BernT
Trådstartare
Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare, pizza, korv, Nuggets osv osv. Tråkig mat helt enkelt. Så vi gör ofta en rätt till henne och en till oss för jag äter inte sånt äckligt. Har testat bara laga en rätt och inte ”barnmat” också men hon har inga problem att skippa att äta då så det hjälpte inte.Jag samsover fortfarande med mitt barn och han är 7,5 år. Tror vi kommer samsova i några år till, han har ett jättestort närhetsbehov och har aldrig kunnat sova själv. Har en stor dubbelsäng och brukar försöka lägga över honom på andra sidan, men han vaknar oftast 1-2 ggr/natt och ropar efter mig om han inte kan känna att jag är där. Min sömn hade ju blivit helt paj om jag skulle behöva gå upp och natta om i annan säng. Nu kan vi båda somna om snabbt. Hans kusin kunde redan från start sova själv, det hände ofta att han låg vaken i sin barnvagn och bara låg och tittade. Min skrek direkt och ville upp. Jag hade lite tankar på att han skulle sova i öppen spjälsäng pga risker vid samsovning, men det var ju bara att fetglömma.
Han är också rejält varm när han sover och blir väldigt orolig i kroppen då. Ända sedan han var liten har han föredragit att sova utan täcke, trots att jag har det väldigt svalt i sovrummet. Om ditt barn @Voeux har hel pyjamas på sig kanske han kan få sova utan täcke? När han skulle somna på kvällarna brukade jag gå en lång promenad med honom i selen. Gungandet och den friska luften gjorde att han nästan alltid somnade bra. Detta fortsatte vi med tills han vägde för mycket för selen (minns inte om det var 20 eller 25 kg, han var i alla fall rätt så stor).
Samma unge är ovanligt vuxen i sin matsmak, han mumsar gärna på starka mögelostar, trycker att tryffel är bästa smaken på chips, äter relativt mycket chili, älskar grönsaker och tycker det är roligt att äta sniglar. Visst, han får möjligheterna att smaka detta av mig, men jag kan ju inte övertala honom att tycka om det. Han är liksom född nyfiken och är ganska okänslig för smak och konsistens. Det kan jag inte ta åt mig äran för (utom möjligen för mina eminenta gener då ). Så jag sällar mig till skaran att man inte ska hävda att det är metoden som avgör barnets personlighet och utveckling. Sen är det såklart bra att det finns många olika metoder så man kan testa. Bara det inte handlar om att de inte ska få den närhet och trygghet de behöver.