Barnfamilj & hästar

evis

Trådstartare
Vet inte om jag lägger denna helt galet nu, men vilket ställe bättre än Buke kunde jag hitta för att ventilera dessa funderingar...och på senior finns nog mest erfarenhet.

Jag & sambon pratade för någon dag sedan mer på allvar om barn...jag har velat ha barn ett bra tag...alltså ett fullständigt egoistiskt behov, jag bara LÄNGTAR, men vi är ju unga och har hela liven framför oss, så det har aldrig varit något seriöst prat om detta. Sambon har med ångest i rösten alltid sagt att han vill ha barn om sisådär 10 år. Men som sagt, häromdagen så lät det annorlunda...

Men det han då påpekade var att jag ju omöjligt har tid att skaffa barn...och han har ett par bekanta, arbetskompisar, som hävdar att anledningen till att deras förhållanden tog slut var att deras fruar hade häst - och inte hade "tid att vara mamma".
Vi har ju haft våra diskussioner om mitt hästintresse, men idag har vi det rätt bra, sambon har helt enkelt accepterat att jag brinner för det här och "behöver" hästeriet och han låter mej lägga tid, energi, engagemang och pengar på hästarna utan bråk.

Men jag förstår ju vad han menar...med barn så lär man ju behöva omprioritera massor. Men det jag undrar är, hur ni har löst problemet hästintresse kombinerat med att ha småbarn? Vad har vi för olika (häst)mammor på Buke?

På läger i helgen så träffade jag en "tjej" med tre yngre barn - hon var där ensam med sina barn (sambon vilade upp sej hemma? :D ), bland annat en 1 månad gammal bebis... Hon hade ridit till ungefär 1½ mån innan förlossning, hon hade hållt igång hästen med körning ända fram till barnet föddes...och var igång att rida & köra 1 vecka efteråt. Nu var hon väl extrem, men jag undrar, hur har NI andra gjort? Barnen var då fantastiskt sociala, duktiga på att prata osv, det är samma erfarenhet som jag har av barn med hästintresserade föräldrar sedan innan - de får tidigt vara med ute och bli barnvaktade av många andra, på kurser, lektioner osv och lär sej sociala regler tidigt och är ofta duktiga på att prata och uttrycka sej, trygga & självständiga. I jämförelse med barn som har "hemmagående" mammor som inte har något annat än mamma-jobbet att tänka på....

Har ni fortsatt träna seriöst? Eller låtit hästeriet gå på lågfart? Kanske lånat ut hästen/hästarna? Eller behållit kvar hästen/hästarna under hela tiden? Hur har ni löst det med tid för ridning & träning, med barnvakt och dylikt?

Vill höra massa erfarenheter, så hoppas ni orkar skriva...
 
Sv: Barnfamilj & hästar

Självklart kan man ha barn och häst! Man får omprioritera tiden, och kanske inse att man under några år inte kan vara fullt så ambitiös, men det går. Och barnet har väl en pappa också!?
Det finns alla varianter, de som har flera hästar och tävlar, till att man inte orkar över huvud taget och lägger ridningen på is ett tag. Allt där emellan funkar också! Lycka till!
 
Sv: Barnfamilj & hästar

har iofs inga barn men tror man måste känna efter själv hur man är.

Min syster har tre barn. Med första var det rätt mycket orkar inte/kan inte pga barnet. Nu med tre finns det inte sånt snack längre, hon kan inte känna efter utan det måste flyta.

dock tror jag man får satsa lite extra på mannen också.
men du har väl lösdrift så att du inte MÅSTE ut till stallet på kvällen när han är hemma utan de kan faktiskt klara sig med snabb tillsyn en kväll?
 
Sv: Barnfamilj & hästar

Det finns en relativt ny tråd om detta på Förälder:

Häst och spädbarn

Låter den här tråden vara öppen då den nog har lite annan inriktning än den ovan.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnfamilj & hästar

Jag är gravid nu (vecka 36) så jag har ingen erfarenhet av hur det blir när bäbisen väl tittar ut men jag har hållt igång mitt hästeri.

Då min äldre häst är FT häst så insåg jag rätt fort att det blir svårt med terräng träning och tävling denna säsongen (kan inte knäppa skerhetsvästen:o) så jag har haft hjälp av en tjej som har tagit de träningar och tävlingar som jag själv inte klarar av.

Jag tränade precis som vanligt fram till 5:e månadern ungefär sen började magen säga ifrån då jag försökte sitta ner i trav och jobba honom riktigt. Dock så hoppade jag själv hemma i paddocken för nån månad sedan ungefär alltså i vecka 32.

Jag rider fortfarande fast mest skogsrundor dock i alla gångarter. Har inte haft problem med varken fogar eller rygg så det har gått bra, men lite svårt att ta sig av hästen;).

I dagsläget har tänkt vara ute på tävlingsbanorna igen frammåt hösten. Har en man som ställer upp mycket plus att jag har hästarna hemma på gården så mockning och liknande hoppas jag kunna lösa medans den lilla sover. Får återkomma till vintern då jag har svart på vitt om det funkar eller inte.
 
Sv: Barnfamilj & hästar

Vet inte om jag lägger denna helt galet nu, men vilket ställe bättre än Buke kunde jag hitta för att ventilera dessa funderingar...och på senior finns nog mest erfarenhet.

Jag & sambon pratade för någon dag sedan mer på allvar om barn...jag har velat ha barn ett bra tag...alltså ett fullständigt egoistiskt behov, jag bara LÄNGTAR, men vi är ju unga och har hela liven framför oss, så det har aldrig varit något seriöst prat om detta. Sambon har med ångest i rösten alltid sagt att han vill ha barn om sisådär 10 år. Men som sagt, häromdagen så lät det annorlunda...

Men det han då påpekade var att jag ju omöjligt har tid att skaffa barn...och han har ett par bekanta, arbetskompisar, som hävdar att anledningen till att deras förhållanden tog slut var att deras fruar hade häst - och inte hade "tid att vara mamma".
Vi har ju haft våra diskussioner om mitt hästintresse, men idag har vi det rätt bra, sambon har helt enkelt accepterat att jag brinner för det här och "behöver" hästeriet och han låter mej lägga tid, energi, engagemang och pengar på hästarna utan bråk.

Men jag förstår ju vad han menar...med barn så lär man ju behöva omprioritera massor. Men det jag undrar är, hur ni har löst problemet hästintresse kombinerat med att ha småbarn? Vad har vi för olika (häst)mammor på Buke?

På läger i helgen så träffade jag en "tjej" med tre yngre barn - hon var där ensam med sina barn (sambon vilade upp sej hemma? :D ), bland annat en 1 månad gammal bebis... Hon hade ridit till ungefär 1½ mån innan förlossning, hon hade hållt igång hästen med körning ända fram till barnet föddes...och var igång att rida & köra 1 vecka efteråt. Nu var hon väl extrem, men jag undrar, hur har NI andra gjort? Barnen var då fantastiskt sociala, duktiga på att prata osv, det är samma erfarenhet som jag har av barn med hästintresserade föräldrar sedan innan - de får tidigt vara med ute och bli barnvaktade av många andra, på kurser, lektioner osv och lär sej sociala regler tidigt och är ofta duktiga på att prata och uttrycka sej, trygga & självständiga. I jämförelse med barn som har "hemmagående" mammor som inte har något annat än mamma-jobbet att tänka på....

Har ni fortsatt träna seriöst? Eller låtit hästeriet gå på lågfart? Kanske lånat ut hästen/hästarna? Eller behållit kvar hästen/hästarna under hela tiden? Hur har ni löst det med tid för ridning & träning, med barnvakt och dylikt?

Vill höra massa erfarenheter, så hoppas ni orkar skriva...

Klart man kan ha häst!varför ska du behöva ge upp alla dina intressen?om du sedan får skära ner lite på träningar & tid i stallet är en annan sak men som ngn sa, barnet har en pappa.
Blev som vanligt lite upprörd när jag läste om din sambos bekanta vars man hävdade att frun höll på för mkt med hästar & inte hade tid att "vara mamma".
Man kan ju undra hur mkt tid den pappan lade ner på att "vara pappa" i såna fall:smirk:
 
Sv: Barnfamilj & hästar

Det är inte lätt att kombinera häst och barn men det går.
Det finns de som det inte fungerar för också men det är ingen som kan berätta för dig hur det blir när du blir mamma. Känslorna för barnet överskuggar i regel allt annat. Har man ett barn som trivs i stallet fungerar det hur bra som hellst men har man ett barn som hatar stallet fungerar det inte alls. Man kan ju inte kräva att pappan ska ta hand om barnen själv varje kväll, eller hur? Och det är inte så avkopplande med gallskrikande barn i stallet.
Jag har ett barn av var sort och nu när vi har hästarna hemma fungerar det jättebra, tidigare var jag beroende av helinackordering så att jag kunde ta hänsyn till barnen och familjen.
Min svägerska har också en av var sort och hon tvingades till sist lämna ut hästen på foder för familjefridensskull :(
Hoppas du får en stallunge! :bump:
 
Sv: Barnfamilj & hästar

Vi väntar vårt första barn i september o ingen av oss ser något som helst problem med att jag fortsätter med mitt hästeri. Jag mår bra av stallet, det är där jag laddar mina batterier.

Min sambo är inte alls hästintresserad själv men har full förståelse för mitt intresse, likaså har jag för hans intressen. Nog får man omprioritera men situationen blir oxå lite vad man gör den till.

Just nu har jag bara min T-märkta 17åring som vi försöker göra avelsmärr av (men hon vill inte ta sej :mad::cry:) och hon ska som mest motioneras lätt 4-5 ggr/v ungefär. Hade jag haft häst i full kondition hade jag nog övervägt medryttare/ låna ut ett tag eftersom jag inte vet hur det kommer bli med bäbis i familjen, allt är så nytt!
Men går allt bra med bäbis så står ett par kusar på tur att komma o bo hos mej över vintern för inridning o lite lagom träning. Som sagt, jag vet inte alls hur det kommer bli när bäbis väl är född, men känner jag mej själv rätt så skulle jag bli totalt tossig av att bara gå mammaledig hemma utan att ha nåt annat att göra! Jag har inte eget stall men kommer ha bara några km till stallet sen vi flyttat, både promenad o cykelavstånd och jag har bil om jag är lat. Har oxå möjlighet att leja bort mockning flera dagar/v till en billig peng, så jag MÅSTE inte vara i stallet varje dag. (möjligheten finns men jag har alltid haft svårt att hålla mej därifrån...)

Nog kommer det bli en stallunge av vår bäbis, typ av vagn är vald bl.a med tanke på ev. lerig stallplan o mojsiga promenadvägar (klassiskt chassi med stålkorg- lätt att spola av), jag är van vid att röra på mej så ska jag ändå ut på promenad med barnvagn kan jag lika gärna ta svängen om stallet, mocka o stallpyssla, det finns uppvärmd sadelkammare där jag kan gosa ner oss i soffan o amma. Sen har bäbis en pappa oxå som ju får större frihet med bäbis när jag inte är matmaskin längre o kan få barnfri tid i stallet för ridning o träning.

Jag inbillar mej inte att våra liv kommer se ut som det gjort innan bäbis, men jag tvivlar inte på att man kan få det att fungera om man bara vill o mår bra av det!
 
Senast ändrad:
Sv: Barnfamilj & hästar

inga problem!!!
Jag har en dotter på 11 månader, har två hästar för tillfället, jag täclar ja varannan helg ungefär, tränar två gånge i veckan, o ja som alla nadr tillbringar hela dagran nu som mamma ledig i stallet.. kan ju hinna med mkt som tar dit annars när man e mamma ledig?! o rider när sambvon e hemma.. har dock den för månnen att mina hästar e hos mamma(500 meter från våran villa) så hon kan passa mkt okså, om sambon behöver jobba övber..!
men vi pusslar ihop alla bitar i vårat liv.. o de finkar utmärkt:-)

Så kör på, om hästarna e den ända problem så e de lätt löst!
 
Sv: Barnfamilj & hästar

Min erfarenhet är att graviditeten och barnets fösta år var det bara hur kul som helst och inga problem med häst, tvärtom, hade ju mer än massor av tid att ta hand om hemmet, gården, mannen och hästarna - jag och bebis var ju hemma hela dagarna. Men när jobbet började igen, ingen hemma och gjorde något på dagarna => allt hemmajobb kvar att göra, bebis varit borta medan vi jobbade => vi hade inte hunnit träffas. Det var DÅ det jobbiga började.

Jag är numera en ensamstående hästägande mamma.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 994
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 575
Senast: AbCdE
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 774
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp