Barkfoder?

paragon

Trådstartare
Har någon hört talas om ett foder, jag tror det är pellets, som består (till största delen) av bark? Om någon känner till det så berätta gärna vad ni vet eller var man kan hitta information om det.

Sv: Barkfoder?

Lovisaleonora_ skrev:

Hur funkar det egentligen?
Jag gillade biten där det stod om inälvsåarasiter, att det drar ner på det.
Men hur funkar det?
Sören Nordin har nu utfodrat sina tvååringar, 50 st med aspbarkpellets under fem månader och han är fortfarande mycket positiv. Han har ännu inte träffat någon halt tvååring, något som han anser vara mycket ovanligt bland sina hästar.

Vad menas med det egentligen? :confused:

Feed me, mer info och mer länkar tack! :bow:

Jag har ingen aning om det här fodret, jag är inte ett dugg nyfiken och har bara surfat upp länkarna.

Bättre att ställa frågorna till tillverkarna, tipset är också att www.google.se fungerar jättebra att söka på...

Lovisaleonora_ skrev:
Jag har ingen aning om det här fodret, jag är inte ett dugg nyfiken och har bara surfat upp länkarna.

Bättre att ställa frågorna till tillverkarna, tipset är också att www.google.se fungerar jättebra att söka på...

inlägget var inte direkt riktat till dig, ber om ursäkt för att jag inte skrev det.
Sökte lite på google själv men hittade inte något som kändes relevant i den information jag ville ha.
Dessutom skulle jag gärna vilja se lite opartiska åsikter. Att maila återförsäljarna känns lite halvdumt eftersom de kommer vilja sälja på mig något.

P_L, vart är du?
Du har alltid så bra svar på allt.
:angel: :) :angel:

Senast ändrad av en moderator:

SessCa skrev:
Hur funkar det egentligen?
Jag gillade biten där det stod om inälvsåarasiter, att det drar ner på det.
Men hur funkar det?

Jag kan ju säga hur det var för min häst, angående det där med att dra ner på inälvsparasiter. Han åt fodret en hel säsong, och sedan när det var dags för betessläpp så gjorde vi träckprov. 0 EPG! :)

Men nu kan jag ju inte alls säga om det berodde på (eller hade hjälp av) aspbarkspelletsen för vi gjorde ju inget träckprov innan han började äta dom. ;)

hästarna va galna i pelletsen å kom springande så fort dom såg mig sen :p

va kostar det?

Har börjat ge Aspbarkspellets till mina hästar. Jag blandade det med krossad havre och betfor. I början var dom väldigt skeptiska och struntade i fodret och åt upp höet först. Sen när dom fattade att det faktiskt inte blev nån annan mat tvingade dom i sig det. Fast redan efter tre fyra dagar åt dom det utan problem. Nu märker dom ingen skillnad. Jag blev förvarnad när jag köpte det att det tydligen smakar lite beskt så dom kan vara lite kinkiga. Ska bli spännade att se om det har alla dom bra effekter som det sägas ex mindre inälvsparasiter, finare päls och "renare" ben m.m.

Provar att ge det till kaninerna men dom är bra mycket kräsnare Men får dom inget annat så äter dom det. Där syns det redan skillnad på pälsen kan jag tillägga så nåt bra ska det ju vara.

Jag följde en av länkarna och blev smått
skräckslagen när jag läste innehållet...200 mg järn??
Det brukar väl menas då att ca 1 dl innehåller
200 mg järn. Det kan väl inte stämma...
...menar dom att innehållet på hela påsen 25 kg
innehåller 200 mg järn?

Annars skulle det innebära att en häst som får 2kg/dag skulle få i sig ca 4000 mg järn.

Har jag räknat fel?

Det skulle vara nyttigt någon dag men inte som
foder dagligen. Tjockt blod, översur mm.
Förgiftning och Leverpaj. :eek:

Är det någon som vet?? Tacksam för svar!

Näringsinnehållet brukar vara per kilo på foderpåsarna.

Stallkatten skrev:
Näringsinnehållet brukar vara per kilo på foderpåsarna.

Okey...det är ju bättre.
En häst som får 2kg/dag får då i sig 400mg.
Liten varning ändå.....då för långvarigt bruk.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 201
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar