bärrandsröta hos föl?

kvandi

Trådstartare
Är det någon som haft kontakt med föl/1åring som har/haft bärrandsröta? Hur har ni ägaren/hanterat det?

Min 6månaders babis har haft det i fyra månader nu och blir inte bättre! Det har ju inte varit den lättaste hösten med all lera. Vi har kämpat med att rengöra hålen, fyllt med bomull o jodopax, vilket funkat på de vuxna hästarna förr. Nu i veckan valde vi pröva att inte fylla hålen iom snön. Nu äntligen är det lite "rent" ute. Hovslagarn har rådgjort med klinik och att skära upp hålväggarna är inget första alternativ på föl, som ju redan har så liten bärande yta. Det lämnar oss till fortsatt kämpande med instängda hål...

Jag vet inte vad jag skall göra. Jag har köpt på mig fölfoder som lillan inte äter, multivitamintillskott som inte var populärt heller. Men jag har lyckats lura i henne koppartillskott med lite av mammas mat de senaste 6veckorna. Nu har vi övergått till ett hovtillskott med koppar, biotin, zink och kalk, och vit a,d,e det slinker oxå lätt ner i kräsna fölis. Hovslagarn med hans rådgivande kollegor tror att fölis får bärrandsrötan tack vare brist på "nånting". Det är enligt dom mkt ovanligt med bärrandsröta hos föl?

Finns det inte nåt superduperstarkt svampdödande medel som kan döda det en gång för alla... Det skulle inte bli mkt hovar kvar att gå på om alla hål skulle skäras upp o luftas...

Sv: bärrandsröta hos föl?

Jag hade bärrandsröta på min fölunge hösten 2005. Då försökte hoslagaren skära rent efter rådfrågning av veterinär. Men till slut fick jag köra honom och stoet till klinik så han kunde verkas av deras hovslagare specialutbildad på sjukbeslag mm. Samt möjligheten till lugnande/smärtstilande. Som tur ät behövde han aldrig få några medel, men hovslagaren skar bort väldigt mycket på båda fram och sedan var han bandagerad hemma med bomull, vetwrap och silvertejp i över en månad, med jodopaxsprit på de skadade delarna av hovarna. Naturligtvis byttes bandagen enligt ordination, kommer inte ihåg nu men tror det var varje eller varannan dag.

Har din hovslagare sagt något om det har uppkommit av bakterier eller inte. Kan ju också uppkomma av att det är blött ute hela tiden och då blir lamellranden mjuk och grus/lera trycks in/upp, när det väl blivit ett litet hål trycks det ju på med mer och mer. Bästa vore ju att klippa upp men e de väldigt mycke så förstår jag om det blir svårt. Rensa ur hålen och tryck i solpack (en svart "degklump" som innehåller bla tjära och annat som är bakteriedödande). Sedan linda om, bara hoven, med Vetflex. Beror sen på fölis om det får sitta eller inte. Sist jag behandlade ett föl gick det på detta sätt. Ägaren bytte omslag var 3:e dag. Silvertejpade undersidan för att det skulle tåla lite mer. 1 månad senare behövdes det inte lindas mer men solpack trycktes i hålet på morgonen och ev på kvällen om det hade ramlat ur, oftast satt det kvar. Viktigt att man rengör innan solpack läggs i.

Ett annat alternativ är att åka till klinik, ge fölet lugnande för att kunna stå still, och så klipper hovslagaren upp hålväggarna och sedan plastar så att hoven får lika stor yta som den skulle haft i normala fall.

Bärrandsröta är förresten ingen svamp så ett svampdödande medel behöver du inte leta efter:) har det uppkommit av en bakterie så är det en bakterie som finns i alla marker(kommer inte ihåg vad den heter:confused:)i vissa marker mer och andra mindre, men bara där det är fuktigt. Tex runt vattenkaren i hagen där det ofta är upptrampat och blött även på sommaren.
I normala miljöer (och inte i blöta sverige) så klarar hovarna att stå emot denna bakterie men när hovarna är blöta för länge blir dom mjukare och bakterien får fäste.

Hade det på fölet förra hösten/vintern. Åkte till klinik och de verkade upp 8-9mm på tre hovar. Ordination boxvila, stå helt torrt och byte av gips var 3e dag. Det var viktigt att det som var uppverkat fick växa ut under tryck (gipset) för att inte riskera förändringar på hovens form. Inte kul alls för någon av de inblandade.
Annars skal väl virkon vara det som biter på bakterien om man vill hålla det rent... Hade lindrig röta på årets föl I leran, men det löstes hyfsat enkelt med att jag höll det rent plus skrubbade m virkon, samt hagbyte.

Blödde det när din verkades upp eller syntes kötthoven?

Har din hovslagare sagt något om det har uppkommit av bakterier eller inte. Kan ju också uppkomma av att det är blött ute hela tiden och då blir lamellranden mjuk och grus/lera trycks in/upp, när det väl blivit ett litet hål trycks det ju på med mer och mer. Bästa vore ju att klippa upp men e de väldigt mycke så förstår jag om det blir svårt. Rensa ur hålen och tryck i solpack (en svart "degklump" som innehåller bla tjära och annat som är bakteriedödande). Sedan linda om, bara hoven, med Vetflex. Beror sen på fölis om det får sitta eller inte. Sist jag behandlade ett föl gick det på detta sätt. Ägaren bytte omslag var 3:e dag. Silvertejpade undersidan för att det skulle tåla lite mer. 1 månad senare behövdes det inte lindas mer men solpack trycktes i hålet på morgonen och ev på kvällen om det hade ramlat ur, oftast satt det kvar. Viktigt att man rengör innan solpack läggs i.

Ett annat alternativ är att åka till klinik, ge fölet lugnande för att kunna stå still, och så klipper hovslagaren upp hålväggarna och sedan plastar så att hoven får lika stor yta som den skulle haft i normala fall.
Kan inte föreställa mig att det är bra att plasta in anaeroba bakterier:crazy:

Gips låter mkt bättre eller varför inte förbygga o hålla koll innan det går så långt.

Håller man öppet o rent brukar det hålla sig till det blir torrt eller kallt. Rota lite lagom o borsta hoven innan sänggående.

Ett par frågor, går den på lösdrift, vad får den för grovfoder och sist hur fodrar man med detta grovfoder??

Finns det inte nåt superduperstarkt svampdödande medel som kan döda det en gång för alla... Det skulle inte bli mkt hovar kvar att gå på om alla hål skulle skäras upp o luftas...

Titta / sök på en produkt som heter "Sanogene" ett miljö- och vävnadsvänligt desinfektionsmedel. Har själv använt det som hovbad, dock vid strålröte problem, men fått bra resultat.
Dock finns ju ingen mirakel kur, har man hovproblem krävs oftast daglig och noggrann skötsel för att bli av med problemet och sedan för att det inte ska återkomma. dessutom måste man kanske se över hur hästens miljö ser ut.
Många faktorer kan ju orsaka problem, både inre och yttre faktorer.
tex:
Obalans i näringsintag?
Felaktig verkning?
Hästar som trampar runt i hösilage (på lösdrift) kan få mkt hovproblem.
mm mm.

Kan inte föreställa mig att det är bra att plasta in anaeroba bakterier:crazy:

Gips låter mkt bättre eller varför inte förbygga o hålla koll innan det går så långt.

Håller man öppet o rent brukar det hålla sig till det blir torrt eller kallt. Rota lite lagom o borsta hoven innan sänggående.

Just därför undrarde jag om den var bakteriell eller inte. Innan man plastar måste allt va bortklippt även lite på det friska så att man säker inte stänger inne något. Därför jag rekommenderar att åka till klinik, inte lätt att fixa detta ute i ett stall. Speciellt inte om hästen har svårt att stå still så länge.

Plasta har fördelen att hästen inte behöver stå inne och det är inte så mycket jobb som med gips, behöver inte bytas så ofta.

Just nu kan det ju gå att hålla rent men inte när det är lerigt. Bättre med solpack i hålen än lera. Bakterien lever inte i solpack men det gör den i lera.

Blödde det när din verkades upp eller syntes kötthoven?

Vet tyvärr inte exakt hur det såg ut eftersom jag (typiskt) var på semester 2v så stallägaren var snäll och körde liten till klinik på inrådan fr hovis som upptäckte det.
Bakterien finns ju i marken så det bästa är ju om man kan byta hage temp tex låta den gå på ridbanan el dylikt om man har ngn. Hålla det öppet och fritt från att lera packar sig I det samt desinficera. Jag fick iaf rådet virkon. Dvs om man kan slippa gipsa för det var verkligen inte kul att hålla mamma och föl på box I 6v och försöka lägga om gips när det stundtals var neråt -10 även inne I stallet.

(Det positiva var dock att den inte så hästkunnige sambon blev en fena på att gipsa hästfot efterdom jag fick hålla fölis. ;) )

Senast ändrad:

Jag hade bärrandsröta (ej hålväggar) på min häst när hon var 6 mån-1 år och gick på en lösdrift. Vi behandlade genom att skura hovarna med såpa flera gånger i veckan och ha på Trush Buster en gång per vecka, det blev bättre. Det försvann dock inte helt förrän hon flyttades ifrån den upptrampade, leriga och bajsiga hage lösdriften låg i och kom hem till stallet där jag hade den andra hästen.

Just därför undrarde jag om den var bakteriell eller inte. Innan man plastar måste allt va bortklippt även lite på det friska så att man säker inte stänger inne något. Därför jag rekommenderar att åka till klinik, inte lätt att fixa detta ute i ett stall. Speciellt inte om hästen har svårt att stå still så länge.

Plasta har fördelen att hästen inte behöver stå inne och det är inte så mycket jobb som med gips, behöver inte bytas så ofta.

Just nu kan det ju gå att hålla rent men inte när det är lerigt. Bättre med solpack i hålen än lera. Bakterien lever inte i solpack men det gör den i lera.

Är det inte bättre att man börjar med att diskutera själva primära problemet istället för olika secundära åtgärder.. ??

Man "bör" notera att löser man inte den primära orsaken så kommer man söka svaret i oändlighet i secundära lösningar.

Orsaken måste man ju, precis som du säger, också ta redan på. Men i nuläget måste man ju också sätta hästen under rätt behandling för att få bukt med det problem som redan uppstått. Går ju oftast inte bara att byta stall,hage eller foder så är problemet löst, men förutom behandling bör nog TS tänka igenom detta också... som du säkert redan börjat tänka på :)

Jag har haft problem med bärrandsröta på min sedan jag köpte henne när hon var 9 månader. Jag rår inte över hagförhållandena och marken så alternativet för att komma ifrån bakterierna är att flytta henne och för mig skulle det innebära sälja henne. Så jag har provat de flesta medel som sägs funka. Och det enda som enligt mig funkar är att verka bort ALLT angripet horn ner till frisk bärrand, daglig hovkontroll och rengöring, Thrush buster ett par gånger i veckan på angripna ställen och in och torka hovarna på box med mycket spån så mycket det går vid blött och lera.

Fölis i hagen nu har också bärrandsröta upptäcktes vid senaste verkningen och hovis skar bort allt som var drabbat och sa att frisk luft är det enda som hjälper. Finns det en ficka så äter sig bakterierna inåt, och det är också min erfarenhet, oavsett vad man stoppar/häller i hålet. Fölis hade dock inte så djupa fickor än och inte på många ställen, så inte så mycket bortverkat.

För nåt år sedan hade en av de vuxna hästarna en riktigt djup ficka vid tån på ena framhoven. Det skars upp på klinik nästan ända till kronranden och gipsades. Hon stod sedan på box en vecka eller två tills hoven hade hårdnat. Ägaren tvättade med väteperoxid och lade om gipset flera gånger i veckan. Sedan fick hon gå ut i hagen med gips. Gipset behövde då bytas varje eller varannan dag beroende på väder och detta fick ägaren hålla på med tills hålväggen växt ner. Men hästen kunde gå ute i alla fall.
Sammanfattningsvis är min erfarenhet att fickorna måste skäras bort ner till frisk bärrand, annars får man aldrig bukt med eländet. Lycka till!

En av mina unghästar har haft problem med bärrandsröta under hela sin uppväxt, började som 4 månaders föl. Det som har hjälpte mest var att försöka gräva ut så mycket smuts och stenar ur hålen som blir och att sedan linda med vetflex och silvertejp. Detta tyckte även hovslagaren då det under denna period nästan hade försvunnit. Och om det hade bildats hovböld sprayade jag med jodopax innan jag lindade hoven.

Tror inte att det är så ovanligt som din hovis påstår. Fölen har ju mjuka hovar där bakterierna lätt "sätter sig". Har du testat med kopparsulfat? Du ska nog inte fylla hålen däremot. Då blir det tätt, vilket bakterierna gillar.

Vi hade problem med det när fölen var ett år gamla (ingen av de andra hästarna fick det eller hade haft det varken före eller efter). För oss var tjära efter ordentlig rengöring det enda som hjälpte.

Det verkar ju inte alls vara ovanligt med så här många svar, tack alla!

Hovslagarn har gesällbrev och har jobbat på klinik med sjukbeslag så jag litar på att det han gör inte är fel. Vi har löst bärrandsröta förr iaf tre ggr påmamman till fölet. De andra hästarna i hagen har inte fått det trots periodvis barfotagång. Förr har det funkat med trush buster från hovslagarn och vanlig koncentrerad jodopax när jag packat om hålen en gång i veckan. Det har inte funkat den här hösten. Vi flyttade för ca 1,5år sedan ochmamman har haft wld både här och på förra stället. Men om jag förstått det rätt så kan bärrandsröta komma av både svamp och bakterier? I det här fallet kanske det är svamp eftersom den behandlingen som tar bakterier inte biter? Thrush buster på svamp har jag läst blir ännu värre.

Jag har hittat ett svampdödande medel utomlands nu som vi skall beställa hem och tvätta med. Säljs på en hovslagarsida och är mot bärrandsröta. Clean trax heter det, hovslagarn har dock inte godkänt det än, bara min idé.

Fölet äter inte i hösilagekladd, utan alla fodringar utomhus när det varit lerigt sker via slowfeeding-nät, inomhus i ett vanligt stormaskat hönät och nu när snön ligger o det är fruset får dom antingen i långa strängar eller i foderborden. Så hösilagebasilusker är det inte.

Jag tror ju på obalans i näring, kopparbrist ger större mottaglighet för svampsjukdomar, sämre hornkvalite o glanslös päls. Det stämmer på både mor o dotter. Koppar överförs inte via mjölken utan fölet får via navelsträngen innan den föds o sen är det upp till gräsintaget. Vårt hösilage ger ca hälften av rek dos koppar. Därav har dom i några veckor ätit tillskott. Kraftfoder har de ätit sen hon föddes, först smakade hon i mammas krubba o sen fick hon en egen med skrammel o tillskott i. Igår lyckades jag få i henne lite mer riktigt fölfoder, kändes skönt!

Att behöva skära upp hoven kommer vi göra först i absolut sista hand. Jag beställer hem Clean trax o ger det ett försök. Fölet kommer inte flytta, bärrandsröta finns i hela Västsverige. Vi har en ren fin lösdrift, ingen bädd utan mockning VARJE dag(betonggolv=torrt), grusade närområdet likaså. De har stora grusade områden och egentligen bara ett ställe med lera som skall åtgärdas i sommar. De går inte på de blöta markerna när det är blött. Hagen är 4hk och de går på höstbete på annan mark så att hagen är hårt belastad är synd att påstå. Det är en BRA lösdrift, inte bara hage med jordskjul. Rötan upptäcktes första verkningen så det är inte dålig hovvård, och det var ju redan i september, dvs före höstens lera/regn.

Nu blev det långt, jag hoppas jag fick med svar på alla era frågor.

Fölet äter inte i hösilagekladd, utan alla fodringar utomhus när det varit lerigt sker via slowfeeding-nät, inomhus i ett vanligt stormaskat hönät och nu när snön ligger o det är fruset får dom antingen i långa strängar eller i foderborden. Så hösilagebasilusker är det inte.
Nu blev det långt, jag hoppas jag fick med svar på alla era frågor.

Hur ofta mockar man under dessa utfodringsplatser och även tar bort nedtrampat icke uppätet grovfoder.

Ja bärrandsröta kan komma från både svamp och bakterier fast det heter så fint olikas beroende på om det beror på svamp eller bakterier.

Du verkar gärna vilja lösa detta problem med hjälp av kemikalier,, tänk på att långvarig behandling lätt ledet till resistens.

Ska vi ta reda på om det är svamp??? Ta i så fall och skaffa en liten blomspray flaska, tillsätt grovsalt med varmt vatten så du får en ca 5-10% saltlösning och spraya det på rengjorda hovar dagligen i en vecka.. Blir det bättre så är det svampangrepp..

P.S. Oj såg just att den sedan födseln även ätit kraftfoder,, frågan är väl av vilken anledning??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka