Sunshine

Trådstartare
Idag ar jag 16+0 och tvillingarna verkar ma bra darinne i magen, har kant som sma fjarilar som fladdrar de senaste tre dagarna, en eller ett par ganger om dagen - kan det vara bebisarna?

Hursomhelst, nu ar jag i full fard med att planera barnrummet. Tyvarr ar det L-format vilket forsvarar saken lite nar man maste ha TVA sangar, mycket forvaringsplats etc etc. Maste man ha skotbord? Eller ar det en jattepraktisk grej att ha? Har nagon testat de dar skotborden man faster ovanpa spjalsangen? Vad ar A och O for ett barnrum, vad behover man egentligen och vad kan man skippa?
Sarskilt nar man har 2 bebisar pa en gang... ;)

Tips mottages tacksamt fran er som har mer erfarenhet an mig som ar en riktig novis pa detta omrade :o :D :bow:
 
Sv: Barnrum

Åh, vad roligt att höra! Jag är så glad för er skull!

Fjärilar i magen hade jag massor! Det är helt klart bebbarna som simmar runt! :love:

Vi var helt övertygade om vilket skötbord vi ville ha och hade vi haft plats så hade vi nog köpt det. Så här i efterhand är jag jätteglad över att det inte blev så. 2000 sparade! :)

När bebbarna föddes så använde vi ett skrivbord som skötbord, fungerade perfekt. När vi flyttade till huset så fick köksbordet, med uppblåsbar skötbädd från IKEA och alla övriga skötsaker samlade i en låda, fungera som skötbord!

Sen fick vi ett skötbord, billigaste varianten från samma möbelföretag, och det använder vi ibland. Men skötbädden på bord, golv, gräsmatta, säng osv är absolut mitt bästa tips!

Det är väldigt smidigt när man har två att kunna ha båda bebisarna hos sig när man byter på dem. Framförallt när man är själv. Det är stressande med två som behöver bytas på, kan man ha båda bredvid sig så känns det mycket bättre i ens mamma-hjärta! :) Tex så bytte jag ofta på våra sängar. En bebis på skötbädden och den andra sidan om. Perfekt att man kan gulla och prata med båda samtidigt. Men det fungerar ju bara tills de börjar röra på sig. Då får man ha dem på golvet istället!

Vi har barnens rum uppdelade, eller kommer att ha när det är färdigt. Ett lekrum och ett sovrum. Tanken är organiserat kaos och kul i lekrummet och lugn och ro i sovrummet. I det sistnämnda tänkte jag mig två sängar, läshörna och bokhylla i stort sätt!

Du får ställa så många frågor du vill om hur det är att ha tvillingar! Mina är 1 år och 4 månader! :love:

/Timsetim
 
Sv: Barnrum

Hej o grattis till bebbarna:banana:
När ja fick min lilla tös så bodde ja i en tvårummare o för att inte ta upp så mkt plats me skötbord o såndant, så köpte ja ett på ikea. Man sätter de på väggen o kan fälla ut när man vill, sen fäller man bara upp de igen o de e inte ett dugg i vägen. Satte upp de ovanför toastolen , funkade kanonbra. Skönt o ha handfatet nära till hands oxå. Va inte dyrt heller...:)
Ett litet tips bara....:D
Lycka till me småttingarna:bump:
 
Sv: Barnrum

Det är bättre om man har skötbordet i badrummet eller tvättstugan än i barnrummet. Rinnande vatten är alltid bra att ha!

Det är väl inte så mycket man MÅSTE ha i ett barnrum egentligen. De flesta har ju spjälsängen inne hos sig i början ändå. Men detta har vi som ändå känns bra:

En spjälsäng
En säng (endast resårbotten) utan ben (så att man kan sova där själv)
En stol (att sitta på när man nattar)
En mobil för bebisen att titta på
En leklåda (vi har en kistmodell som är kanon)
Byrå för kläder (man orkar inte hänga bebiskläder på galgar)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barnrum

Sarskilt nar man har 2 bebisar pa en gang... ;)

Det behövs inte dubbelt av allt! Av mycket ja, men inte av allt! :D

En del tvillingar sover gärna tillsammans ett tag efter de fötts. Våra sov ihop i 4-5 veckor vilket jag förstått är rättså kort tid. Men vi märkte att de sov bättre varförsig så då fick de som de ville! :idea:

/Timsetim
 
Sv: Barnrum

Oh jag har massor av fragor :o

Vilken tvillingvagn ar bast? Jag har kikat pa Teutonia men den ar ju sa TUNG, annars verkar den kanon. Emmaljunga gillade jag inte for den verkade sa trang inuti. Man ska val helst kunna se bebisarna det forsta aret? (manga vagnar ar ju vanda framat)

Maste sangarna sta bredvid varandra (mao ar det mest praktiskt sa) eller kan man ha dem pa varsin sida av rummet? *funderar pa min layout*

Far man sova oht det forsta aret? :D

Det kommer fler fragor allteftersom....:bow:
 
Sv: Barnrum

Vilken sorts sang ska man kopa, en liten spjalsang eller en san dar som man kan andra till en enkelsang efter ett par ar? Cot eller cotbed, som det heter pa engelska :)

Jag har kikat pa Stokke, som jag verkligen gillar designen pa, men ar det nagon som har erfarenhet av det market?
 
Sv: Barnrum

Oh jag har massor av fragor :o

Vilken tvillingvagn ar bast? Jag har kikat pa Teutonia men den ar ju sa TUNG, annars verkar den kanon. Emmaljunga gillade jag inte for den verkade sa trang inuti. Man ska val helst kunna se bebisarna det forsta aret? (manga vagnar ar ju vanda framat)

När vi letade vagn bodde vi i lägenhet på tredje våningen utan hiss. Det var pga det viktigt att det var en smidig och lätt vagn att hantera själv. Plus att vi kör rättså mycket bil så den skulle även gå att få in och ur bilen på ett enkelt sätt. Vårt val föll på Urban Jungle. Den absolut smidigaste vagnen! Lätt att hantera, lätt att fälla ihop, lätt att köra! Det som man som vuxen kan tycka ser knepigt ut är liggdelarna, de är rättså små. Men faktum är att det ser värre ut än vad barnen tycker att det är. Våra barn hade sina liggdelar tills de var 6 månader och de trivdes jättebra. Den enda nackdelen som jag kan tycka det är med UJ är att man inte kan välja om man vill ha barnen emot sig. När man väl satt i sittdelen så går det bara att ha barnen från sig. Men jag har aldrig upplevt det som något problem, varken för mig eller för barnen.

Det viktiga är att ni skriver upp vilka kriterier ni vill att vagnen ska uppfylla och sedan så letar ni efter dem! :)


Maste sangarna sta bredvid varandra (mao ar det mest praktiskt sa) eller kan man ha dem pa varsin sida av rummet? *funderar pa min layout*

Nja, rent praktiskt tror jag det kvittar. Våra har stått huvud mot huvud för det har varit mest praktiskt i våra hem! Men sen är det väldigt gulligt när bebbarna ligger och pratar med varandra genom spjälorna! :love:

Far man sova oht det forsta aret? :D

Absolut! Mina sov väldigt bra från början så jag valde att inte synka dem under dagarna. Vilket många gör!

Det kommer fler fragor allteftersom....:bow:

Fråga på! :)

/Timsetim, at your service! :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ar gravid i v.23 med tvillingar. Har haft 2 hastar de senaste 6 aren och inser ju att jag maste salja en innan bebisarna kommer...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 396
Senast: Aliina
·
  • Låst
Övr. Barn Jag gillar egentligen inte termen ovan men kom inte pa nagot battre. Den later som om man gar till ICA eller Konsum och koper en unge...
2
Svar
24
· Visningar
2 372
Senast: Xeline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp