Barnbidrag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

No1

Trådstartare
Denna fråga gäller samtliga som både har och ev ska skaffa barn.

Hur viktig är barnbidragets varande angående beslutstagandet för ev barnalstrande och därefter, överlevande?

Fråga:
1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?

För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?


Själv har jag inga barn och således inget barnbidrag. Barnbidraget är emellertid inga pengar jag vant med vid och idag kan jag beräkna att jag skulle ha råd med barn. I värsta fall skulle jag få sälja hästen som kostar i runda slängar summa sumarum 3000-4000kr.
 
Sv: Barnbidrag!

Barnalstrande, bidragsberoende....hårda ord.....
O så hiiiiiimla högt är väl ändå inte barnbidraget...
Svårt tänka mig någon som skaffar två tre barn extra för barnbidragets skull...
 
Sv: Barnbidrag!

1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?

Nej, nu har jag iofs inte tänkt att skaffa fler, men det har öht inte påverkat ett beslut att skaffa barn *hemska tanke*

För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?

Nej, men det är klart att eftersom vi använder barnbidraget som en del av vår inkomst (vi sätter inte undan det till barnen) så skulle det förstås märkas.
 
Sv: Barnbidrag!

No1 skrev:
Fråga:
1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?

:confused: Nej varför skulle det ändra något. Vi har inte skaffat barn för att "snika åt oss" barnbidraget :smirk:

No1 skrev:
För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?

Våran ekonomi skulle nog överleva.
Beror ju på vad man tolkar in i termerna "ekonomiska problem" och "bidragsberoende".

Visst skulle det märkas eftersom det är en del av vår ekonomi. Men vi skulle nog inte behöva söka socialbidrag om bbd försvann

Edit:

Mina tre barn (15, 12 och 4½ år) kostar Betydligt mer per månad än vad man får i barnbidrag.
Barnbidraget är ju inte precis enorma summor pengar som vi barnfamiljer får in ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barnbidrag!

No1 skrev:
Hur viktig är barnbidragets varande angående beslutstagandet för ev barnalstrande och därefter, överlevande?

Fråga:
1. Om barnbidraget försvann imorgon, skulle det ändra ert ställningstagande till barnalstrande?

För er som redan har alla barn ni vill ha:
2. Om barnbidraget försvann, har ni gjort er så pass bidragsberoende att ni skulle ni få ekonomiska problem?
Inte viktigt alls, så på fråga ett säger jag nej, och på fråga två är svaret också nej.

Vi har ö.h.t. inte diskuterat barnbidraget, vi har bara konstaterat att vi någon gång i en inte alltför avlägsen framtid ska skaffa barn. Barnbidraget är ju försumligt litet egentligen, och vi kan nog klara de utgifter som ett barn innebär med de inkomster vi har då, oavsett barnbidrag eller inte.
 
Sv: Barnbidrag!

1. Nej, jag har två barn redan och har inte planerat fler. Hade inte barnbidrag funnits innan så hade man ju haft en annan utgångspunkt då så det har jag svårt att avgöra hur jag tänkt då. Hade antagligen valt barn iaf men kanske väntat lite till.

2. Tja nog skulle det kännas, vår budget skulle ju minska rejält och då jag använder pengarna till vardagens behov. Dock skulle vi överleva så bidragsberoende eller inte är en definitionsfråga.
 
Sv: Barnbidrag!

1. Nej, det hade inte påverkat något alls. Vi har ett barn och är nöjda med det. Eftersom vi jobbar mycket har vi nöjt oss med ett då vi vill känna att vi har tid till det. Två barn tar inte dubbelt så mycket tid men dock mer än ett.

2. Vi är inte alls beroende av barnbidraget. Vi sätter faktiskt in det på ett separat konto som står i tösens namn. Det är hennes pengar som hon ska ha som t ex startkapital när hon flyttar hemifrån.
 
Sv: Barnbidrag!

Jane_Done skrev:
Nu ska väl tråden till Barn kanske men i alla fall. I vilket sammanhang undrar du?


Sammanhang?

Det är ett bidrag som lämnas till alla med barn i Sverige således berör barnbidraget alla, kvinnor som män, på något sätt.

Bidraget är en enorm utgift för statskassan och även om bidraget återkonsumeras så är det ett bidrag som mottagaren fritt förfogar över. En del sparar på konto till sina barns 18-års dag och andra räknar in bidraget i sin totala inkomst.
Sveriges mest orättvisa bidrag, tycker jag.
För min del skulle det kännas bättre om konsumtionen kom från inkomst. Därutöver tycker jag barnbidraget som ett fenomen är rätt intressant. Till skillnad från andra bidrag så beprövas det inte.

Frågorna är intressanta eftersom barnbidragets varande eller icke varande väcker så starka känslor, framförallt hos de som har barn.
Den stora majoriteten verkar vara krafftigt emot ett borttagande och lika många verkade nöjda när barnbidraget höjs.
"Äsch, barnbidraget är så litet så det gör varken till eller ifrån".

Med den motiveringen borde barnbidraget kunna tas bort eftersom det inte spelar någon roll?

De enda som verkar kunna erkänna sitt beroende av bidraget är ensamstående mammor.
 
Sv: Barnbidrag!

Detta är en tråd som rör alla inkl de som inte har barn. Förstår inte varför den flyttades till barn?

Draget vore jämförbart med att påstå att om det blev folkomröstning om barnbidrag så skulle bara barnfamiljer få rösta.

Jag tycker tråden ska ligga kvar på senior så den når även de som idag inte har intresse av "barn".
 
Sv: Barnbidrag!

Jag tycker att barnbidraget skall vara inkomstbeprovat. For min egen del behover vi inga extra pengar fran staten, och far det inte heller eftersom vi bor i England :cool:
 
Sv: Barnbidrag!

Jag ger utrymme för både "vilja ha" och "måste ha". Det är upp till var och en att kategorisera sig. Vilken grupp man tillhör vet man bäst själv.

Inledningsfrågorna är de som är intressanta. Tror inte att det är så många som verkligen är beroende av barnbidraget som man kan tolka det då det blir sådant liv när ev borttagande diskuteras.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnbidrag!

Jag skulle fortfarande skaffa barn.

Vad barnbidraget gör för oss idag är att jag kan jobba deltid (85%) nu medan barnen är små. Visst skulle jag kunna göra det utan bidraget också, men då få dra in på något annat.

Vore jag ensamstående skulle barnbidraget vara totalt nödvändigt för att klara ekonomin med två små barn. Idag täcker barnbidraget vad det kostar att ha dem i barnomsorgen.
 
Sv: Barnbidrag!

>Sveriges mest orättvisa bidrag, tycker jag.

Jag tycker det är tvärtom, mycket rättvist. Det är det enda rimliga sättet att gynna sånt som är bra för samhället, ungefär som att ge bidrag till folk som studerar. I Tyskland är det i stället så att föräldrar får en skattelättnad och då gynnar man ju föräldrarna olika beroende på inkomst. Att alla får samma summa är mycket bättre.

Sen kan man tycka att det är fel att gynna barnaalstring på något sätt men det är en annan sak. I så fall borde ingen få något bidrag.

Till ursprungsfrågan: jag tycker att barnbidraget är en trevlig bonus som betyder att jag kanske kan ta ut några föräldradagar mindre. Men den påverkar inte mitt val att skaffa barn.
 
Sv: Barnbidrag!

KL

vi har nyss skaffat ett barn och insåg inte att vi skulle få barnbidrag förrän en bra bit in i graviditeten, så vi hade skaffat barn även utan detta bidrag.

jag tror att barn kostar mer än 1050/månad så det täcker nog inte allt men kanske kan förlänga ledigheten om vi inte väljer att spara allt till barnet utan använda det i löpande kostnader, då kan jag/pappan ta färre föräldradagar/månad. har ej bestämt oss än...
 
Sv: Barnbidrag!

På fråga 1. svarar jag nej och på fråga 2. svarar jag nej.
Men för mig så är det frågan om 43 248:-/år, det är pengar som ma kan ha ganska så kul med.

Jag har 3 barn.
Om man har 5 barn, d.v.s. 2 barn till, så får man 48 120:- till/år.
Totalt 91 368:-/år, en summa som de flesta familjer märker av i plånboken.
 
Sv: Barnbidrag!

I mina funderingar om när det är dags att "skaffa" barn finns inte barnbidraget med i funderingarna alls.

Däremot, frågor/funderingar om Karriär, arbete, föräldrapenning. Och tankar om kommer jag klara av att vara förälder och uppfostra ett barn i vårt hårda samhälle?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 765
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp