Barock, akademiskt

_Maria_

Trådstartare
Är Barock och akademiskt olika saker?
Vet ni någon bra bok eller film om akademiskt eller barock? Helst så lätt förståelig som möjligt. Har försökt läsa Bents ena bok men fattade inte ett jota :confused:

Sv: Barock, akademiskt

Ordet Akademisk Ridkonst är Bents "uppfinning" och det härstammar från ridakademierna som fanns under 17-och 1800talet.
Det är med andra ord enbart Bents ridning och det han lär ut som benämns som Akademisk Ridkonst.

Barockridning är ett samlings namn som jag inte riktigt fått grepp på. Vissa vill ha det till att det härstammar från barocken och andra att det är ett bruks sätt att rida på.
Jag tror att det finns lika många synsätt på det som det finns folk som kan en gnutta av det.

Klassisk ridning härstammar från klassicissmen och är likt tävlingsdressyren i det att det är mer rakt fram och lite högre tempo än är AR (Akademisk Ridkonst), men ligger fortfarande under det som jag betecknar "dressyren är till för hästen".
Det går säkerligen också att diskutera hur många olika synsätt det finns på det.

Men som sagt Akademisk Ridkonst är ett uttryck Bent myntat och gäller enbart det han lär ur pch praktiserar.

Sådär kände jag också för Bents första bok, jag köpte den och gav den sedan till en kompis. Men så köpte jag den igen, ett år senare och då förstod jag en hel del mer.

"Ridning på kandar" tyckte jag var något enklare att ta till mig, du kanske ska testa med den. Annars är det inte så dumt att vara med som fotfolk för en bra instruktör, det lär man sig väldigt mycket på.

OA

Kolla in http://www.ridkonst.nu/ där står det lite enklare förklarat och en bra sida med "hästens grundutbildning" i förklarande steg.
Annars finns det en bok som heter "School of horsemanship" som jag tycker förklarar lätt med bilder etc. (på engelska) Jag lyckades få låna den på biblioteket, för den är svår att få tag på.

Jag rekommenderar i likhet med föregående de la Gueriniere´s "École de Cavalerie" i engelsköversatt nyutgåva. Det är ett av de mest grundläggande verken rörande klassisk dressyr som utöver ridinstruktion dessutom innehåller en god anatomisk genomgång och bedömningsunderlag för exteriöra kvaliteter och även en veterinärmedicinsk genomgång som i dagsläget ca 270 år efter nedpräntadet får ses som ren kuriosa. Du kan beställa den via Hästbokhandeln AB för ca 750-800 kr. Själv köpte jag det enda exemplar de hade hemma då de var på Eurohorse i våras.

Rekommenderar även följande av vår tids mästare Nuno Oliveira, "Reflections on Equestrian Art" ca 270 kr.

Fräcke Froddrick skrev:
Jag rekommenderar i likhet med föregående de la Gueriniere´s "École de Cavalerie" i engelsköversatt nyutgåva. Det är ett av de mest grundläggande verken rörande klassisk dressyr som utöver ridinstruktion dessutom innehåller en god anatomisk genomgång och bedömningsunderlag för exteriöra kvaliteter och även en veterinärmedicinsk genomgång som i dagsläget ca 270 år efter nedpräntadet får ses som ren kuriosa. Du kan beställa den via Hästbokhandeln AB för ca 750-800 kr. Själv köpte jag det enda exemplar de hade hemma då de var på Eurohorse i våras.

Rekommenderar även följande av vår tids mästare Nuno Oliveira, "Reflections on Equestrian Art" ca 270 kr.

de la Guèrinière's bok 'School of horsemanship' (Engelsk översättning) är en guldgruva man kan läsa hur många gånger som helst. Den är enkel att få tag på: www.amazon.co.uk eller www.amazon.com Finns vanligtvis både som begagnad och som ny bok med varierande priser mellan 300 - 1000 kr.

Fördelen med att köpa den via amazon är att man enkelt får en lista på fler böcker i samma genre: Oliviera, duke of newcastle, m.fl inklusive moderna fortfarande levande författare. Även böcker som för närvarande ej finns att köpa finns med i deras register.

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
689
Senast: Myrten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 857
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30