Barn som inte äter

E

Expensive_Hobby

Frukost? Det är ju helt hopplöst att få barnet att äta på morgonen och jag undrar hur andra har löst det hela? Matsäck till skolan? Eller finns det andra smarta tips?
 
Sv: Barn som inte äter

En banan med ett glas mjölk? Försöka variera frukosten som erbjuds + försöka ha lite trevligt runt frukostbordet kan funka. Handla nåt spännande dagen innan (typ till smoothie) tillsammans med barnet så man är lite peppade tillsammans.

Såhär kan man ju inte hålla på varje dag, men det kanske får igång frukostvanor iaf. Vet själv att bompa ofta känns mer attraktivt är frukostbordet, får de en macka framför tv'n kan det ta en halvtimma att äta upp den...

Hur gammmalt är barnet förresten? Skolåldern såg jag, lite äldre än barnet jag pratar om men men.
 
Sv: Barn som inte äter

Jag tror att barnet helt enkelt är för morgontrött. Försöker verkligen få i säng i tid, men det är ju inte det lättaste. Och sen blir det kaos på morgonen när inget fungerar. Jag är stressad och trött och så sitter barnet bara och petar i sin frukost. Försöker att man åtminstone ska dricka ett litet glas mjölk på morgonen men i morse var det bråk om t.o.m. detta.

Har provat olika sorters flingor och mjölk på morgonen. Bröd går inte alls.
 
Sv: Barn som inte äter

Har du testat att ge apelsinjuice precis när barnet går upp? Det ska sätta igång suget efter mat.:idea:
 
Sv: Barn som inte äter

Frukosten har jag varit stenhård med, ingen har fått åka till skolan utan frukost och då har jag ändå haft två av tre som varit rejält jobbiga med maten.
Vet inte om det är min kompromisslöshet eller ren tur att jag haft barn som ätit på morgonen.
Gröt eller fil och en smörgås är minidosen.
 
Sv: Barn som inte äter

Med en syster och en karl som har otroligt svårt för frukost tidigt så försök diskutera er fram till vad barnet kan tänka sig att äta, syrran klara fil eller liknande, smörgås går helt enkelt inte för tidigt. Så hon äter fil med en skivad banan för att få i sig, sen ser hon till att ha med sig frukt och kunna stoppa i sig lite längre fram.

Karln har helt enkelt löst det med att äta frukost senare, han börjar jobba vid sju och äter frukost på nio rasten.
 
Sv: Barn som inte äter

Frukosten har jag varit stenhård med, ingen har fått åka till skolan utan frukost och då har jag ändå haft två av tre som varit rejält jobbiga med maten.
Vet inte om det är min kompromisslöshet eller ren tur att jag haft barn som ätit på morgonen.
Gröt eller fil och en smörgås är minidosen.

Barnet sitter bara och petar och "får ont i magen" på morgonen. Helt hopplöst. Så i morse så blev det en liten slurk drickyoughurt och sen var det bra med det. Skickade givetvis med ett stort mellanmål i form av smörgås.
 
Sv: Barn som inte äter

min mellan tjej hon är 9 år och hon har verkligen svårt att få i sig frukost lösningen var att väcka henne lite tidigare i och med att det gick jätte bra att äta frukost på helgerna.

i vanliga fall då jag inte jobbar förmiddag (börjar kl 07:00) så väcker jag mellantösen vid 06:15 i stället för 6:45 så får hon sitta i lugn och ro och vakna till klä på sig och sedan så kan hon äta frukost vid 07:15 skolbussen kommer kl 08:00 och då har hon tid att sitta och pilla i sig frukost

jag brukar se till att hon får i sig i alla fall en macka och mjölk, sedan tar hon med sig frukt till skolan som hon äter på frukostrasten
 
Sv: Barn som inte äter

Min son är likadan.

Så jag läser tråden med stort intresse.

Vi har iallafall kommit till stadiet att det går att väcka honom.
 
Sv: Barn som inte äter

Barnet sitter bara och petar och "får ont i magen" på morgonen. Helt hopplöst. Så i morse så blev det en liten slurk drickyoughurt och sen var det bra med det. Skickade givetvis med ett stort mellanmål i form av smörgås.

Har en 6-årig tös som är likadan.
Satt faktiskt igår och funderade på om jag skulel starta en tråd om det.
Hon är hopplös.
Bara petar i maten. Äter som en liten myra.
"Tycker inte om" nånting, och har "ont i magen" och "är mätt"

Kan stå och laga middag t.ex. Då kan hon säga: Åh vad gott! Jag är jättehungrig.
Sen sätter vi oss vid matbordet när maten är klar, och tar 5 tuggor, sen "jag är mätt".
Suck.. detta är jobbigt.
Hon har alltid varit svår med maten. Ända sen hon var liten.
Hennes lillasyster nu 2 år är helt annorlunda.
Glufsar glatt i sig av ALLT man än erbjuder henne och bråkar aldrig med mat.

Att barn kan vara så olika.:crazy:
 
Sv: Barn som inte äter

Jag skulle nog testa matsäck beroende på hur det funkar med skolan och så. Och givetvis anledningen till att frukosten inte går ner.
Jag hade föräldrar som tyckte att det var viktigt att jag åt innan skolan vilket resulterade i att allt kom upp igen innan jag kommit fram till bussen.
 
Sv: Barn som inte äter

vi har löst det så att sonen får ett stort glas havremjölk och en skål torra flingor eller en rostad macka att äta i nerkrupen soffan medans han tittar på barnprogram... det är den enda sättet att få i honom något på morgonen - vi har nog provat allt vid det här lagen och det här var det som fungerade smidigast... och så skickar jag med minst en frukt till fruktstunden... och så äter de lunch ganska tidigt...
(dottern lämnas till fukosten på dagis efter sonen avlämnats vid skolbussen och jag äter frukost när de har åkt)
 
Sv: Barn som inte äter

Skicka med frukost att äta på första rasten?
Det är vidrigt att äta på morgonen innan man kommit igång:crazy:
 
Sv: Barn som inte äter

Jag hade skickat med smörgås, frukt och kanske en yogurt som frukost. Känns som att "bråka" om att barnet måste äta på morgonen kan göra det ännu värre.
 
Sv: Barn som inte äter

Jag hade skickat med smörgås, frukt och kanske en yogurt som frukost. Känns som att "bråka" om att barnet måste äta på morgonen kan göra det ännu värre.

Det är såå sant!
Bråka om frukosten gör det bara värre, och inte äter barnet mer för det.
Leder bara till onödiga konflikter har jag märkt.

Det jag även har hört är att vissa barn har såna perioder i sitt liv när man inte riktigt förstår vad de lever av.
De är jättesmå i maten och "tycker inte om" nånting känns det som.
Men en sak är iaf säker.
Så länge de pillar i sig lite av det som erbjuds så lär de inte svälta ihjäl iaf.:D

Jag tror de kommer igång med ätandet och tar igen det sen.
 
Sv: Barn som inte äter

Är barnet ifråga tonåring, jag har två sådanna här hemma som tvär vägrar äta frukost, dom tycker att det "växer" i munnen så därför äter dom inte frukost, dom åker skolskjuts till skolan. så jag brer ettpar mackor och skickar med något att dricka så kan de äta det närsom helst, det har gått så långt att det är flera i deras skola som gjort lika dan´t,.

Prova med det frukost är ju den viktigast måltiden , men med tvång och bråk är det ju inte roligt att äta det vet vilken männinska som hälst.

Kram
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 424
Senast: amsway
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 910
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 739
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 904
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp