Barn identifierar sig som djur – psykologen: ”Harmlöst”

Kanske, kanske inte, du hoppade knappast in i hjärnan på alla i klassen. Jag tror dessutom att det är långt ifrån alla som identifierar sig med ett djur och ju äldre man blir dess färre blir det.

Det jag menar är att det för barn i synnerhet små barn så håller de på att utforska världen. Att leka katt och vara katt för en stund, en dag, en vecka eller kanske längre är för vissa barn samma sak, och de flyter in i varandra. Min erfarenhet är att det ofta handlar om mindre barn före skolåldern. Vissa leker bara och känner sig aldrig som djuret/prinsessan eller vad det kan vara, andra växlar och somliga går in i rollen.
Artikeln handlar blandannat om en 12åring så långt ifrån före skolåldern.

Känns lite som en form av verklighetsflykt?

(Spånar bara nu, finns säkert många olika anledningar...)

Jo, som jag skrev tidigare, det är folk som inte känner att dom kan identifiera sig med "människo-identiteten". Så det kan väl ses som en typ av verklighetsflykt?

Men whatever floats your boat tycker jag, hjälper det dom att handskas med sina känslor inför den här knasiga världen så kör på liksom 😅.

Vi hästtjejer/kvinnor ses ju som heltokiga av icke-hästmänniskor så... Och vi kallar oss hästmänniskor 😂.

Jag tror att fler hade velat göra detta när jag växte upp, men att det inte "fanns" då. Alltså man visste inte att man ens kunde göra det. Nu kanske man ser folk på some som gör sådant här och så känner man att man vill prova.

Ett liknande exempel: ickebinär fanns inte när jag växte upp så ingen kallade sig det. Men jag har alltid känt mig ickebinär, fast jag fick inte ord för det förrän långt upp i 20årsåldern och nu lever jag som det. Tänker att jag mått bättre om jag visste att det fanns något som jag kunde identifiera mig med, och inte bara att jag var konstig.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag kom jag inte upp ur sängen förrän vid halv två. Motivationen saknades. Ute har det varit soligt till och från hela dagen... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 029
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka