Nu har jag redan skrivit om val av sele de senaste dagarna men kan inte hålla mig så här kommer en lång harang:
För att välja sele tänker jag att du först vill välja ifall du vill ha en allroundsele som fungerar även till promenad och andra aktiviteter eller om du vill ha en dedikerad dragsele.
Zero Shorter som
@Wingates väljer är ett exempel på en populär allroundsele. Om den ska fungera behöver hunden ha rätt form för selen då remmen mellan frambenen inte kan justeras. Så om den inte passar direkt så finns inte mycket att göra.
Det som gör Zero till en allroundsele snarare än en dedikerad dragsele är främst fästpunkten. Ju längre fram fästpunkten sitter, desto enklare att hantera hunden i selen och desto mindre långa remmar som flaxar runt. Nackdelen med fästpunkt långt fram är att det blir en vinkel mellan fästpunkten i dig och dragpunkten mitt över hundens bröstben. Alltså om du tänker dig en linje från bröstbenet (som hunden ska dra med) genom selen och vidare genom kopplet så blir det en vinkel på den linjen.
En nomesele är enbart gjord för drag och där får du en obruten linje (i bästa fall) som du aldrig kan få med en sele som Zero Shorter.
Menar absolut inte att det är något fel på Zero, om den passar, det är en bra kompromiss men ändå en kompromiss. Med rätt hund skulle jag absolut kunna ha den som sele till löpturer där hunden drar lite men jag hade inte försökt maxa hundens drag med en sådan.
Min hund bygger lätt upp frustration och om hon drar i en sele som hindrar andningen det minsta så känns det inte som att träningen fyller det avslappnande syfte som jag har med den. För oss är det viktigt att hon kan ta i allt vad hon orkar utan att störas. Många hundar är mindre känsliga och då kan man kanske acceptera en mindre perfekt passform.
(Om någon är intresserad av vår Zero Shorter i storlek SM så kan jag släppa den billigt)
Efter att ha testat X antal allround-selar och avfärdat dom en efter en skaffade jag en Freemotion. Den var okej men hunden gillade den inte riktigt så de senaste åren har vi måttbeställd nome i mjukt material som hunden gillar bättre. Jag fick lika mycket för min begagnade freemotion på facebook som jag betalade för min måttbeställda nome. I nomeselen kan hon dra verkligen allt vad hon orkar utan att andningen påverkas det minsta. Man ser tydligt på kroppen när hon tar i att det ser harmoniskt och skönt ut att ta i på det viset. Hon blir inte heller frustrerad, vilket i vårt fall leder till att hon taggar ner snabbare och faktiskt drar lite mindre. Men det beror inte på att det inte är bekvämt, hon drar rejält i halsband också om man inte säger till henne och det är ju knappast skönt.
Nomeselen är dock helt värdelös som promenadsele och det är uteslutet att släppa henne lös i den (även om jag är såpass oansvarig att jag släpper henne med vanlig promenadsele ibland när hon ändå ska vara under ordentlig uppsikt). Fästpunkten är vid svansroten så man får ingen kontroll på hunden och det är också väldigt enkelt att backa ur den så om hunden inte lyder lös får man fästa den i ett halsband. Den är endast användbar ifall hunden faktiskt drar och inte annars.
För att se hur en sele fungerar att dra med måste man dra selen rejält bakåt i rätt vinkel, alltså samma vinkel som kopplet kommer vara. Hur den sitter när hunden bara står löst är inte ett dugg relevant för hur den är att dra med. Om det blir olika vinkel från cykel och bälte så får man testa båda och se om man hittar en kompromiss som fungerar.
Själv tar jag gärna emot tips på sele för pulka, bildäck eller annat med låg fästpunkt, både med och utan skaklar. Samt på bälte med grenrem. Mitt bälte utan grenrem är väldigt irriterande och glider upp hela tiden. Ska testa
@Wingates förslag när jag får chansen.