Barock Ultra Flex/Espaniola

bigganl

Trådstartare
Ni som har någon av de här sadlarna. Kan ni skriva och berätta vad ni tycker om dem. Är de liknande att sitta i? Kan Espaniolan vara ett alternativ till en häst som är rund över ryggen och med så liten manke att alla sadlar glider lite i sidled vid uppsittning? (Jag får alltid trampa rätt sadeln när jag suttit upp) Kommer en Espaniola att glida mera? Eller är järnet i framvalvet tillräckligt stabiliserande?
Jag har privridit i en Barock Ultra Flex men inte i Espaniolan. Är de ganska lika varandra? eller skiljer det mycket?
(Jag satt väldigt bra och bekvämt i UF,sadeln)
Jag har börjat spara för att kunna köpa en ny sadel men vet inte riktigt vad jag ska sikta på.
skriv allt ni vet och tycker om sadlarna.
Kan tillägga att hästen är som sagt bred och platt, därtill något överbyggd.

Sv: Barock Ultra Flex/Espaniola

Jag har en Espaniola men inte den andra. Så jag kan ju bara berätta om ena..

Min pålle är rund o något överbyggd. Men sadeln ligger helt ok på henne. Om man har en häst som gärna knuffar över en på ena sidan så kanske man får trampa tillbaka den. Jag hoppar dock upp från pall eller annat :D

Jag tycker den är urskön att rida i och hästen känner lätt vad man ber om :D

Jag har en Espaniole, och har inte ridit i en Ultra Flex, så jämförelse kan jag inte göra.
Den hästen jag har Espaniolan på har en bred och platt rygg (med dike på). Han är dock inte överbyggd, utan sluttar något bakåt, trots liten manke, och rak rygg. Han är helt enkelt låg i bakkärran.
Eftersom han lutar lite bakåt, har jag låtit en sadelmakare göra om bossorna till kilformade (tjockare baktill). Jag ansåg inte att de mått ST har på sina kilformade skulle fylla min hästs behov, så därför valde jag att specialbeställa. Det material vi då lade på är dessutom lite fastare än det som är från början.
Jag är nu MYCKET nöjd med min sadel. Det man möjligtvis skulle önska är ytterligare lite smalare midja, men jag tror inte att det är möjligt på en så här pass bred häst. (Jag har nr5 i frampommel.) På min förra lika breda (men lite annan form) häst hade jag en Albion Style MW, och den var bredare att sitta på, så det är inte extremt på något sätt. Det enda bomfria jag suttit i annars är Torsion kopian Knights bareback, och från den är skillnaden som natt och dag till min Espaniola.
Framförallt är den underbart skön, och hästen stortrivs, och bygger ännu mer ryggmuskler (något man knappast trodde var möjligt).
Den ligger stilla i sidled, vilket bomsadlar inte gjort, men å andra sidan har jag inte hittat någon bomsadel som passat, så den jämförelsen är inte riktigt rättvis. Jag sitter upp från pall, vilket jag gör med alla sadlar/hästar.

Visst var det du som spånade lite kring bomvidderna på Deuber sadlar? Hittar inte tråden vi diskuterade det i nu. :o

De ska vara samma, men det kan skilja på sadlarna lite granna eftersom de olika skapta.

Som svar här så har jag bara ridit i Espaniolan.
Jag trivs i den, men det är inte mitt första val av sadel. Jag upplever inte att den glider, mer än när jag ska sitta upp då jag gärna använder pall, men det gör jag oavsett sadel.

Du har ingen runt där där du kan provrida Espaniolan?

Ja visst var det jag som funderade över bomvidderna. (Jag provade en 3a som låg jättebra, Ecuyer och en 4a, Barock UF, som var alldeles för trång.)Det kan ju vara så att någon av sadlarna var felmärkt. Säljaren av UF sadeln sade att sätet var en etta men sadeln var märkt med en tvåa så kammarvidden kan ju vara fel också. (säljaren sa att det var en 4a)
Och nej jag känner ingen som har en Espaniola. Jag har inte själv ridit i någon bomfri sadel över huvud taget. Därför är jag lite skeptisk (eftersom jag inte har en aning om hur det känns) Min tränare har en bomfri, men en Torsion (tror jag). Som jag fattat det skiljer sig Espaniolan från andra bomfria så det är nog ingen vinst med att prova hennes heller.
Jag är mest intresserad av Barock UF sadeln, men andra tränaren tyckte att en Espaniola borde passa oss så jag blev lite nyfiken på den. Jag har verkligen beslutsångest.

Om du tar semester i glasriket är du mer än välkommen att prova både Espaniola och kuse!

Om jag kommer däråt så nappar jag absolut på erbjudandet.:bow:

Jo då låter det ju ganska sannolikt att storlekarna inte stämde alls. :crazy:

Fördelen med Espaniolan är ju alltid att man kan ändra vidden på den själv. Eller ja med nästan alla bomlösa.
Nu har jag inte ridit i barocken, men det jag kommer ihåg från Ecyern, som ju också har bom, är att jag tyckte att jag satt bättre i den än i Espaniolan. Men så sitter jag heller inte optimalt i Espaniolan dock vet jag andra som gör det så det hjälper inte heller så mycket.

Ecuyern och Barocken satt jag väldigt lika i. Kan Espaniolan upplevas som bättre eller sämre beroende på vilken kropp ryttaren har? Passar bättre för tex långa/ korta ben? Vissa verkar så nöjda med den och andra tycker inte om den alls. Det här är inte lätt alls.

Hur man sitter i espaniolan beror väldigt mycket på hur hästen ser ut och hur sadeln passar den hästen. Mycket går dock att rätta till med andra/specialbeställda paneler.

Jag upplever den alltid (oavsett häst) som att den sätter mig för mycket på rumpan, så sitter jag och svankar för att försöka räta sitsen (hamnar lite lätt åt stolsits hållet) och det blir pannkaka av det.
Dock har jag haft en sedan i somras så den går ju att rida i och arbeta med, men det är inte drömsadeln för min sits.
Men som du säger så finns det andra som den passar helt super. Jag vet dock inte vari skillnaden ligger. Jag har själv en med 7cm längre kåpor. Hingsten har gått med en som varit normal lång (inte min) och den klarar jag inte alls av för den nyper mig vid knäna och jag är ändå inte så lång (167cm).

Det är iofs tur att det finns sadlar för alla kroppar. :D

Jag är lite svankig av naruren och i vissa sadlar kommer svanken lättare fram.(men mina skänklar åker inte fram utan bak) Jag vill ha en sadel där jag sitter rakt över hästen så Espaniolen kanske inte är rätt för mig. Nu är jag inte så villrådig längre. Tack!

Skönt att kunna hjälpa till med beslutsångesten. ;)

Då kommer jag här och fördärvar för dig: Jag är också lite svankig av naturen, och svankar inte i Espaniolan.:devil:

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 443
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 297
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 639
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama