Barnvagn....hmmmm...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Flyttfogel

Trådstartare
Luttrade föräldrar härinne, kan ni hjälpa till med barnvagnstips..?

Jo, lilla Flyttfogel ska bli mamma, (hjälp..?!) Det är bra länge dit än, men både jag o sambon börjar redan räkna efter på vad som behövs o utan feta bankkonton så är det inte den dyraste Emmalj***an vi kommer ha råd med.. Visst, man kan köpa begagnat men... Flyttfogel Materialist VILL ha en NY barnvagn..:angel:

Jobbar extra i en inredningsbutik och här dräller av mammor o barnvagnar i alla former. Såg en idag med som såg himla bra ut, Knorr stod det på sidan, tyvärr swischade morsan förbi så jag hann inte fråga.. Hittade vagnen genom googling o de hade en del billigare vagnar där. Efter ytterligare sök hittade jag en svensk sida där de hade köpt in ett parti av denna vagn och sålde ut för 3000:- (ord.pris 5000:-) , endast i Januari såklart... www.kopbarnvagn.se

Är det nån som har/ har haft en sån vagn? Bra? Dåligt? Ska jag passa på att köpa vagn nu trots att det är så lång tid kvar? Jag kommer väl bara bli mer o mer förvirrad ju längre tid det går så det är väl lika bra att börja nysta i bebisdjungeln... Vad har ni för synpunkter om barnvagnar?
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Jag köpte min Emmaljunga begagnat av bekanta.
Den var ett år gammal, som ny alltså... :crazy:
Jag är supernöjd. Det är en Emmaljunga Edge Duo, alltså med en liggdel och en sittdel.

En kompis har en Knorr Nizza.
Hon är jättenöjd med den, men tycker att den kan vara lite bökig att ta upp och ner för trappor.

Men det är min vagn också... Finns det "trappvänliga" vagnar??


Nu vet jag inte hur "långt gången" du är... men jag väntade tills jag i alla fall hade varit på ultraljud, innan jag köpte ngt alls till bebis. Vi hade haft ett missfall tidigare och ville gärna se att knotten levde och mådde bra där inne.
Dessutom kändes ju allt så mycket verkligare när man sett honom/henne (honom i mitt fall).
vill inte skrämma dig, men saker kan ju gå snett, speciellt i början av graviditeten.

Jag skulle nog rekommendera att du ändå kikar på blocket och liknande om du ändå vill spara en slant.
Det finns massor av fräsha barnvagnar (och en massa andra bebissaker, som babygym, skötbord, spjälsängar eller vad man nu vill ha).

Massor av grattis och lycka till!! :banana:
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Vi har haft en Emmaljunga Citycross med mjuklift. Är kanonnöjd med vagnen. Använder den fortfarande ibland till vår son som snart är 2 år.
Den har breda punkteringsfria däck som gör att det går lika bra att köra i stan som ute på en lerig stubb eller skogsstig. Lätt att fälla, bra fjädring, lättkörd. Är kanonnöjd med den!
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Jag måste ändå få tipa om en Urban Jungle, helt underbar vagn i alla lägen...
Lätt att köra även där det är trångt, tar liten plats både utvikt och ihopfälld ..
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

billigare vagnar är väl knorr nizza och modi ganska kända....

jag är superdupernöjd med våran teutonia mistral sport 6 mån gammal (som ny) fyndad på blocket för 2000 kr med alla tillbehör, nypris 8000 kr ;) begagnat behöver inte se begagnat ut :) (det är en 05:a jag köpte i somras, använd 6 mån av förra ägaren)

Knorr nizza är ganska poppis vad jag hört ang negativa saker så är den liten och trång med mjuklift...
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Ska beställa en vagn i helgen. en brio Happy eller Nova. har inte helt bestämt än. måste klämma lite till=)

De är de enda krav jag har. en ny briovagn=) Och pappa hjälper till med den största delen. så får vi lägga till resten.

Spjälsäng tänkte jag köpa begagnat på blocket, skötbord köper jag begagnat av en kompis. kläder har jag får MASSOR av en kompis, sängkläder och filtar har mamma sparat sen jag va liten.

Så e de ju en massa annat, men barnvagnen e den dyra investeringen.

Har flera kompisar som har barn och bara en köpte en brio från början. dom andra har haft billigare varianter och varit missnöjda. det har slutat med att dom köpt en brio eller emmaljunga.

En del använder ju inte vagn över huvud taget. då känns de nog lite jobbigt att ha köpt en vagn för 7000=/
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Jag tycker precis som någon annan här - kolla på begagnade märkesvagnar! Köpte en begagnad Emmaljunga för 1200 kr inklusive babylift, regnskydd, parasoll, åkpåse, och ståbräda - och den ser sprillans ny ut. Dock var det luftpumpade däck vilket jag INTE rekommenderar, jag promenerar massor i skog och mark och fick punktering 5 ggr så nu har vi köpt till icke-luftdäck. Varukorgen är av tyg och hänger nära marken vilket också är kasst när man går mycekt i skogen, den slits... i övrigt är jag mycket nöjd med vagnen och den ser verkligen helt ny ut...
köpte vagn först ngn månad innan förlossningen, vågade inte tro att det skulle gå bra förrän då.
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Jag tycker precis som någon annan här - kolla på begagnade märkesvagnar! Köpte en begagnad Emmaljunga för 1200 kr inklusive babylift, regnskydd, parasoll, åkpåse, och ståbräda - och den ser sprillans ny ut. Dock var det luftpumpade däck vilket jag INTE rekommenderar, jag promenerar massor i skog och mark och fick punktering 5 ggr så nu har vi köpt till icke-luftdäck. Varukorgen är av tyg och hänger nära marken vilket också är kasst när man går mycekt i skogen, den slits... i övrigt är jag mycket nöjd med vagnen och den ser verkligen helt ny ut...
köpte vagn först ngn månad innan förlossningen, vågade inte tro att det skulle gå bra förrän då.
Min kompis som har 3 barn har kört Brio-vagnar och är mkt nöjd med dem...
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Det smartaste är att svälja stoltheten och köpa en billig beg liggvagn. De använder den så kort tid.

Sedan kan du lägga dina resurser på en bra sittvagn istället som du ska ha i många år. Och då har du hunnit komma på vilka egenskaper du prioriterar :idea:
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

det dåliga med UJ är att den är framåtvänd då man använder sittdelen.......
Jo kanske det, men jag ser inte det som ett så stort minus faktiskt...
Det är faktiskt så att barnen inte är mentalt mogna att utforska världen helt på egen hand när de börjar sitta upp i barnvagnen. OM jag inte missminner mig så bör man ha dem vända emot sig tills en bit över året...
Dock var det luftpumpade däck vilket jag INTE rekommenderar, jag promenerar massor i skog och mark och fick punktering 5 ggr så nu har vi köpt till icke-luftdäck.
Märkligt att så många har problem med lufthjul...
Jag köpte en Teutonia-vagn med lufthjul innan vi fick Selma för 5 år sen. Den är flitigt använd här hemma på landet, först till Selma, sen till hennes två småsyskon. Och jag har inte haft en enda punktering på dessa drygt 5 år! Visst får man pumpa hjulen ibland, men aldrig att det har varit hål!
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Jo, jag har ju kollat lite på begagnat oxå, men jag har alltid haft lite smått fobi för begagnade saker som tillhört nån jag inte känner.. :crazy: löjligt, jag vet...

Som nån skrev om varukorg av tyg, det har jag tänkt på att det kan ju inte vara allt för praktiskt, min unge kommer ju vara med i stallet och på promenader med hästen och så, lite skog vill jag ju traska i.. Bättre med stålkorg?

En mamma med briovagn var in i butiken igår och hon rekommenderade den verkligen. Hon hade oxå vänner som var jättenöjda med sina Brio.

Jag vill absolut ha en 4hjulig vagn, modellen på de 3hjuliga tilltalar mej inte alls.

Kom på att syster min kanske har kvar sin vagn som hon haft till sina 2 barn, en emmaljunga från 2000. Kanske är smart att ta över den (har för mej att den står i förrådet...) och sedan satsa på en bra sittvagn som silverkedjan sa. Jag har ju inte nån direkt uppfattning om hur länge man använder vagnen, så alla goda råd emottages tacksamt! :bow:
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Ett halvår har jag för mig att jag har hört ngnstans... :confused:

Vår son avskyr att ligga i vagnen där han inte kan se ordentligt ut.
Det blev bättre när jag insåg att jag kunde fälla upp honom lite i ryggen, även i liggdelen.
Nu (snart 4 mån gammal) är han såpass aktiv, vaken och "med" att han vill se vad som händer omkring honom.
Jag kommer byta till sittdelen så fort han har "vuxit till sig" och blivit lite stadigare i ryggen.
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Nu vet jag inte hur "långt gången" du är... men jag väntade tills jag i alla fall hade varit på ultraljud, innan jag köpte ngt alls till bebis. Vi hade haft ett missfall tidigare och ville gärna se att knotten levde och mådde bra där inne.
Dessutom kändes ju allt så mycket verkligare när man sett honom/henne (honom i mitt fall).
vill inte skrämma dig, men saker kan ju gå snett, speciellt i början av graviditeten.

Jo, jag är ju fullt medveten om att det kanske inte alltid går som man tänkt sej, och ändå sitter jag nu här med näsan i datorn o kollar barnvagnar i ett så tidigt skede..
Mina närmaste vänner har försökt bli med barn i 5år och äntligen, efter flera misslyckade inseminationer och provrör har det blivit en bebbe av det. Hon väntar barn i maj, och jag frågade i början om hon var rädd för att nåt skulle gå snett, skulle hon våga köpa ngt innan bebisen var född? Och ja, negativa tankar o skrockfullhet är inte hennes grej, naturen hade inget att göra med deras barnagörande för naturligt funkade det inte. Det har varit såklart jättejobbigt för henne och hennes sambo med alla bakslag, men nu äntligen när det tagit sej så ville de bara glädjas. (och gå på Polar´n o Pyret ;) )

Och jag är väl lite likadan, jag är gravid (om än i ett tidigt skede) och ställer in mej på att få en bebis. Blir det problem längs vägen tar jag det då, men jag orkar inte måla fan på väggen medans jag väntar..
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Då är det ju bara att "tuta och köra" och frossa i allt fint som finns att köpa till de små liven :)
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Ett halvår har jag för mig att jag har hört ngnstans... :confused:

Vår son avskyr att ligga i vagnen där han inte kan se ordentligt ut.
Det blev bättre när jag insåg att jag kunde fälla upp honom lite i ryggen, även i liggdelen.
Nu (snart 4 mån gammal) är han såpass aktiv, vaken och "med" att han vill se vad som händer omkring honom.
Jag kommer byta till sittdelen så fort han har "vuxit till sig" och blivit lite stadigare i ryggen.

Ja, då verkar det ju verkligen vara ett bra alternativ att satsa på sittvagn! Undrar hur min lilla unge blir..
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

de vagnar jag har tänkt är sittvagnar som går att fälla ner i fullt viloläge. Happyn har en liggdel åxå men den tänker jag inte köpa.

Sen köper man till en mjuk eller hårdlift.

Jag bor två våningar upp och har ingen hiss. därför behöver jag nått som e lätt att lyfta ur vagnen så man slipper väcka ungen så fort man kommit hem.

En mjuklift kan man göra om till en åkpåse när bebisen inte vill ligga helt plant längre. (i alla fall brios)
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

våran vagn är ju sittvagn, fast med mjuklift fösta tiden :) det absolut bästa är att man kan flippa över handtaget och på så sätt ha barnet från sig eller mot sig... jättebra när det är sol eller vind som irriterar tex.
 
Sv: Barnvagn....hmmmm...

Det är faktiskt så att barnen inte är mentalt mogna att utforska världen helt på egen hand när de börjar sitta upp i barnvagnen. OM jag inte missminner mig så bör man ha dem vända emot sig tills en bit över året...

Ok.. Jag är iallafall nöjd med den jag kört och jag vet många som är minst lika nöjda, men TS vill ju inte ha en 3 hjuling så då var det ur världen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp