Nu frågade du
@Tonto men jag svarar lite hur vi har gjort. OBS jag är inget proffs och sysslar inte med sport och detta är första hunden jag tränar drag med.
Vi har sele från Björkis. Det är billigare än många andra selar och om man skickar in mått så får man rätt storlek och vid behov syr de en egen åt en ifall man är mellan storlekar. Mjuk och smidig och kan enkelt knölas ner i fickan vilket jag tycker är viktigt för jag hatar att bära saker på promenad!
Min hund gillar att dra och har fokus framåt. Så vi har knappt behövt träna. Drag är kul på det viset, det är så naturliga drifter det handlar om så man kan hålla träningen enkel (åtminstone på vår nivå). Jag har börjat dra med hunden i bälte. Jag vill inte börja träningen med linan i handen för det blir en helt annan känsla då, händerna sitter ju längst ut på armen och rör sig ganska mycket. Bältet är mer en fast punkt och jag upplever att hunden lätt märker skillnaden. Så jag vill att hunden ska tolka den fasta punkten som att det är bra att dra.
För att stoppa hunden använder jag kommando men gör även så att ett litet ryck (obs ej bestraffning utan som en signal) i linan betyder stanna.
Höger och vänster har jag lärt in genom att vid vägskäl säga höger om hunden vill åt höger och vänster om hunden vill åt vänster. De första gångerna jag sagt höger när hunden vill åt vänster har jag sett till att det finns en överaskning åt höger. Hunden har fått överasskningen oavsett hur den svängde, och efter några gånger har hon fattat att det blir roligast att gå åt det hållet som jag vill.
Apropå att välja fel sele så drar min hund nästan mer i en obekväm sele. Är det obekvämt blir hon frustrerad och då drar hon. Men det är inget jag utnyttjar, bara en reflektion.
En annan grej med att välja sele är att jag har kollat på sele i 10+ butiker och ingenstans har personalen varit kompetent nog att kunna säga hur en dragsele passar, så se till att lära dig hur det ska se ut själv innan du börjar leta!