Sv: Barnet skriker på nätterna, tvingas betala störningjourens utryckning?
Fast det får nog lov att vara riktigt rejält lyhört, eller ett barn som skriker onormalt mycket, för att man ska hållas vaken av grannens barn på nätterna. Vår granne ovanpå har två barn, en nyföding och en tvååring, och jag har aldrig hört ett knyst på nätterna. Och då har vi ändå en egen ettåring därhemma, så vi vaknar bägge två väldigt lätt av barnskrik. Likadant i lägenheten där vi bodde förut, vi hörde aldrig något på nätterna av grannens barn. Sen är det klart att man nån gång kan höra något gny när man är vaken, men det har jag inget emot, faktiskt. Tycker det är ganska trivsamt att höra att det finns människor runt ikring mig, som pysslar med sitt vardagsliv. Stör man så handlar det ju oftare om att man spelar hög musik, att två vuxna står och skriker på varandra, eller att man borrar hål i väggarna eller liknande kvällstid. Och sånt kan man ju för trevnadens skull avstå från, det är ju inte så svårt.
Att anse att småbarnsfamiljer inte borde bo i lägenhet av risk för att störa tycker jag är väl magstarkt. Är man så känslig för ljud kanske ett annat boende än just lägenhet kan passa bättre (för övrigt - ett av de mest störande ljud jag vet är hundar i rastgårdar som skäller timmavis - och det hör man nästan bara i områden med hus, så jag tror inte ens ett husinköp hjälper alla gånger om man vill ha det helt tyst).
Angående det aktuella fallet tycker jag det låter helt absurt - som nån annan skrev, vad ska störningsjouren göra mot ett skrikande barn? Man får väl anta att föräldrarna redan gjort allt som går att göra för att trösta barnet? Och misstänker man vanvård av något slag och det är därför barnet skriker, så är det väl inte störningsjouren man kontaktar i första hand?