barocksadel med bom?

Sv: barocksadel med bom?

Gretha skrev:
Nu måste jag lägga mig i, som Spirit själv sa, det har blivit hysteri kring bomlösa sadlar. Tycker inte man ska behöva försvarar sig mot "mobben för bomlösa sadlar". .

Varför känner du då att du skulle behöva försvara dej? ;)
Smaken är olika. Och alla har olika prioriteringar.

Att lita på sin instuktör är en självklarhet!
MEN, man ska inte glömma att bara för att de har en titel så kan de inte allt kring hästen och dess utrustning.
Man måste själv avgöra den saken och i samband med en som kan sadlar och hästens anatomi.
Min instruktör rek. inte bomlösa sadlar , jag skaffade mig en sådan och när hon fick se mig rida i den, kom hon fram till en annan slutsats...nu rek. hon till andra att köpa dessa.
Just för att detta är så nytt och att de själva inte provat dem ska man inte utesluta dessa bomlösa sadlar....
Man måste våga!

Jag känner inte att jag behöver försvara mig, jag har dom sadlar jag vill ha inkl en bomlös som jag tycker mycket om :). Jag tycker det är Spirit får försvara sig. Hon vill ha råd om bomsadel men jag tycker diskussionen mer hamnat åt hur bra dom bomlösa är istället för att ge råd vilken bomsadel som är bra. Hon har dessutom upprepat att det är en bomsadel hon främst är ute efter, varför fortsätter ni skriva om bomlösa? Det finns redan en diskussion på denna sida om bomlösa. Låt detta vara en diskussion om bomsadlar.

Så sant :)
Det är bra att vara skeptisk mot nya saker men verkar det bra kan det vara värt att prova istället för att helt utesluta det. Det ligger ju trots allt i människans natur att inte vilja ta snabba beslut och dessutom vara skeptisk mot nya saker ;)

Håller med Gretha bland annat, har erfarenhet av både bomfri och bomsadel. Måste jag välja att bara ha en sadel så blir det en bomsadel, vanlig dressyr.
Portugeserna är till för uppvisning, det säger tom portugiserna själva. De tränar i vanliga dressyrsadlar.
Jag föredrar att kunna växla sadel som bett och vill därför ha tillgång till även en bomfri. En sadel ska sitta bra som den är, man ska inte behöva padda om, flytta saker på den. Skulle inte lägga 10000 på en bomfri sadel som jag skulle behöva lägga ner en massa jobb på för att den ska ligga bra. Många verkar ha problem med sina bomfria sadlar, de glider hit och dit, ger skav etc.

Zora skrev:
En sadel ska sitta bra som den är, man ska inte behöva padda om, flytta saker på den. Skulle inte lägga 10000 på en bomfri sadel som jag skulle behöva lägga ner en massa jobb på för att den ska ligga bra. Många verkar ha problem med sina bomfria sadlar, de glider hit och dit, ger skav etc.

Måste tyvärr skriva ett syrligt svar på detta. Vänd på det och tänk hur många har inte ens möjligheten eller kunskapen om vad som är fel med deras bomsadel. De har köpt en dyr bomsadel inpassad av ett proffs och den ska minsann passa på hästen ex. antal år sommar som vinter....

Mvh T

Zora skrev:
Håller med Gretha bland annat, har erfarenhet av både bomfri och bomsadel. Måste jag välja att bara ha en sadel så blir det en bomsadel, vanlig dressyr.
Portugeserna är till för uppvisning, det säger tom portugiserna själva. De tränar i vanliga dressyrsadlar.
Jag föredrar att kunna växla sadel som bett och vill därför ha tillgång till även en bomfri. En sadel ska sitta bra som den är, man ska inte behöva padda om, flytta saker på den. Skulle inte lägga 10000 på en bomfri sadel som jag skulle behöva lägga ner en massa jobb på för att den ska ligga bra. Många verkar ha problem med sina bomfria sadlar, de glider hit och dit, ger skav etc.

SKAV??? VAR har du fått det ifrån? Måste vara en riktigt skum sadel eller skum hästrygg. Har sett bra många fler bomsadlar ge skav än jag ens har sett bomlösa sadlar :D
Ang. Padda så har jag aldrig behövt padda upp på min häst och jag har ridit i flera olika bomlösa på honom. Visst, det är bra med specialpadd för kanal för ryggraden men det gäller bara vissa modeller och står man inte så mycket i stiglädren + har en häst med icke-uppstående ryggrad spelar det inte lika stor roll.
En häst med konstig rygg måste man ändå padda på och det är äckligt myckt svårare att hitta bomsadlar som ligger bra och stilla om man t ex har en häst med rund rygg och utan manke.

Ang. att de glider så har man oftast spänt sadelgjorden för dåligt. Jag tror 100% på att det är mycket lättare att lägga på en bomlös sadel och få den passa bra utan paddar än tt lägga på en bomsadel och tro att den ska passa i alla situationer. hästens rygg rör sej - det gör inte träet i sadeln.

Det finns så många som köper saker som de inte kan hantera, alla dessa som köper stångbett till sin unghäst på inrådan av sin tränare, eller vad folk sagt på nätet.
å samma sätt så köper folk fel sadlar. Ansvaret ligger först och främst på hästägaren. Det är ägarens ansvar att sätta sig in i grunden för hur en bomsadel resp bomfri sadel påverkar hästen.

Skav på ländrygg och även längre ned på sidorna är min erfarenhet, sett och hört på flera hästar.
Jag tycker som sagt att bomfri är bra variation som jag inte skulle vilja vara utan. Men den var inte så revolutionerande som jag först trodde. Samma som man ser på barocksadlarna, i min omvärld så börjar folk lämna idéerna om barocksadlar och går till vanliga dressyrsadlar istället. Barocksadlarna var visst itne heller så revolutionerande.

Ok är glad att jag sluppit skav då. Att bomlösa sadlar skulle vara en trend tycker jag också är lite felaktigt. Tidigare hade man ju bara bomlösa sadlar, och de har funnits som t ex islandssadlar ganska länge vad jag förstått. Så visst, det blir ofta "fel" människor som köper det men med tanke på hur många som köper "fel" bomsadlar och hur illa det kan gå så spelar det intemej någon roll.

Ang stångbett så förstår jag inte varför folk skulle vilja rida med det, det är så jobbigt med en massa tyglar! Och att tränsa med det och allt. Har själv blivit rådd till det av min tränare och hästen går faktiskt mycket bättre på det i kombination med annat bett men jag gillar det ändå inte :crazy: om inte hästen gillade det skulle jag aldrig använda det :p

Fast om man tittar på utvecklingen av försäljningen det senaste året med bomfria sadlar så måste du väl ändå hålla med om att det är en trend här i Sverige? Det dök ju snabbt upp en massa återförsäljare av olika bomfria sadlar efter introduktionen av den första.Freeform, torsion, barefoot, startrekk, flexion, dartmoore (eller vad den heter) och det finns nog fler som jag inte kommer ihåg just nu.

Det behöver inte bli en massa tyglar om man rider på stångbett, blank stång och enhandsfattning. Och det är ju verktyget man använder för att få hästen att söka framåt-nedåt, det går inte med vanligt tränsbett. :devil:

Ja fast blank stång tycker jag man ska vara försiktig med och vänta tills man bara vill sitta och "finåka" utan att behöva korrigera hästen. Det är så lätt att missbruka.

Jodå, jag ser en tydlig trend i försäljningen men att bomlösa "bara" skulle vara en trend vill jag inte hålla med om. Anledningen att folk köper dom är ju inte för att det är en trend för jag tvivlar på att många sedan går tillbaka till bomlöst, utan de flesta som skaffar bomlöst kommer troligen fortsätta med det om de inte får problem i ridningen pga sadeln. Jag har redan hunnit beta igenom 4 bomlösa sadlar + testat ett par till och visst är det skillnad mellan sadlarna men jag gillar alla mycket bättre än bomsadlarna jag ridit i. Gillade iofs min wintec dressyr för att man satt bra i den MEN det hjälper ju inte eftersom hästen musklade ur den på 2 månader.

Så om det är en trend är den nog här för att stanna, däremot kommer de nog utvecklas drastiskt i kvalitet och pris ;)

Zora skrev:
Och det är ju verktyget man använder för att få hästen att söka framåt-nedåt, det går inte med vanligt tränsbett. :devil:

Que? Hoppas du är ironisk...

T

Därför bra med bommar som man kan förändra med värme. :)
Jag kan hålla med om att det inte bara är en trend. bomfria sadlar kommer stanna kvar och förhoppningsvis bli bättre.
Ska bli intressant att se Andréns nya sadel ute bland folk snart. Den ser inte så snygg ut på bilden på hemsidan. Men det verkar inte som om det ska finnas så många snygga alternativ till bomsadlar. *fåfäng* :)

Noir
Jo, JAG var ironisk, men jag vet att det finns denna missuppfattning, tyvärr.

Zora skrev:
Jo, JAG var ironisk, men jag vet att det finns denna missuppfattning, tyvärr.

Jag har också läst hans böcker, och där kan man ju få den uppfattningen. Andra faktum i litteraturen är att han talar långt och länge om booooojning (böjning) men aldrig om ställning. Vi hittade svaret till detta i gammal litteratur hemma hos True_Blue. Tyskarna, där han ju har lärt sig en hel del, skiljer inte på ställning och böjning, i alla fall inte i litteraturen. Mig förståeligt så kan man få "böja på" en hel del om man skall komma till samma resultat som man gör om man kan ställa en häst i nacken med viss finess. Därav kanske denna överdrivna booooojning.

T

Vet inte om det är regnet det beror på, men jag tappade tråden. :)

Vem är "han"? Menar du Bent? Jag har hört Bent själv säga att den blanka stången på enhandsfattning kommer när hästen är högt utbildad och att den är bra att använda som koll på vad som sitter i utbildningen. Att det inte är något man använder i regelrätt utbildning av hästen. Sedan att det finns de som har honom som främsta förebild säger något annat, så blir det ju ofta.

På tal om honom så har även han utvecklats i sin undervisning och börjat förstå vad som måste påpekas (saker han tidigare verkar ha tagit som självklart att man ska kunna) Nu var det ju ett tag sedan jag var på hans kurser, men det sista kursen jag var på talades det mycket om energi och att rida framåt, även om böjning genom hela kroppen på hästen och variation i arbetet med hästen.

Sedan att jag inte håller med om att hästens huvud ska vara innanför spåret i en sluta utan på spåret, med böjd häst genom hela kroppen, det är ett annat kapitel vad gäller boooojning. Men något jag funderat på som ploppade upp när du började prata om böjning. :)

Ja, jag pratade om Bent

Ja, jag pratade om Bent.

Jag var på en kurs för länge sen och har läst hans böcker, som väl skrevs för lika länge sen. De som hade ridit för honom tidigare red på bara stång, fastän både ryttare och häst var sneda som em same-kniv! Ingen korrigering av förfärliga sitsar, och en massa rätt överdriven böjning. Förhoppningsvis har han förbättrats i sin undervisning. Han red en häst då, och hans ridning var det minsann inget fel på, så det är inte det.

Med huvudet i slutan, menar du någon av dessa teckningar:
slutor.gif

Skall hästen vara rakare i halsen eller tvära mer?

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Bara för man är bra ryttare behöver man inte vara bra på att undervisa. Första gången jag såg honom, fem år sedan tror jag, så var han ingen bra pedagog och sitsen lämnades därhär totalt. Han ville ju också ha ekipage på en högre nivå än vad han fick då. Och det är ju gemensamt för alla högre tränare, ingen av dem påpekar sitsen, för deras elever ska vara på en sådan nivå där det inte är ryttaren som tränas utan hästen. Då är det definitivt inte lätt att få en massa elever som inte ens sitter rätt men vill ändå rida avancerade rörelser.

Jag anser att hästen till höger är mer korrekt än den till vänster, men den till vänster är helt ok då jag sett hästar som gått med ännu mer böjd hals och nästan tittar in mot mitten. Men jag tycker inte att böjningen är jämnt hos den vänstra hästen (där ser man vad ögat kan luras). Men det är ju min högst personliga åsikt som jag vet ofta skiljer sig från många här. :)
Och nu när jag tittar ännu nämrare så anser jag att hästen som tvärar mindre också ska ha mindre böjning, vilket den inte har. Tog för givet att tvärningen var det samma i båda bilderna först. Inte helt observant före lunch. *s*

Senast ändrad av en moderator:

Nu tänkte inte jag gå in på grader i böjningen, eftersom ridning är rörelse och inga böjningar i öppna, sluta eller något annat är särskilt konstant. Men med andra or så anser du att en hals som är "lika böjd" som resten av kroppen i en sluta är helt OK, eftersom det du var ute efter var "halsen i rät vinkel mot banans mitt"?

Ser ofta detta syndrom hor AR eller barock-ryttare (i synnerhet de med 'blank stång'). I öppna kan bogarna till och med vara utanför bakdelen, men halsen är böjd 90 grader. Och när de ser Anky rida på samma sätt är det 'fruktansvärt'

Jag tror dessvärre jag har lyckats "kapa" denna tråd. Stiger snart i graderna från "stapplare" till "terrorist".

T

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: Freazer
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 235
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25