Barfotaverkning och verkning -vad är skillnaden?

Sv: Barfotaverkning och verkning -vad är skillnaden?

Varför betvivlar du det?
Många hästar har inga problem alls att gå barfota hela livet, varför skulle just den här hästen se gräslig ut? Det är väl upp till ägaren själv hur den vill att hästen sköts?

Fast vi rider ju på dem. Blir ju en annan belastning då. Och denna ägare menade på att hästen absolut ska vara barfotaverkad. Tycker inte du det klingar illa?

Jag kan inte ha på samvetet att rida en häst och den kanske ömmar och sen ser inte ägaren problemet lr i värre fall kanske hävdar att det är mitt fel. Nu går jag händelserna i förväg men jag tänker på scenarier som kan uppstå och vem kommer då i kläm? Jo som vanligt hästen.

En sak är väl om det är personer som det går att resonera med men när man inte känner personen lr hästen i fråga är det väl bättre med tydliga regler?

Nja, jag vet inte hur det klingar illa?
Vet inte vad det är för verksamhet du har heller, jag trodde först att det handlade om stallplats, men sen låter det som att du ska ta in hästen på träning?

Jag rider och tränar självklart mina hästar, trots att de är barfota. Om man har hästen barfota kräver det lite annan tanke när man rider, både sommar och vintertid. Man får se till underlaget lite mer och anpassa ridningen.
Om jag skulle lämna någon av dem på träning skulle jag uppge att hästen är barfota och det är tänkt att den ska vara det. Skulle det vara så att den då skulle tränas så mycket/annorlunda att den skulle behöva skor så får man ju ta den diskussionen då. Då får jag ju välja om jag vill sko eller avbryta träningen helt enkelt.

Om jag kollade på stallplats så skulle jag kanske fråga om det finns andra som är barfota där, så att man kan samköra med deras verkningsintervall. I såna fall skulle jag bli mycket förvånad om jag blev ifrågasatt för att jag vill ha hästen barfota.

Angående din sammanfattning, vet inte vad det är som är så konstigt?

Barfota = häst utan skor

Hovslagare kan verka hästen barfota, men även sko om man vill.
Sedan finns det en hel radda med ord för de som ägnar sig åt att bara verka hästarna för barfotagång. Jag TROR att de alla kan tänka sig att kalla sig hovvårdare. De kan ha utbildat sig inom olika "läror", det finns Strasser, Vildhästmodellen, SANHCP osv. En del har inget "ord" för det de gör, de har kanske studerat flera läror och mixat ihop det de tycker är bra. Den tjejen som vi har nu är en sån som inte kallar sig något speciellt. Hovis kallar jag henne ;)

Det finns stall som har avtalat att godkända, utbildade hovslagare ska användas.

Att motsätta eller förbjuda barfotagång helt känns ju också fel? En häst som kan vara barfota kan ju vara det och det kan ju en hovslagare avgöra

Hade jag haft stall hade jag avtalat om det och kanske t o m förslag på vilka som får användas.

Senast ändrad:

Oj.. tänker du vanliga inackorderingsstall? Har aldrig hört om att man skulle vara tvungen att använda någon specifik hovis, eller ens att de måste vara godkända eller liknande. Är det vanligt eller?

Oavsett om jag skulle sko mina så skulle jag aldrig flytta till ett stall där jag inte får använda vilken hovis jag vill...

Det är nog inte vidare vanligt, men det finns.

Jag antar att det har att göra med att stallägarna möjligtvis ledsnat på att det förekommit dålig vård som egentligen är upp till hästägarna men som stallägare har man ju också ett visst ansvar som djurhållare och det är säkert därför de till slut fått ställa de kraven.

Jag skulle mycket väl kunna göra det om jag hade stall och hyrde ut boxplatser så att man vet som uthyrare att hästarna får en så bra vård som möjligt och inget hokus pukus..
För frågan är ju, varför skulle man inte vilja använda sig av hovslagare som är riktigt utbildad och inte självlärd/diffust utbildad?

Senast ändrad:

Det är väl upp till ägaren själv hur den vill att hästen sköts?

Så länge ägaren har vett nog att hålla käften om hur hästens sköts så är det helt upp till ägaren.

När ägaren däremot glatt införför hela världen förklarar sin skötsel så får man nog också räkna med att det ofta slutar med att det blir Länsstyrelsen som bestämmer hur den framtida skötseln ska skötas.O_o

Har aldrig hört om att man skulle vara tvungen att använda någon specifik hovis, eller ens att de måste vara godkända eller liknande. Är det vanligt eller?

Nej det tror jag inte,, så länge den enskilda yrkesutövaren o/e hästägaren utsätter hästen för långvarigt lidande som leder till skäligen misstänkt för djurplågeri så är det "fri konkurens"

Däremot har jag en gång för länge sedan varit med om att en stallägare i inackorderings kontraktet skrev in att hovvården ingick i stallhyran och att inga andra hovslagare/hovvårdare fick sköta hovvården på dom inackorderade kundernas hästar.

Hur det slutade???

:up:

Om du redan inse det kan vara bråk bara om hästen ska sko eller ej, då kan det vara bättre att söka en annan häst.

Om du lämnade bort den för tillridning o beridaren ansåg att hästen spänner sig pga ömhet- hur skulle du se på det?

Nu krävs det iofs en mkt god ryttare för att den ska kunna känna igen det.

En oskodd häst ska kunna gå över en grusad stallplan utan att reagera.

För mig är det en självklarhet att man har en utbildad och av jordbruksverket godkänd hovslagare.
Om min häst får problem med hovarna, säg en hovböld, då vill jag kunna ringa min vanliga hovis och få det fixat. För ni vet väl att en ej godkänd hovslagare inte får göra den typen av ingrepp? (Huruvida ni tycker det är rätt eller fel är en helt annan diskussion, det är så det är.)

Allra helst vill jag ha en hovslagare som dessutom vidareutbildar sig i bland, eller åtminstone håller sig uppdaterad på vad som händer i hov-världen.

Sen om det är skor eller inte beror på hästen och användningen. Jag ska sko min ena ridhäst medan den andra, som inte går lika mycket längre, får vara barfota. Men de tas om hand om samma hovslagare.

Om jag lämnade hästen för utökad träning så att säga, tex att den skulle ridas/köras in, börja tävla i distans eller liknande, så skulle jag utan tvekan ta beridarens råd att sko.
Precis som jag är beredd att göra om min egen ökade träning skulle ge hästen problem.

Om den var på enklare utbildning och börjat ömma/spänna sig trots att den klarat samma typ av ridning tidigare skulle jag diskutera vidare med beridaren om vad som kan vara orsaken.

Att gå över en grusad stallplan tycker jag inte är ett tillräckligt test för att avgöra om hästen klarar barfotagång. En häst som lätt och villigt travar långa sträckor på grusväg med schwung i steget är ett krav för mig.

För mig är det inga problem att kontakta en "vanlig" hovslagare om det skulle uppstå några bekymmer, jag vet flera som jag litar på till sånt.
Men till vardags är det faktiskt så att den som klarar mina hästars hovar bäst, hon är inte utbildad hovslagare. Så då får det vara så.

En häst som lätt och villigt travar långa sträckor på grusväg med schwung i steget är ett krav för mig.

Hur lång är den sträckan och hur många ggr i veckan kan du upprepa detta med schwung i steget för att det ska uppfylla ditt krav???

Jag har ingen exakt sträcka faktiskt, det ska fungera att rida längs med grusvägar i skritt, trav och galopp på normala uteritter. Några dagar i veckan, 1-2 timmars pass. Plus arbete på ridbanan osv.
Jag vill inte behöva ha boots när jag rider ut, klarar hästen inte vanliga uteritter så kan jag inte lita på att den är bekväm i hagen eller att jag inte missar att den spänner sig.

Min poäng var bara att en enkel sträcka i skritt över en grusplan inte säger så mycket om huruvida hästen klarar att vara barfota.

Barfota = utan skor. Och ändå finns det så många varianter att jag blir alldeles snurrig. Men just om ägaren sagt att hästen bara är verkad då hade jag nog inte reagerat. Bara konstaterat jaha. Men sen om man märker att hästen faktiskt behöver skor så hade jag varit snabb på att påpeka detta. Men just barfotaverkad... Hm.

Funderar även på om hennes beteende har något att göra med hovarna? Det kan man ju inte veta i förväg såklart. Men tänkte på det efteråt.

Jo stallplatser finns fast det är fullt. Denna skulle bara stå under sommaren. Hon ville bara kolla vart stallet låg. Helst åker jag faktisk ut till folk och hjälper dem men alltid intressant med en utmaning på hemmaplan. Fick bara känslan av uppgivenhet (?) hos ägaren. Ska se om det kan lösas på nått sätt, tyvärr för långt för min del att åka till dem.

Ja, man blir snurrig. Om ägaren säger "barfotaverkad" så skulle jag tippa på att det är en hovvårdare(i någon form) som skött hästens hovar. Om hon haft en vanlig hovis och bara inte skott på hästen ännu skulle hon antagligen bara sagt "oskodd"?

Men då förstår jag, hästen skulle inte kunna ha kvar samma hovvårdare under sommaren, utan frågan gällde vem som ska sköta om hovarna under sommaren medan hästen är hos dig.

Om du har en bra hovis så kan du väl säga att du skulle rekommendera att hästen är nyverkad när den kommer(så har du tid att utvärdera), och att du vill ha lov att sko på prov om det är så att det verkar som att den är hovöm. Du kan berätta att du har en hovis du litar på, och att ägaren ju kan komma och vara med vid verkning/ev skoning och prata med hovis och så kan de titta på hovarna tillsammans.
Om ägaren absolut inte vill sko så får du väl säga att i så fall får den åka hem igen om du misstänker att problemet är hovrelaterat.

Om du visar ägaren att du är öppen för att prova som det är, och att du är öppen med om du tror att skor skulle kunna hjälpa men att du inte gör något emot ägarens vilja, så tror jag säkert att det uppskattas.

Ja så hade jag förstås kunnat säga. Har ju en toppenhovslagare med många år i branschen. Har själv haft endast verkade hästar (unghästar) och halvskodda så det är inte det att jag ser rött om någon säger att hästen går barfota. Men tror ändå många överskattar att hästar kan ridas utan skor. En del jo absolut men det verkar ha blivit en grej detta med att gå barfota. Lite som att hästen absolut inte ska ha täcke på sig och hästar fryser minsann inte. Skakar de är allt i sin ordning. Har lust att säga ett sanningens ord men i de fallen har jag varit i beroendeställning så det har bara varit att svälja å gå vidare. Men nu vill jag inte behöva se nått sådant någonsinn. Mottot är det bästa för hästarna och att även människor ska trivas. Det låter enkelt och just nu är det enkelt men tänker på ett ställe när jag stod inackorderad en kort tid då var allting något annat än enkelt.

Nu svävade jag ut igen som vanligt... Men lite den typen av hästägare vill jag undvika.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 258
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 045
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka