Barnvagns frågor igen

turbofling

Trådstartare
Vi har börjat titta lite smått på barnvagnar och har kommit fram till att vi vill ha en "klassisk" barnvagn, alltså fyra fasta hjul.
Funderar mest på en sån vagn som är en sittvagn med fullt liggläge och sen med en mjuk eller hårdlift i. Först var jag helt inne på hårdlift men jag har även börjat fundera lite på mjuklift, vad är för- och nackdelarna med dom olika typerna.
Eller är det bättre att ha en sån vagn där man helt byter sitt och liggdel (duovagn tror jag dom heter)?

Jag bor på nedrebotten just nu och kommer göra bebisens första månader så smidighet upp för trappor är inte så viktigt. Jag går sällan på stan och i affärer utan då oftare i "skogen". Har ingen egen bil men mina föräldrarna har en ford fokus (combi) och golf som kommer lånas ibland.

Vi kommer köpa en begagnad vagn och just nu lutar det åt en brio, dom verkar bra.

Sv: Barnvagns frågor igen

Mizzcat här på buke har precis beställt en ny brio som var väldigt billig, utförsäljning på årets vagn tydligen :)

Jag köpte en begagnad Brio med mjuklift, och det har varit super, som skogsvagn är den jättebra. Jag gillar mjukliften, den är lätt att lyfta upp henne i om hon somnat och gå in med. En duovagn tycker jag blir lite jobbigt för att man dels inte kan lyfta in lika enkelt om hon somnat, och så skall man förvara bitarna nånstans också!
Med en kombi kan man ha liggdelen inne och varm fast vagnen är ute i förråd eller port eller så, så kan mjukliften vara varm och bäddad inomhus :idea:

Men alla är ju olika och tycker olika :)

Med en kombi kan man ha liggdelen inne och varm fast vagnen är ute i förråd eller port eller så, så kan mjukliften vara varm och bäddad inomhus :idea:

Det var smart, jag har lite problem med vart jag ska förvara vagnen, bor ganska litet men om jag har så kan ju vagnen bo i förrådet och liften inne.
Men mjuklift, blir det inte lite "vingligt" att bära den (alltså är den stabil eller mjuk hela liften). Läste också någonstans att mjukliftarna är ganska små och att bebisen snart blir för lång för den. Iof kanske vår bebis blir som mig, vägrade att ligga och gick över till sittvagn så fort jag kunde sitta någorlunda stadigt med kuddar. Fördelen med mjuklift verkar vara att dom oftast går att göra om till åkpåse sen.

Senast ändrad:

Ja, min bebis är ju liten för sin ålder (6 mån) men än så länge passar hon bra. Man kan ju göra samma grej fast med hårdlift, jag har bara aldrig haft en sån :D. Jag kan bära henne i mjukliften, underredet är ju hårt, det är bara sidorna som är mjuka. Men jag bär med båda händerna och ganska försiktigt, den tippar ju lätt liksom. Oftast bär jag liften utan bebis i, det är bara när hon somnat jag bär in henne i själva liften. Och det händer inte så ofta. Tyvärr.

Lite nya frågor och funderingar från mig.
Vi har varit och provkört några vagnar och jag börjar bli lite mer inne på en vagn med svängsbara framhjul. Dom kändes väldigt enkla och lätta att köra, medan dom med fasta hjul kändes tunga och klumpiga att köra. Vi ska till en annan affär imorgon med lite fler modeller att prova men jag funderar ändå på svängbara hjul nu.

Vad har ni för erfarenhet av svängbara hjul?

Vi ska ju ocksp börja leta vagn,men jag vill inte ha svängbara hjul för det känns inte lika bra när man är ute o går långa sträckor i rask takt. Kanske när man kör i trånga utrymmen, men det kommer vi inte göra oftast :)

Hej!
Du skriver att du mest skall gå i "skogen", då tycker jag inte du skall ha svängbara hjul om du menar på en fyrhjuling...
Min sambo orineterar och sist vi var på tävling hade föräldrar med fyrhjulingar med minder svängbara framhjul (el bakhjul) en del problem att ta sig fram i leran... Deras vagnar blev som slädar som bara gled utan att rulla...

Vi var också inne på fyrhjuling med lufthjul i början när vi letade eftersom vi mest kommer köra i "terräng"! (har hört att små små stenar fastnar i dom "punkteringsfria" gummi/plasthjulen, så när du sen drar vagnen på plant underlag så vibrerar det rätt rejält, och du repar golvet i lyan om du har fina sådana ;)...)
Vi tittade på Crescent Classic, den har fått bra betyg, Emmaljunga Citycross samt Teutonia Mistral, fast den är lite dyrare... Dock kan du köpa den från tyska hemsidor, och det blir ganska mkt billigare än här.

Vi fick ge upp ang fyrhjuling tyvärr, för våran bils bagage är för litet (Toyota Avensis), men vi har hittat en bra trehjuling med lufthjul där sittdelen, till skillnad från tex Urban Jungle, går att vända så du kan ha ungen mot dig!
Det tycker vi är bra! :laugh:

Kolla på Quinny Freestyle, den kan du också köpa billigt från Tyskland! (Tex. www.kidsroom.de)
Trehjuling med ordentlig fjädring, lufthjul, svängbart framhjul som går att låsa, stor sufflet (som på sittdelen tyvärr låter onödigt mkt) Liggdel, sittdel som går att vända samt fästen för att montera MaxiCosi babyskydd! Massa reflexer och "fack" också!

Lycka till, det är en djungel!

Många vagnar med svängbart framhjul går att låsa och då går det utmärkt att gå på promenader i rask takt :)

Vi valde en Brio Kombi med hårdlift just för att vi bor 2 trappor upp...enkelt att ta med knodden upp i liften då.
Hade vi däremot bott på bottenvåning hade jag valt en duo, separata sitt/liggdelar just för att den liggdelen är mkt rymligare än i en lift.

Sen är det ju en fördel om vagnen går i i bilen! För oss var det väldigt viktigt eftersom vi har en stor hund också. Så vi provade i våra bilar och både vagn och hund går in i våra volvosar.

Sen valde vi en ordentlig vagn utan svänghjul för vi är inga människor som är på stan ofta. Det kommer mer bli promenader på grusvägar så riktiga hjul är då ett måste.

Lycka till i vagnköp:)

Vi hade från början en vagn med fyra hjul, ej svängbara. Det var inget för oss. Så vi köpte en Teutonia Spirit S3. Stort svängbart hjul där fram som går att låsa. Sittdelen kan du ha åt båda hållen. Liggdelen kan jag inte svara för, dottern var nästan 5 månader när vi köpte denna så vi behövde bara sittdelen.

Den provkörde jag lite för 2 veckor sen. Testade först Emmaljungas 3hjuliga vagn cangaroo men tycker den var mer tungkörd än min stora 4 hjuliga brio!

Tills barnet ska börja sitta... Det finns ju ingen sittkomfort ö h t. Nu är han snart 9 månader och fortfarande måste vi palla upp med filt/åkpåase m.m. för att han inte bara ska glida omkring. Stor skillnad mot min Bugaboo där han kunnat "sitta" sen har var 4 månader :) (Jag har alltså en av varje)

vi har köpt en eLj edge duo modellen är (tycker jag) stadig och lättkörd. stort + att liggdelen är lite längre med :)

här är vår vagn förresten!

phpjzxkl0.jpg

phpybbinc.jpg

den är enkel att köra och svänga. Vi går ofta med den i skogen. jag kan lätt fälla ihop den och lyfta in den i vår sedan-bil

Jag har fastnat lite för en cresent, någon som har några erfarenheter av den? :)

delvis kl

Med "skogen" menar jag inte mitt ute i skogen, utan det är mer ordninggjorda gångvägar i en skog. Inte grusvägar men inte heller asfalterade, lite svårt att förklara men underlaget är lätt att köra på lite ojämt ibland.
I affärer går jag sällan men förutom den "ordninggjorda skogen" blir det nog en del asfaltspromenader. Vill vi gå i riktiga skogen blir det bärsele i vilket fall som helst, där går nog varken fasta eller rörliga hjul.
Det är en fyrhjuling som gäller, en trehjuling vill vi inte ha.

Barnvagnar är verkligen en djungel, finns ju hur mycket som helst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 410
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Vi har idag en Emmaljunga, vi är nöjda med den förutom att den är enorm. Men dottern sover gott i den och den känns gedigen och rejäl...
2
Svar
22
· Visningar
2 216
Senast: ako
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
8
· Visningar
1 103
Senast: Jenka
·
Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 204
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka