Barn på sjukhus - kan båda föräldrarna söka vab?

feel

Trådstartare
Våran dotter ska opereras på måndag, i annan stad långt hemifrån. Både jag och hennes pappa följer med (för jobbigt att åka ensam), vi måste ju vara ledig från jobbet och vad ansöker man om då hos fk, vab? Eller något annat? Och kan båda söka?

Sv: Barn på sjukhus - kan båda föräldrarna söka vab?

En förälder kan få tillfällig föräldrapenning (VAB) så länge barnet är inskrivet på sjukhus. För "vård av allvarligt sjukt barn" kan båda få tillfällig föräldrapenning samtidigt, jag tror dock att det krävs "livshotande" tillstånd för att få igenom det men vet inte riktigt vad som faller under den definitionen.

När vår tös föddes och krävde vård på neo en vecka fick både jag och hennes pappa intyg ang tillfällig föräldrapenning. Hennes tillstånd var absolut inte livshotande. Men kanske är det annat som gäller när de är helt nyfödda.

Pappan har 10 dagar av tillfällig föräldrapenning som han lan ta it samtidigt som mamman tar ut sina i samband med födsel. Det gäller alla.

Ts fall skulle jag inte räkna med det om det inte handlar om cancer och likvärdigt problem.
Däremot kan en av dem sjukskriva sig för man är för dålig för att arbeta pga oro. Man kan bli en säkerhetsrisk eller inte få jobbet gjort alls ändå. Sjukskrivninven är då ångest och de första dagarna har arbetsgivaren hand om. Annars får en av dem ta ut semester.
Jag brukar säga att det bästa är att prata med myndigheten som berörs men FK:s telefonsupport ger svar upp åt väggarna titt som tätt så då gäller det att få tag på en handläggare för just sådana ärenden.
Däremot kan en förälder vabba pga sjukhusbesöket. Det gjorde maken när dottern var inskriven under några veckor. Se till att skaffa läkarintyg där tiden för vabb står uppe.

Glömde, hoppas det går bra med operationen ts!

Om inte annat så kanske nån av era chefer är förstående och låter er ta ut semesterdagar eller bara vara ledig?

Sambons chef har i alla lägen varit fantastisk och alltid skickat hem sambon vid behov. Nu har det inte behövts så ofta utan mest när jag va gravid.

När vår tös föddes och krävde vård på neo en vecka fick både jag och hennes pappa intyg ang tillfällig föräldrapenning. Hennes tillstånd var absolut inte livshotande. Men kanske är det annat som gäller när de är helt nyfödda.

Samma här under en månads vård på neo. Inte livshotande på något sätt.

Pappan har 10 dagar av tillfällig föräldrapenning som han lan ta it samtidigt som mamman tar ut sina i samband med födsel. Det gäller alla.

Nu behövde pappan inte ta av sina 10 dagar under tiden vi låg inne, utan de började gälla först när vi kom hem.

Det är nog lite olika om båda får vab eller inte. Om båda får är det för vård av mycket sjukt barn och de dagarna tas inte heller från den vanliga vab-potten.

Vi har fått den typen av ersättning när vår son gjort hjärtoperationer. Mellan operationerna har han gjort lite smågrejer som katerisering, röntgen och liknande på annan ort vilket inneburit att han sövts och varit inlagd, men då har bara en förälder fått ersättning.

När vår son fick diabetes för ett år sedan, fick vi läkarintyg för vård av barn båda två i två veckor.
Det var inget knussel i från förs,kassan, och då var vår son ändå 15 år.
Nu hade vi ett späckat schema under dessa två veckor på avdelningen. Diabetes kanske räknas som en livshotande sjukdom, men jag tror att om ni kan få ett läkarintyg så ökar möjligheten till vab för er båda.

Tack för svar allihopa!

Det är ingen livshotande sjukdom, men krävs en hel del pyssel första dagarna och särskilt på annan ort och buss-flygresor. Får ta läkarintyg och ansöka hos FK helt enkelt, man kan ju inte få annat än nej antar jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama