Barnvakt som avbokat=problem på jobbet

kisse

Trådstartare
Vad skulle ni göra?

Barnet är 6 månader, pappan är föräldraledig och jag har gått tillbaka till jobbet. Pappan har en planerad resa (ledare för 20 barn på idrottsresa) som innebär att barnvakt planeras en natt (jag jobbar nattetid). Barnvakten avbokar en vecka innan, varpå jag ringer och meddelar att jag inte kan jobba den berörda natten. Vad blir det i era ögon? Vilka regler gäller? Från försäkringskassan får jag ju ersättning, så där ligger inte problemet utan hur hade ni reagerat dels som anställd men även som arbetsgivare om det finns några sådana här?

Självklart förstår jag att det ställer till stora problem, det är ju tveklöst, men folk i min omgivning har rent ut sagt (4 st) att de aldrig skulle ringt sin arbetsgivare, de hade ringt samma dag o skyllt på sjukdom!! Det känns ju totalt oärligt, men nu är jag väldigt opopuälr hos våran extrainsatta chef (ordinarie är på semester). Så det känns nu som om det varit bäst om jag väntat och ljugit i sista sekund. Ska det vara så?!? :(

Sv: Barnvakt som avbokat=problem på jobbet

Tycker du gjort helt rätt, bättre köra med öppna kort!

Jag tycker det var schyst gjort av dig att ringa nu, det ger arbetsgivaren tid att hitta en ersättare. :)
Betydligt bättre än att ringa och sjukanmäla sig samma dag, det tycker jag är rätt taskigt.

Tack ni! Det känns lite bättre nu. Men fy vad jag fasar för att möta henne i korridoren i morgon bitti...

Om hon surar så säg till henne att din omgivning tyckte att du skulle ringa och sjukanmäla dig samma dag istället men att du valde att vara ärlig så kanske hon ändrar uppfattning. Ledig har du ju rätt att vara i vilket fall så det kan hon ju inte säga något om.

Har ni inget nattdagis? Du borde ju ha rätt till det om det handlar om jobb?

Det står i TS att barnet är en sexmånaders bebis, så dagis är knappast aktuellt...

För övrigt måste jag säga att jag inte riktigt förstår trådstarten: vad menas med att "avboka" jobbet? På vilken grund skulle man (TS) ha rätt att göra det? Jag hade också blivit arg som arbetsgivare om någon anställd tog för givet att det bara var att "avboka", speciellt om det ger mig bekymmer med att hitta en ersättare. (För ordningens skull: jag hade (såklart) inte blivit arg på den som sjukanmäler sig - men däremot dubbelt arg om det framkom att det var av "barnvaktsskäl").

Edit: efter att ha läst TS igen antar jag att ni tänker er att det ska räknas som föräldraledigt? För föräldraledighet brukar gälla att varseltiden är 2 månader och att man får ta ut max tre perioder under ett kalenderår, dvs man har inte rätt att använda det (utan arbetsgivarens goda vilja) för att ta ut strödagar hipp som happ.

Ja man kam bli arg som arbetsgivare o T o m neka i det lägeten det är inte något bra sätt att hålla en bra relation till personalen. Jag tycker oxå det handlar lite vad skälet är p det vore ju ganska synd pm 20 barn inte fick åka på idrottsläger oxå.,,

Jag har svårt att se varför du skulle bli arg för det. Jag har flera gånger "avbokat" mitt jobb en dag för att dagis var stängt den dagen och mormor plötsligt inte kunde ställa upp eller gått tidigare än beräknat för att den som skulle hämtat fick ett möte. Vad är det för skillnad här?

Vad ska hon göra? ta med bebin eller lämna den ensam hemma? iofs hyra barnvakt hos barnvakt AB då, men det är kanske lite tidigt för en 6 månaders.

(För att inte tala om vab.)

När det gäller föräldraledigt och förvarning så har jag tagit ut föräldraledigt utan 2 månaders förvarning många gånger. Tex dagis stängt en dag, om man lagt till föräldralediga dagar i jul så har det lämnats in när alla andra lämnat ledighetsdagar.

Mer än tio dagars förvarning får de flesta arbetsgivare inte ens för tjänstledigt för begravning.

Senast ändrad:

Ja man kam bli arg som arbetsgivare o T o m neka i det lägeten det är inte något bra sätt att hålla en bra relation till personalen. Jag tycker oxå det handlar lite vad skälet är p det vore ju ganska synd pm 20 barn inte fick åka på idrottsläger oxå.,,

Nej, men det är en annan fråga. Utvecklar det vidare i svaret till Badger...

Jag har svårt att se varför du skulle bli arg för det. Jag har flera gånger "avbokat" mitt jobb en dag för att dagis var stängt den dagen och mormor plötsligt inte kunde ställa upp eller gått tidigare än beräknat för att den som skulle hämtat fick ett möte. Vad är det för skillnad här?

Det skrev jag ju? 1) För att den anställde tar för givet att det bara är att "avboka" sig och 2) för att det ger mig bekymmer ("det ställer till stora problem" med TS egna ord) med att ordna en ersättare.

Vad ska hon göra? ta med bebin eller lämna den ensam hemma? iofs hyra barnvakt hos barnvakt AB då, men det är kanske lite tidigt för en 6 månaders.

Byt pass med en kollega. Ta semester. Eller - och det här är min huvudsakliga poäng för jag tycker det är en bra sak att/när arbetsgivare är mer flexibla än vad som krävs av dem - var i alla fall medveten om att det du "ber" om ligger utanför arbetsgivarens skyldighet. Det är en stor skillnad mellan "Hej! Jag kan inte jobba på torsdag, skriv upp det som föräldraledigt!" och "Hej, vår planering har helt gått i kras. Pelle är ju hemma med Plutten vet du, men nu på torsdag ska han resa med bandylaget och de stora barnen har sett fram så mycket mot det. Farfar skulle vara barnvakt men han ringde just och avbokade, och nu står jag här och det krockar med mitt jobbpass... Går det att lösa, tror du?".

(För att inte tala om vab.)

När det gäller föräldraledigt och förvarning så har jag tagit ut föräldraledigt utan 2 månaders förvarning många gånger. Tex dagis stängt en dag, om man lagt till föräldralediga dagar i jul så har det lämnats in när alla andra lämnat ledighetsdagar.

Mer än tio dagars förvarning får de flesta arbetsgivare inte ens för tjänstledigt för begravning.

Arbetsgivaren har såklart all rätt i världen att vara "snällare" än de måste, men likväl så måste de inte det. Som ako skriver, det kan vara "personalvårdande" att uppvisa flexibilitet - men frågan är hur motiverad arbetsgivaren blir att "personalvårda" så när det ses som en självklar rättighet snarare än just flexibelt.

Tom på mitt knäppa jobb tar de sånt spec med sånt varsel. Jag skulle nog visserligen fått byta det passet mot något annat. Jag har tom fått byt med två dagars varsel för ett läkarbesök när jag räknat fel på fridagarna.

I gengäld jobbar jag förstås extra när de ringer. Eller byter tider, tar en linje någon annan inte vill ha osv.

"Hej, vår planering har helt gått i kras. Pelle är ju hemma med Plutten vet du, men nu på torsdag ska han resa med bandylaget och de stora barnen har sett fram så mycket mot det. Farfar skulle vara barnvakt men han ringde just och avbokade, och nu står jag här och det krockar med mitt jobbpass... Går det att lösa, tror du?".

Ja det är ju så man "avbokar" såklart, hur brukar man göra trodde du? Om jag skulle skrivit på ett forum att jag hade varit hemma från jobbet en dag så är det precis så det skulle ha sagts till arbetsgivaren. Relevans 0 i diskussionen.

Trodde problemet var att du inte kunde föreställa dig att en förälder till en 6 månaders baby var tvungen att vara borta en dag, inte att det skulle sägas med rätt betoningar. Ett barns hälsa måste prioriteras framför att en chef ev måste använda en halvtimma extra en dag, tio dagar innan bortvaron.

Arbetsgivaren har såklart all rätt i världen att vara "snällare" än de måste, men likväl så måste de inte det. Som ako skriver, det kan vara "personalvårdande" att uppvisa flexibilitet - men frågan är hur motiverad arbetsgivaren blir att "personalvårda" så när det ses som en självklar rättighet snarare än just flexibelt.

Så du har alltså stört dig på att ts inte skrev exakt hur artig hon var när hon frågade? Om man inte vet kan man ju lika gärna anta att hon var extremt artig och ursäktande som att anta att hon bara vrålade -Ha! avbokat i telefonen. Vissa arbetsplatser "personalvårdar" dvs är hyggliga och normala och empatiska eftersom de gillar att ha positiv personal som bemöter arbetsgivaren empatiskt och hyggligt, stödjer arbetsgivaren om det blir panik och inte förtvivlat, surmulet och gråtande hoppar grodhopp till nästa arbetsplats så snart de kan. Reglerna är liksom miniminivån...

Senast ändrad:

Jag är inte arbetsgivare, men som kollega hade jag blivit rätt irriterad eftersom jag hade uppfattat det som att det är din man som är föräldraledig nu när du är åter på jobbet.

Det är väl arbetsvägran? I princip är väl arbetsgivaren i sin fulla rätt att säga upp personen. Eftersom pappan är föräldraledig och alltså har huvudansvaret för barnet skulle jag vänta mig att han försöker hitta ersättare alternativt stannar hemma, hellre än att den som jobbar ska riskera jobbet.

Synd att du ska behöva ta skit för att pappan inte tar ansvar. Du riskerar ju faktiskt ditt jobb.

Om 20 barn ska åka på läger så finns det väl faktiskt ungefär 38 föräldrar till som kan ställa upp.

Det går väl att ta barnvakt på RUT-avdrag nu.

Ja det är ju så man "avbokar" såklart, hur brukar man göra trodde du? Om jag skulle skrivit på ett forum att jag hade varit hemma från jobbet en dag så är det precis så det skulle ha sagts till arbetsgivaren. Relevans 0 i diskussionen.

Jo, det har visst relevans. Från TS:

Barnvakten avbokar en vecka innan, varpå jag ringer och meddelar att jag inte kan jobba den berörda natten. Vad blir det i era ögon? Vilka regler gäller? Från försäkringskassan får jag ju ersättning, så där ligger inte problemet utan hur hade ni reagerat dels som anställd men även som arbetsgivare om det finns några sådana här?

Vad jag försökte illustrera med mina exempel är inte (enbart) olika grader av artighet i kontakter med arbetsgivaren, utan olika insikt i vad man har rätt till respektive vad man får hoppas/önska att arbetsgivaren vill "bjussa" på. Jag förstår TS önskan om att vara ledig, men hur välgrundad den än är så är det aningslöst att bara ringa och "meddela" jobbet att man inte kan komma när man är schemalagd - speciellt när man, som i TS fall, vet att det kommer att ge arbetsgivaren problem och samtidigt inte verkar veta vilka regler som gäller för den typ av ledighet som man avser att ta ut. Som Mabuse är inne på, så är frånvaro utan giltig grund i princip att betrakta som arbetsvägran. Nu tror jag att få arbetsgivare skulle dra igång någon sådan process mot en i övrigt väl fungerande anställd, men liksom en bussig arbetsgivare försöker hjälpa en anställd som hamnat i en situation som TS så tycker jag att det ligger på en som anställd att inse att man gett upp en del av sitt självbestämmande genom att bli just anställd.

Trodde problemet var att du inte kunde föreställa dig att en förälder till en 6 månaders baby var tvungen att vara borta en dag, inte att det skulle sägas med rätt betoningar. Ett barns hälsa måste prioriteras framför att en chef ev måste använda en halvtimma extra en dag, tio dagar innan bortvaron.

Anledningen till bortavaron/problemet för arbetsgivaren som anges i tråden är ju över huvud taget inte kopplat till något barns hälsa, hur får du det till det?

Det går väl att ta barnvakt på RUT-avdrag nu.

Allvarligt, skulle du lämna din 6-månaders till en okänd barnvakt via en barnvaktsfirma? Det verkar ju liksom vara det som är alternativet för TS.

Jag säger, inte en chans i helvetet till det.

Liknande trådar

H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 446
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar