barn rumm/pojk-Flickrum

V

vonx

Hej alla och Gott nytt år :O)

Nu har jag och min son( snart 2 år) bott i våran 3:a i snart ett år och nu klarar jag snart inte av att gå in i hans rum.
Det är lagom litet med ett fönster 3 väggar är ljusblåa och en ( väggen med fönster) är målad i en färg som något konstig människa påstår vara turkos!!:o men det är mer en gräslig blandning av alla blå och gröna du kan tänka dig.

iom färgerna blir rummer väldigt "kallt"!

Förstår ni att jag vill måla om?:grin:

Men fantasin har gått och gömt sig och jag kommer inte på varesig någon trevlig färg eller något roligt motiv eller tema att måla rummet i...

Snälla kom med tips och lägg gärna ut foton på era pojkar/ flickors rum..:laugh:

:banana:

Sv: barn rumm/pojk-Flickrum

Vi har en jättefin tapet i det som ska bli vår sons rum. Det är en varm och fin gul/orange tapet, lite melerad. Den ger ett fint ljus i rummet, trots att det egentligen är ganska mörkt med ett fönster med skog utanför och inget dirkt solsken. Så gula och orangea toner förespråkar jag. :)

Vårt barnrum både det gamla och de båda nya blir helvita på väggar och tak.

Det är så mycket annat i rummen som har färg. Vi har en stooooor riddarborg med inbyggd våningssäng som är målad som om den vore murad av sten. Och sandfärgad heltäckningmatta (superbra ljuddämpare!) på golvet. På den enda fria väggen har vi ett stort collage av semesterbilder.

Dot vore rörigt med en tapet bakom.

Jag rekommenderar någon "lugn" färg eller tapet, gärna enfärgad. Så kan du klämma upp nån sportig bård istället, och sen byta bara bården när grabben blir lite större, det blir både billigare och smartare på det sättet! För ett par år sedan tog vi bort "nallebården" i vår dotters rum, och satte upp en med små balettskor och blommor på istället. Rummet blev som nytt med nya gardiner som matchar bården också!

Snart dags att byta bård igen, tror jag... Dottern tyckte att baletten var alldeles för lugn, och tröttnade...;)
Finns det nån bård med hamstrar:...? :D

Varför måste barn tvingas på bårder? :crazy:

Det är väl schysstare med bilder man byta när man vill och som inte förstör hela rummet?

Det är väl schysstare med bilder man byta när man vill och som inte förstör hela rummet?

Så du säkert ska veta vem som bor i rummet:devil: Balettskor eller brandbilar? Fotbollar eller prinsessor?

Har gått igenom det också. Mina tjejer valde dinosaurier. Fast rosa. Förhoppningsvis preskriberade nu.

För att bårder gör det omöjligt för barnen att själva välja och förändra genom att sätta upp egna personliga bilder.

En bård matchar ju inget annat (utom gardinerna då tydligen :crazy:) och gör att allt annat på väggarna inte passar in.

Jag bor i fel stad, här har alla bårder i alla rum och jag får kalla kårar av dem :crazy:

Jag trodde det var helt ute.Mina tjejer är 18 o 20, de var nog 3 o 5 när de hade bård på väggen.

Mina ungar har fått välja bårder själva när de blivit så stora att de kan! Och bilder har vi ändå, tycker faktiskt att det får plats både och, om man anstränger sig för att det ska matcha lite.

Och varför bårder..? Tja, ingen aning, faktiskt... Tycker väl det är det lättaste sättet att ändra ett rums utseende utan stora projekt... (Och för att jag själv alltid drömde om den där söta bården med bruna fölungar... Om inte JAG fick, så ska mina ungar osv...;))

För att bårder gör det omöjligt för barnen att själva välja och förändra genom att sätta upp egna personliga bilder.

En bård matchar ju inget annat (utom gardinerna då tydligen :crazy:) och gör att allt annat på väggarna inte passar in.

Jag bor i fel stad, här har alla bårder i alla rum och jag får kalla kårar av dem :crazy:

Varför måste det matcha? Mina barns rum finns nog inget som direkt matchar:crazy: De har bilar, hästar, bamse, dinosaurier och stjärnor på väggarna. Och två tavlor med flinta på......

Men de har själv valt liksom.

I min dotters rum är det ljusgrönt. det är verkligen jättefint!
En lite melerad tapet. kan ta bild senare=)

Först målade jag min dotters rum ljusblått.

Sedan växte hon ur det rummet och då målade vi hennes nya rum i en ljuslila ton som hon själv valde.

DSCN4467.jpg

Sedan växte hon ur det rummet och fick då ett vitt rum med en väg i stark rosalila ton.

Nu ville hon såklart inte sova ensam på nedervåningen efter ett år så då fick hon byta rum med oss. Så hennes rum är nu i ljusgrönt, däremot har vi en fondvägg i mörkgrönt.

Hon har gillat alla rum och jag tycker att alla färger har passat. Orkar inte ladda upp bilder men hade iaf en bild på det ljuslila rummet :D

Jag rekommenderar strukturtapet och att man sedan målar i barns rum. Barn kladdar gärna och tapet blir oftast fult direkt men har du målat är det bara att gå dit och måla på ett nytt lager så ser det fint ut mkt längre.

Här kan du se en liten del av vår lilla tjejs rum!
Hyllorna har vi gjort själva och köpt konsollerna på Ikea. Har som du ser guld och sen en fondvägg med prinsess-kronor på, även en liten fondvägg på motsatt sida där skötbordet står. Är supernöjd med rummet, blev precis så mysigt som jag hade tänkt! :love:

25459957.jpg

Här kommer en till åt andra hållet där sängen syns med!

25460041.jpg

Här är min dottern rum.

Håller i och för sig på att göra iordning vårt nuvarande gästrum till henens nya rum då det kommer ett småsyskon inom kort som får ta över hennes gamla rum.
DSC_0084.jpg

DSC_0083.jpg

DSC_0082.jpg

Vad tror du om bokstavstema? Eventuellt en fondvägg tapetserad med sidor ur någon grammatikbok. :idea:

Jag onda, konservativa kulturkärring till människa kommer, om ödet vill mig så väl att det blir bebbelinos i huset, att inreda barnrummet ganska sparsmakat. Jag vill ha en lugn färg på väggarna. Sen vill jag ha tavlor eller inramade affischer på vägarna som inte är så grälla, men fantasieggande. Gärna sagomotiv med mycket att upptäcka i bilderna, av konstnärer som Ilon Wikland, Ernest Shepard och Tove Jansson. Det finns ju även vuxenkonst som är spännande för barn, och fina fotoposters.

Jag tycker att barnkultur har en tendens att vara väldigt hysterisk - det är grällt och det skriks och gapas - och jag vill att mina barn ska lära sig att även uppskatta det lågmälda. Jag tror att man mår bra av att kunna kontemplera.

En sak som är väldigt mysig som jag kommer att ha är en ljusslinga med lampor i olika färger i taket som man kan ha som "somna-belysning". Det hade jag när jag var liten, och den fick mig att tänka på festerna i Mumindalen varma augustikvällar.

En annan sak som jag hade velat ha när jag var liten är en säng med sänghimmel som man kan dra igen om sig. Jag skulle vilja göra en med dubbla förhängen - ett inre skirt som silar in ljuset vackert, och ett yttre tjockt som gör sängen till en hemlig grotta.

Sen vill jag ha mycket förvaring med lådor och luckor så att man enkelt kan skyffla undan leksakerna när det ska städas! ;) Varför inte en jättestor skiva på möbelhjul som går att skjuta in under sängen, som man kan ha som lekyta för legoprojekt och liknande. Bara att skjuta in den på kvällen, så är projektet ur vägen när det ska vara städat utan att man behöver förstöra leken! :banana:

Varför inte en jättestor skiva på möbelhjul som går att skjuta in under sängen, som man kan ha som lekyta för legoprojekt och liknande. Bara att skjuta in den på kvällen, så är projektet ur vägen när det ska vara städat utan att man behöver förstöra leken! :banana:

Himla bra tips! Ska jag ha i åtanke sen när hon får en större säng och det blir en massa lek av!! :bow:

Himla bra tips! Ska jag ha i åtanke sen när hon får en större säng och det blir en massa lek av!! :bow:

Å ja det var ett bra tips!! måste komma ihåg det tills sonen hamnat i pill pill och legoålderna :idea:

Just nu är han ju "bara" 2 år så det är mest duplo som gäller, och det innebär ju inga stora bygg projket än så länge iaf :)

kl

Till TS

Keeka-boo (stavas?) har en jättefin stjärntapet, dock är stjärnorna jättestora så rummet måste kunna bära upp dem. Ett tips är att bara ta en färgstark/mönstrad tapet på en fondvägg och ha resten vitt. Då är det lätt att byta eller måla över när barnet växer eller man själv tröttnar.

Det finns en sida som folk lägger upp bilder på sina hem som är jättebra som inspiration. Just nu hittar jag inte länken... Någon annan?

Vi ska precis inreda dotterns lilla rum. Det är mer en skrubb med snedtak (gammalt hus, ett av smårummen på gaveln). Dock med två små fönster. Hon kommer ha en lugn varmvit tapet på tre väggar och den sista väggen under snedtaket ska ha tapet. Jag älskar stjärnor men tapeten ovan passar inte för det är så litet. Prinsesstapeten någon visade ovan har varit på fundering... Men känns inte rätt. Är svag för prickigt oxå. Men hittar ingen superbra tapet där heller. Det kommer varjefall bli en varm blandning av rosa och rött.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·
Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen...
2
Svar
20
· Visningar
5 113
Senast: svea
·
Hemmet ar en fondvägg med denna tapet (ljusblå med vita döskallar). Det är den enda hela väggen i rummet, alltså inga stora ytor kvar. Det...
Svar
6
· Visningar
5 562
Senast: Ishtar
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
1 035
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama