Sv: Barn och sex
Jag känner att uttrycket "förlora sin oskuld" är lika illa som "bli av med sin oskuld". Bli av med - låter som om det är eftersträvansvärt att ha sex så fort det bara går. Förlora - låter som om det är något man borde sörja att att ha förlorat....
Naturligtvis tycker jag att första gången ska vara "rätt" för den personen - med någon annan som man är ihop med och som man känner sig trygg med. Det är det viktiga. Men; varje gång därefter som man har sex med någon är det ju viktigt att det sker på jämlika villkor. Oavsett om det är någon engångsgrej eller i ett mer stabilt förhållande så är ju det viktiga att det sker med ömsesidig respekt.
Själv tycker jag det där med oskuldsbegreppet kan bli lite väl "präktigt". Det viktiga är ju att vänta tills man själv känner sig mogen/redo. Jag tycker också 12-13 är vääääldigt tidigt o tror att det för de allra flesta är för tidigt, men det gäller säkerligen inte alla. Däremot tycker jag inte det nödvändigtvis är bättre att "spara" debuten till 25 heller; i alla fall inte om skälet bara är att man vill "spara sig" för att vara ordentlig/duktig. Jag kan inte se att den som inte "gjort det" är "bättre" än den som "gjort det".ramonarunds skrev:Intressant ordval. Jag sager alltid att nagon forlorade sin oskuld.
Man vill bli av med sopor, men man forlorar nagonting som man aldrig kan fa tillbaka igen!
Jag känner att uttrycket "förlora sin oskuld" är lika illa som "bli av med sin oskuld". Bli av med - låter som om det är eftersträvansvärt att ha sex så fort det bara går. Förlora - låter som om det är något man borde sörja att att ha förlorat....
Naturligtvis tycker jag att första gången ska vara "rätt" för den personen - med någon annan som man är ihop med och som man känner sig trygg med. Det är det viktiga. Men; varje gång därefter som man har sex med någon är det ju viktigt att det sker på jämlika villkor. Oavsett om det är någon engångsgrej eller i ett mer stabilt förhållande så är ju det viktiga att det sker med ömsesidig respekt.