barocksadel med bom?

Sv: barocksadel med bom?

Noir skrev:
Jag tror dessvärre jag har lyckats "kapa" denna tråd. Stiger snart i graderna från "stapplare" till "terrorist".

T

För mig får du gärna terrorisera mera :D . Men, det var ju inte min tråd heller.

Spirit: Jag håller på dig och dina bomsadelfunderingar. :) Hoppas du hittar något.

Monika

Vi behöver ju inte vara så nördiga att vi börjar mäta med gradskiva. :)
Men vi har sett samma, öppnor och slutor där hästens panna är i rät vinkel in mot mitten och anses helt ok.
Det är synd att det har frångåtts den regeln som skrivs i varenda bok om detta, jämn böjning genom kroppen.

Trådar brukar förändras i innehåll. Men böjning är så söndertjatat så vi ska nog nöja oss med detta.

Tack,
Tyværr så blev jag inget klokare av denna tråden førrutom att jag blev rekomenderad bomløst. :confused:

Jag får leta vidare sjælv och hoppas på att mitt eget omdømme ær tillræckligt bra..

Men dock har jag fått en del att tænka på trots det inte var det jag var intresserad

Vi är även några som rekommenderat dig att köpa en bomsadel. Kanske inte en spansk/portugisisk eftersom den lämpar sig bättre för en högre utbildad häst. Men är det en sån du verkligen vill ha så försök få tag på någon som är duktig på dom sadlarna, vilket kanske inte är lätt i Sverige. Återförsäljare talar alltid varmt om sina varor. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så, bara tala genom mina egna erfarenheter att en vanlig bomsadel har jag mest användning för och hjälper mig mest i skolningen av min häst.
På denna sida kan du se olika spanska/portugisiska sadlar, www.chezalain.com.

En "gammal vanlig" Kieffer eller Passier eller Stübben passar de flesta hästar ... och man behöver inte dra sadelgjorden hårt. Den ska vara lagom lös så att hästen kan andas. Då lägger sig sadeln rätt.
Bommen uppfanns för att fördela ryttarens tyngd över en större yta, inte för att vara stygg mot hästen.
Om trycket delas på två sittben ca 1 kvm var eller på sadelns anläggningsyta - kanske 4 kvdm är en viss skillnad, särskilt efter en längre tid. Ryggsäcken som är skön i affären kan utveckla konstiga egenskaper på fjällvandring!

Det är ju även svårt att svara på vilken sadel som är bäst för din häst och din kropp. Nog därför du inte får så mycket svar. Folk är inte så insatta i de olika barocksadlarna.
Det enda du kan göra är att titta runt och prova och hitta en som är duktig på de olika sadlarna och hästryggar. Alain är duktig, vad jag vet.
Den barocksadeln som jag gillade bäst att rida i av de jag prövat är spanska mixan, lagom i sitsen, inte så stora gallerier och inte så mycket krusiduller. Finns en del relvas som verkar bra också. Men hur de passar din häst kan en sadelutprovare svara bättre på efter att ha sett din häst utan sadel och även sett hur den rör sig med sadel. En häst kan förändra sin hållning i ryggen radikalt när den rids jämfört med när den står rakt upp och ner. Sadeln måste därför anpassas efter denna förändring av ryggen. En sadel som ligger bra när hästen står still kan vara rent djurplågeri när den arbetar.

Det här med slutan. Har fått lära mig av min AR-instruktör att jag ska försöka placera hästens ganash paralellt med spåret och sedan reglera tvärningen med att ändra böjningen. Känns logiskt, har jag missat nåt?
Tänker också som så att nacke och höfter gärna vill röra sig likt, nacke ställd inåt=höfter vridna inåt. Så då känns det mer ologiskt att rida en häst dels kontraställd och dels endast ställd i nacke med rak rygg. Automatiskt om jag ställer i nacken från marken kommer ju inner höft fram per automatik, utan tvång.

Har också reagerat på alla de som tidigt rider på blank stång. Har gärna kapsontygel där.. Fast eg använder jag inte tyglarna (inte så krångligt med fyra tyglar så länge man inte överdriver användningen av dom eller sitter på en häst omogen för att ridas med stång..)så mycket på så vis utan reglerar böjningen med sitsen. Stången funkar bra för att länga då hästen har ganska rejält med underhals och blir urstark och hård mot ett tränsbett.

Annars funkar tränsbettet bättre, på hästen som inte är travhäst på sidan av ridkarriären!

Har heller aldrig upplevt skav av min bomlösa. Fast jag har suttit i en rent ut sagt hemsk bomlös dressyrmodell som for omkring och hade tjocka sidor så skänklarna stod rätt ut från hästen.

Båda hästerna har fina mjuka ryggmuskler efter ett ridpass och inget skav alls. Bomsadel vågar jag inte ha på travaren då jag är så rädd om hans manke och inte vill ha någon onödig cirkulationshämmande effekt där. Bättre då att han får bära upp mig på ryggmusklerna i stället för att ortspetsarna (heter de väl) ska belasta trapezius och hämma hans bogrörelser.

Nu menade jag inte riktigt så, att ni skall berätta exakt vilken sadel som passar min hästs rygg.
Jag ville ha förslag på bra sadelmärken samt även funderingar och erfarenheter från andra vad dom tycker om "sitt" eller prövda märken.

Självklart kommer jag ta ut professionell hjälp, men jag måste först veta själv ungefär vad jag vill ha & vad som kan passa oss.
Det är nog svårt att få låna hem ett gäng olika spanska sadlar för provning.
Sen måste det passa min plånbok.

Jag har fått bra förslag och jag tackar ödmjukast för dom.
Men det är svårt att fråga en försäljare om ett visst märke eftersom alla talar varmt om just "sin" vara.
Jag tycker att jag får ärligare svar från "konsumenterna" som har provat & ser mer kritiskt på varorna.

Vi får se vart detta bär, det blir kanske en ny Kieffer Wien?

Ursäkta att jag babblade om bomlöst och inte kom med några tips om det du ville veta!
Fast jag har inte hittat någon bomsadel som jag gillar förutom bentsadeln. Har inte provat så värst många, men tjurfäktarsadlarna typ portuguesa tycker jag är lite läskiga. Man kommer så högt upp och sitter fast mellan gallerierna.. Hästarna reagerade nästan med att bli rädda då jag skulle börja rida också. Som om det kändes konstigt att ha mig så högt upp.
Bentsadeln kändes suverän men oj så dyr.
Jag skulle gärna köpa en sadel som liknar en vanlig engelsk dressyrsadel fast med säte som bentsadeln/spanska, inte skålad alltså, samt släta kåpor utan massa knästoppning. Finns det inga såna??
Gillar inte engelsak sadlar pga av att sitsen är som den är samt att stiglädren fäster så långt fram.

Din ursäkt är accepterad. :D

Jag är inne på samma spår som du, därför är jag ute efter en sadel där man har en nära kontakt med hästen.

Det är typ en sådan här jag är ute efter:
http://www.kilagarden.com

Clasicà & Portera Läder

Har haft både en spansk potrera och en portugesisk sadel. Man kommer inte nära hästen på så vis som jag tror du menar att du vill. Man sitter högt uppe på ryggen, tror väl iof. att man kommer ner efter att sadeln är inriden, sålde mina innan de hann bli det.

Men det är supertrevliga sadlar som ger, i alla fall på mina hästar mycket goda signaler som går igenom direkt, man får en mycket god sits och kan påverka med små hjälper som hästen svara på, vare sig det var meningen eller inte.

De ser trevliga ut!
Jag har blivit avskräckt från att försöka hitta en bomsadel då jag ser kompisar som skickar sina bomsadlar än hit än dit. De behöver stoppas om, så blir hästen tjock och måste ha en vidare, så stoppas den lite tokigt och hästen blir ryggöm.. barbacka tills den är fixad igen.. suck.
Sen är jag lite muskelpedant då jag är massör, och jätterädd att bomsadeln ska trycka onödigt mycket. Spontant känns det som om en åtta-tio kilossadel lätt trycker i onödan om det blir minsta misspassning. Och hur hitta den perfekta bomsadeln till mina underliga hästar. En tunna till arab med revben som går rätt ut ifrån ryggraden och bildar en hal cylinderrygg samt ett kallblod med gäddrygg (smal)där alla sadlar faller ner på manken eller trycker ner mitt i ryggen.
Båda är helt raka i ryggprofilen och minsta svank på sadeln motverkar ju deras ryggaktivitet. I lina ser jag hur kallblodets rygg svingar enormt mycket uppåt, så hittills har jag bara använt bomlöst och svingat med.

En bentsadel jag provat kändes bra, den flexade och följde i rörelserna tyckte jag. Hästen kändes ohämmad och använde kroppen riktigt bra, speciellt kanske för att jag satt mer stilla och tryggt i skinnsoffesätet!

Till totola:
Eftersom du provat en del bomlösa sadlar så kanske man skulle kunna få fråga vilka sadlar du rekommenderar och vilka du förkastar =)
För det är himla svårt att veta vilken bomlös sadel som är bra :confused:

Och förlåt om jag kom in på bomlösa sadlar igen, även om tråden handlade om sadlar med bom....
Kan bara säga att jag ridit i potrera och portuguesa och jag tycker att man hamnar högt upp på hästen. Men annars har jag tyckt om dem, främst portuguesan... Gillar även min hectorsadel (spanska kåpor) för den kommer man nära hästen i, jag får bra sits och hästen gillar sadeln.

:)
Jag tycker du ska lyssna på din tränare. Har du nu ridit för henne i 2 år och har förtroende för hennes vägledning och hjälp så har hon säkert helt rätt i att du ska ha en sadel med bom.

En bomsadel är mera förlåtende båda vägarna. har du dålig balans och är ostadig i sadeln så hjälper sadeln till att ta bort en del "brus" över till hästen och änven tvärtom förstås. Sadel hjälper dig om din häst nu far runt så får du mera support. Har man bra egen balans så är det igen problem att ha bomlös.

En annan sak, lyssna till vad din magkänsla säger dig och ditt hjärta så blir det nog rätt av sig självt. Det viktiga är din åsikt och vilja om sadelköp och inte vad vi andra rekommenderar dig. Tankar kan utbytas men glöm inte bort dig själv. :)

Hej.
Jag har tittat på BB`s sadlar, tyvärr så har jag inte hittat någon begagnad med ett för mig rimligt andrahandsvärde.

Jag tycker sadlarna var stilrena.
Jag vet vilket gissel det är med bomsadel, därför hade det egentligen varit lättare med en bomlös. :smirk:
Men jag åker lätt åt sidorna i hans tvära kast. Därav behöver jag den stabiliteten jag får i en bomsadel.

Har ridit lite barbacka men det är inte riktigt poppis, han tycker det är läskigt.

Han genomgås regelbundet av kiropraktiker var 6:e månad eftersom han har haft snett bäcken och jag hushållsmasserar han ibland. Snart dax för riktig massörgenomgång.

Tack!
Dom hade fått fler sadlar i sitt sortiment sen jag senast tittade.
Helt klart intressant med ultraflex bom.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Freazer
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 235
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25