barn som slår barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Är förtvivlad.
Varenda dag förra veckan kom sonen hem och berättade att hans "kompisar" på dagis slagit honom.
Nån dag var det med en pinne, en annan dag nått annat.
idag hade de sparkat på honom sa han.

Vet ju inte om det är sant.
Han är "bara" tre år och kan visserligen hitta på, men varför skulle han göra det??
Ska prata med dagis imorgon (eller om jag ringer idag...)

Men jag vet snart inte vad jag ska göra.
Han har inga jämnåriga kompisar hemma nästan, kusin som är ett halvår yngre är så äckligt bortskämd och helvild och får stora vansinnesutbrott så man vågar inte lämna dem ensamma, stryptag och slag är inte alls ovanliga i lekar med honom... :(

En annan "kompis" som sonen har är 1½ år äldre, han får ju vara med och leka ibland... men då är det den äldre som bestämmer, helt ok eftersom att bägge tycker att det är roligt då :) , MEN andra gånger är han jätteelak, han kan slå till vår son eller helt enkelt bara tala om för honom att han inte får vara med... hans föräldrar bryr sig inte om det heller.

Jag reagerar kanske för starkt.
Men det är jobbigt att höra ens treåriga son komma hem och berätta att han har blivit slagen under dagen och att han inte får vara med och leka... :( samtidigt berättar han att han tycker jättemycket om de är barnen så det är svårt.
Samtidigt har han aldrig haft någon kompis som INTE slagit honom.
Det här började ju redan för ett år sedan då han började leka med den här lilla gruppen på dagis, då tog ju dagis upp det tom att han just blev slagen av "ledaren" i gruppen...
Nu berättar han ju att han blir slagen av den som dagis anser är hans "närmsta" kompis..

Vad sjutton ska man göra?
Varför blir det såhär??
:(
Är rädd för att sonen inte kommer att kunna leka "normalt" utan att slåss, eller är det normalt att barn slår andra barn, är det accepterat i lek??
 
Sv: barn som slår barn...

Prata med dagis. Det behöver inte alls vara så illa som det låter ur en 3 årings mun.

Min 3½ åring slåss en hel del själv, och får sina smällar av kamraterna. Oftast är det faktiskt inte med mening.
 
Sv: barn som slår barn...

Du måste prata med personalen på dagis om detta.
Du kan ju inte gå omkring och vara orolig.
Prata med dom när du lämnar imorgon och säg att du vill ha ett samtal och tala om vad saken gäller.
Det finns alltid två sidor av saker och du får bara höra en, från din son.
Hoppas det löser sig för dig och din son.
Vänliga hälsningar från en förskollärare med 25 år i yrket.
 
Sv: barn som slår barn...

Jag kan bara hålla med. Naturligtvis ska du prata med förskolepersonalen så fort som möjligt! Det KAN vara sant, men det kan ju också vara så mycket annat som gör att han säger så. Det är, t. ex., möjligt att han gillar uppmärksamheten han får av dig när han berättar om det. Det kan ju också vara saker som han hört eller sett (TV, av andra kompisar, etc.) som han sedan har satt ihop till en historia om sig själv och kompisarna på förskolan. Sedan kan det ju vara som Madick säger, att din son också är delaktig men att han bara berättar "väl valda" bitar för dig. Men du måste ta reda på vad som ligger bakom, självklart!!
 
Sv: barn som slår barn...

*svarar alla*

Han är extremt sällan delaktig i bråk, han går hellre undan, är en riktig "fegis".
Han slår heller inte tillbaka utan börjar gråta och går iväg. (det säger även dagispersonalen, inte bara när vi är med alltså)
Vi ger honom heller ingen "uppmärksamhet" när han berättar om det, just för att vi inte vet om det är sant eller inte utan försöker att leda in honom på annat... vill ju inte prata bort det för honom men vill heller inte "trigga" honom till att hitta på mer om det inte är sant!

Pratade i alla fall med dagis.
Vi pratade länge, i telefon, om det och vi sa ju bägge att han är ju "svag" och de han leker mest med är två tvillingar, eller han leker mest med den ena och de går jättebra ihop, men de är ju ganska "tuffa" så det KAN ju hända att han missuppfattar en situation, säg att de leker med en sak och de andra barnen vill ha den saken, då ger han bort det (ja det är sant, han bråkar inte ens om det...) men de kan ju rycka till sig något ibland och kanske buttas i farten och att han uppfattar det som att de slår honom osv.
De hade heller inte uppfattat något som att han skulle slås nu, men å andra sidan börjar den värsta bli väldigt medveten (4 år i dagarna) om att fröknarna ser mycket, men de skulle börja kolla extra noga igen och kolla upp om det är något, hon skulle även prata med övrig personal om de sett eller uppfattat något.
Idag sa han att det var fröken "M" som sagt till pojken som slog honom, men till saken hör att fröken "M" var den jag pratade med och hon hade inte ens varit ute!

Men nu vet de att han säger det och de ska vara uppmärksamma på det.
Är bara så orolig att det ska bli som för ett år sedan, när han var så rädd för den här (nu 4 åringen) killen som är värst att han gråt bara vi närmade oss dagis...
För för tillfället jublar han varje morgon när han vaknar om vi säger att det är "dagistajm"...

Vill bara påpeka att jag inte på nått sätt vill säga att jag har världens mest oskyldiga son.. det lät lite så :smirk: , han kan säkert ge sina tjuvnyp han också, men han är som sagt en riktig fegis och går hellre undan än å slåss...
 
Sv: barn som slår barn...

Det är bra att personalen observerar honom så de kan hjälpa honom i hans lek.
När jag har haft barn som haft det svårt så får man som vuxen gå in och styra leken, vara med och leka.
Man måste visa hur man gör när man leker, visa hur man löser konflikter, visa hur man tar kontakt, visa hur man beter sig när det bär emot.
Detta får man jobba med tills barnet känner sig trygg i sin roll och kan stå på egna ben.
Det är bra att man kommer överens så att du och personalen jobbar på samma sätt, gör lika.
Det kommer att lösa sig för din son, men för en del barn tar det längre tid, en del barn behöver mera vuxenstöd än andra.
Det är sånt som dagispersonalen ska se, för de ser barnen i en större grupp barn än när man som förälder ser barnen hemma hos sig och de "bara" leker med en. Att leka med en är ju lättare än att leka med fler.
 
Sv: barn som slår barn...

Åh vad jobbigt, lider med dig, det finns inget som är så jobbigt för oss föräldrar som när vi tror att våra barn inte trivs och ännu värre om de far illa.

Låter ju trots allt som dagisfröknarna tar din förtvivlan på allvar och gör sitt bästa för att reda ut saken.

Min dotter (2½) rör gärna ihop saker som hänt på dagis, ställer man ledande frågor vet man aldrig var man hamnar. Men jag vet att hon "bråkar" en del med de andra barnen och vice versa. Som förälder är det skönt att veta att hon är ganska tuff av sig men jag kan tänka att ibland blir det negativt för henne oxå och ibland när hon inte tyckt det varit lika roligt på dagis kan jag tänka mig att det har blivit lite för tuffa tag på dagis.

Vi pratar mycket om vad som händer på dagis och jag försöker få fram både bra och dåliga saker. Väldigt ofta kommer meningar som "fröken arg .. inte slåss ... vara snäll ... " osv. Så det är iallfall skönt att höra att hon innerst inne vet att man inte ska slåss och att fröknarna är där och säger till.
 
Sv: barn som slår barn...

Ja idag berättade de att han hade blivit buttad av någon av pojkarna, om det var i lek eller annat visste de inte, men de uppfattade det väl som en vanlig butt, en sådan som barnen kanske måste lära sig att stå ut med...

De har verkligen sett hans "fegproblem" och försöker att få undan en av de där tvillingarna och honom, för den ena tvillingen är lite lugnare och de leker som sagt superbra tillsammans, enligt förskolepersonalen (ja det hette visst inte dagis längre :smirk: ) och han pratar ju alltid om den här killen och de tror att de här två tillsammans kan puffa fram varandra mycket, tvillingen till att ta "egna" beslut och inte bara följa de tuffare av tvillingarna och min son att se att han kan och vågar ta för sig lite i leken!
Så det känns verkligen underbart just nu med vårat dagis, de har verkligen koll på barnen känns det som, hur de fungerar och inte osv!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 879
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 551
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 108
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp