån som vet om det verkligen hjälper?

Vi har ju kört på sand, men det är bara en liten del av hagarna, helt "omöjligt" att göra i skogen. Men jag har kalkat ordentligt i omgångar, men skulle vara bra att veta om nån har erfarenhet om det verkligen hjälper:confused:

Jag är ganska tveksam till att det smittar. Att flera hästar på samma bete får det samtidigt tror jag beror på lika livsförhållanden.

Jag däremot är helt SÄKER på att det smittar... När unghästarna kom hem från betet med bärrandsröta tog det ca 1-2 månader så hade de andra också fått det.

Sen tror jag också att hästar kan få bärrandsröta/hålväggar pga dålig/felaktig/brist på verkning där hoven är obalancerad etc... Men den typen som vi fått hos hästarna smittar :crazy:

Nu är hästarna rötfria, men det som hjälpta var att bygga nya hagar. Så nu har jag en stor skogshage på ca 4 ha som jag inte vågar använda...

Bakterien som orsakar bärrandsröta har kommit mycket de senaste åren. Trivs oftast i sur och syrefattig miljö (dvs oftast där det är lerigt). Att grusar och eventuellt kalka borde hjälpa i alla fall till viss del.

För några år sedan så fanns bärrandsbakterien bara i södra delarna av landet men har nu även krypit uppåt mot de norra delarna. Man misstänker att de varma vintrarna och regniga sommrarna har ett stort finger med i spelet. I år när det har regnat så mycket i södra sverige är det säkert fler hästar som drabbas än ett "normal år".

Jag vet inte hur pass tålig bakterien är men teoretiskt så skulle den kunna åka med på en hästhov till en ny hage och där spridas om det finns gynsamma villkor. Om man har leriga hagar på vintern så är det faktiskt att föredra grusade hagar eller om man i alla fall grusar där det är som mest upptrampat.

Om man googlar på bärrandsröta så får man upp en hel del.

Mvh

Tora

Hovslagarna säger olika om skodd eller oskodd. :smirk:

Jag har diskuterat denna sak med lite olika hovlsagare och en del säger att det hjälper med skor och andra säger att det kvittar - även skodda hästar får bärrandsröta.

Bärrandsröta beror tydligen på både svamp och bakterier och de kan väl ta sig in i bärranden trots skor? tätt är det väl inte?

Ärftlighet då? Jag var upp till klinik med min 2½-åring som hade fått i och för sig relativ lindrig bärrandsröta, dock så han var halt. Men både hans mamma (som jag har) och hans pappa har/har haft det. Mina andra hästar som oxå går barfota har inte fått det.

Så jag tror helt enkelt på en kombination, hovkvalitet, ärftligt och smitta! Och så vädret oxå!

Jag däremot är helt SÄKER på att det smittar... När unghästarna kom hem från betet med bärrandsröta tog det ca 1-2 månader så hade de andra också fått det.

Sen tror jag också att hästar kan få bärrandsröta/hålväggar pga dålig/felaktig/brist på verkning där hoven är obalancerad etc... Men den typen som vi fått hos hästarna smittar :crazy:

Nu är hästarna rötfria, men det som hjälpta var att bygga nya hagar. Så nu har jag en stor skogshage på ca 4 ha som jag inte vågar använda...

jag tror pricis som du. eftersom vi under alla år har haft samma hästar och samma hovslagare men "bara" blivit drabbade vissa år när hästarna vistats på vissa platser. när vi bröt vallen så kalkade vi oxå. vi hade mkt. skog runt hagarna och vet att marken där är "sur" då skogar och sjöar kalkas reg. tyvärr gjorde det för oss ingen skillnad.

Ajdå, det var ju synd att det inte hjälpte med kalkning... Fast i ärlighetens namn trodde jag inte det heller, det var mer ett "sista försök".

Men det blir nog så att de smittade hagarna kommer jag bara att använda som vinterhagar (när det är snö). För att just nu vågar jag inte riskera att hästarna får bärrandsröta igen, har varit väldigt långdraget och jobbigt :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
621
Senast: BoYo
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 391
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka