Barkgnagande ponny

U

unnett

Har en shettis på naturbetesmarker, den har nu hamnat i onåd hos min make eftersom den gnager av barken på stora fina ekar och bokträd. Den t.om står på bakbenen för att nå högre upp. Hästen är avmaskad , vi växelbetar med nötkreatur, de har saltsten mineralsten och mineralbalja som de mumsar på. Är det någon som har en aning om vad som är tokigt, eller varför den beter sig så dumt?

Sv: Barkgnagande ponny

Den kanske är ekberoende..menar: både löv, bark och ekollon är giftigt. Hade jag vart dig hade jag bums skyddat trädena med nät, eller hägnat in dom så hästen inte kommer åt det.

Lägg in trädstammar åt den, som den kan tugga på istället. Den kanske helt enkelt är uttråkad? Du kan ju prova med t.ex en fotboll åt den :idea:

Pröva och fodra med asbarkspellets så kanske hästens behov av bark minskar.
Hästarna älskar oftast fodret och en fördel är att det är ganska lågt i protein och energi.

Finns på http://www.wiromin.se/
De kan tala om var deras närmaste återförsäljare för dig finns.
Be sedan foderbutiken beställa hem ifrån dem.
Jag har nyligen gjort det och det funkade alldeles utmärkt trots att jag bara ville ha några säckar för eget bruk. :)
Snabbt gick det också, tog bara 2-3 dagar. :bow:

Köp sånt där nät och sätt runt stammarna. Och som Giraff säger kan du ju slänga in sly/träd i hagen så får ju hästen sysselsättning också. Mina två älskar att gnaga bark.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama