Barn som smittar, friska??

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

solbacka1

En fråga till alla föräldrar.
Anser ni att ert barn är friskt när det smittar? I den frågan bortser jag från förkylning som finns överallt.

Saken är den att jag jobbar på en förskola och vi har fått en sjukdom som är väldigt smittsam (smittar även vuxna) I ssocialstyrelsens häfte står det att barnet kan vara på dagis när det orkar med och är feberfritt. Men detta innebär att barnet kan vara där när det smittar, så barnen är där. Med resultat att de som är friska också insjuknar.

Arbetslaget tycker att det känns fel, men vi kan inte säga något då det står så i socialstyrelsens häfte och föreståndaren inte tycker som vi. Så nu vill jag veta vad ni föräldrar tycker.

Sv: Barn som smittar, friska??

Nu vet jag inte vad det är för sjukdom ni har fått men oftast :confused: så smittar man väl innan man själv vet om att man är smittad? När sjukdom väl är utläkt och man är friskförklarad så smittar man väl inte längre?
Det är ju svårt att vara hemma i förebyggande syfte, det kan ju bli många veckor om barnet inte drabbas överhuvudtaget... Men däremot anser jag att barnen och vuxna ska vara hemma tills de är helt friska.

Självklart är de inte hemma i förebyggande syfte.
Men nu är de endast hemma när de har feber och kommer sedan tillbaka trots att de smittar. Detta känns inte rätt mot de andra barnen och som nu på måndag när barn kommer tillbaka efter 1 veckas ledighet....direkt in till smittan.

Eftersom jag är personal där vill jag inte svara på det. Men den är mycket smittsam.

Jag måste veta vilken sjukdom som det gäller för att svara på den frågan.
Efter som mina åsikter varierar med sjukdomen.

Ok..det är hand,fot och munsjuka eller höstblåsor som det också kallas.

Själv tycker jag inte det var viktigt att ni fick veta. Utan min fråga var om ni tycker att barn som smittar kan vara på dagis. Det finns ett stort utbud av smittor idag.

Skulle vilja tro att det är vettenkoppor för det vet jag att läkare ofta anser att barnet kan gå till dagis så länge som dom har feber samt att det är så smittsamt att risken för att ha utsats för smitta är stor även om dom barn som fortfarande är smittsmamma hålls hemma.
Min dotter har lyckats undvika den sjukdomen medans jag har haft den två gånger på av att jag bara fick 3 koppor första omgången.

Ok, det var inte vattenkoppor.
Jag har letat upp info och det är inte blåsorna som smittar utan mer som en förkyldning.
Den vara bara i någon vecka oftast och om det inte vore för blåsorna är den så mycket annorlunda än en vanlig förkyldning?
Därför tordes den räknas som en vanlig förkyldning som kan ge feber dvs det går bra att lämna ett snuvigt barn som inte har feber även om den inte smittas och jag antar att detta räknas på samma sätt.
Totalt smittofria barn på daghem är en omöjlighet utan man måste se till allvaret av sjukdomen helt enkelt.
Även vattenkoppor ses på flera ställen på samma sätt. Läkaren har sagt att det går bra att lämna barnet till daghemmet så länge som den inte har feber. Vi personal fick ju ta emot barnen och se glada ut oavsätt vad vi tyckte om detta.

Förövrigt har sjukdomen stor orsak till om man kan lämna barnet eller inte så det är viktig information om man vill ha upplysningar.

Senast ändrad:

Jag har jobbar ju själv på förskola emellanåt och har dessutom egna barn så jag vet hur mkt smitta som sprids i barngrupper...Vi har rättat oss efter det häfte vi har fått från BVC-sköterskan. (Det är nog samma som ni har gått efter)

Att vänta tills barnet är helt friskt tror jag nästan är en omöjlighet!

Okej.
Höstblåsor skulle jag inte bry mig om.

Min son hade svinkoppor för ett tag sedan, och det skulle jag inte vilja smitta runt med på dagis.

Inte_Ung skrev:
Okej.
Höstblåsor skulle jag inte bry mig om.

Min son hade svinkoppor för ett tag sedan, och det skulle jag inte vilja smitta runt med på dagis.

Vad är det för sjukdom egentligen (höstblåsor)???
Har aldrig hört talas om den...

Blir förbannad när jag tänker på att min dotter missade luciafirandet på dagis pga föräldrar som lämnat sina barn med ögonfluss på dagis!

Tycker annars att dagispersonalen på vårt dagis är bra på att hålla efter omdömeslösa föräldrar och önskar att just dessa föräldrar fått se min dotters ledsna ansikte när jag sa att hon inte fick vara med på lucia på dagis. "-Men mamma vi har ju övat och ska sjunga jättefint..." sen kom tårarna.... :cry:

Själv håller jag barn hemma från dagis om det finns risk för smitta!

Funderar vidare om barnet har hosta, lämnar ni det då på dagis....

Detta hittade jag på ett landstings sida med barnåkommor:
Ögonirritation i samband med förkylning

Om barnet har irritation och klåda i ögat samtidigt med en förkylning är det troligtvis en katarr i bindhinnan. I folkmun kallas det för "ögonfluss". Ett öga drabbas oftast först och efter någon till några dagar kan också det andra bli rött. Ibland är ögat igenklistrat på morgonen på grund av varbildning. Tvätta rent ögat med hjälp av en bomullstuss och ljummet vatten flera gånger om dagen. Vid besvär utan allmänpåverkan, behöver barnet inte stanna hemma
.

Det beror väl lite på hostans omfattning och hur länge barnet har hostat. Ibland händer det ju att man får en hosta som sitter i flera veckor, då skulle jag inte vara hemma hela tiden.

Nu går ju inte mina barn på dagis, men våra besök på öppna förskolan och i simhallen innebär ju att vi ändå träffar barn som bär på diverse olika smittor.
Jag går dit med mina barn om de är pigga nog för att orka med att leka/simma. Lite hosta har ingen dött av...
Och den gängse rekommendationen, så som jag förstått det, är att man inte ska vara FÖR försiktig och undvika infektioner till varje pris, för de ska gå igenom alla dessa infektioner ändå... Vi är inne på vår tredle eller fjärde förkylning sen jul. Lite jobbigt att vara sjuka jämt, men det ÄR så att vara småbarnsförälder.. :p

break_a_leg skrev:
Det beror väl lite på hostans omfattning och hur länge barnet har hostat. Ibland händer det ju att man får en hosta som sitter i flera veckor, då skulle jag inte vara hemma hela tiden.

Jag tycker själv att det kan vara svårt att bedömma om de ska gå till dagis eller inte. Eftersom hosta som sagt kan sitta i länge, men om de även är förkylda, så lämnar jag dem inte... Nu verkar det bara som hostan är kvar, men man kan ju som sagt inte vara hemma hur länge som helst....

Jag går på arbetslagets linje och anser att ungar som smittar ska vara hemma. Som jag nämnt tidigare är det svårt att få sammanhang i undervisningen om det faller ifrån och kommer till ungar hela tiden. Man tappar tid och kvaliteten blir lidande. Det var pedagogens åsikt.

Som privatperson är jag inte förtjust i att få blåsor, någon sorts blåsor. Jag struntar i om det är ofarligt. Vet föräldrarna om att barnet smittar skickar man väl ändå inte iväg det till skolan så att både personal och övriga ungar kan bli sjuka. Det gäller speciellt om ungen går på högstadiet eller gymnasiet då barnet kommer i kontakt med många andra elever och många lärare. Ett helt arbetslag kan ju insjukna. Det kan ju dock vara så att så gamla barn inte drabbas i samma omfattning, vad vet jag. Jag blir lika irriterad på vuxna som envisas med att gå till jobbet trots magsjuka och annat. Det är inte schysst mot kollegorna.

Landstinget skriver en sak och dess personal säjer en annan!

Tycker det borde vara lite mer vanligt sunt förnuft, om barnen hostar, hackar och snorar som dom inte gjorde igår, borde man kanske vara hemma?
Men vissa föräldrar verkar köra stenhårt på att vi lämnar på dagis och blir det värre så får dom ringa!

Hörde att några föräldrar på dagis snackar skit vitt och brett till alla som vill lyssna om den där dagisfröken som fick dom att vända i dörren pga att deras dotter såg sjuk ut, att hon sedan blev däckad i över en vecka med 39 graders feber timmen efter dagisfröken skickat hem dom hade inte med saken att göra! :crazy:

Håller med Jadzia att vuxna som går till jobbet och smittar ner kollegor inte är särskilt snälla! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: et_flickan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en sak att säga när det gäller vett, etikett och rent allmänt hyfs. Jag är uppriktigt sagt skittrött på att tacka för gåvor som...
Svar
0
· Visningar
1 093
Senast: Skorpion76
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama