Barfotaöm även på vintern?

Sv: Barfotaöm även på vintern?

Vad tjafsar du om? Du skrev själv "allämnt kallad belstningsfång" och det vad var både vet och hovis kallade det när hon undersöktes. De facto - hästen tålde inte att gå barfota på vintern när marken var frusen och ojämn.

Bra , då är vi överens. Du skrev att din häst hade latent fång, det var det jag inte förstod.

Aha, det var oxå ett uttryck från antingen vet/hovis. Jag är inte insatt i fång-mekanismerna men hon hade klena fötter om man säger så :angel: Det var iaf de de mande, tror jag. Var ett tag sedan nu. Hur som så utlöste iaf belsatningen fånget och hon blev sedan aldrig riktigt kry, fick rotation o hela baletten och tålde inte ridning i ngn större utsträckning så hon fick bli avelssto (ej vår ponny).

Hon har storlek 1 i skor, ganska stora hovar alltså.
Då är det full jag ska köpa i snösulor, right? Man kan väll även klippa till dem har jag för mig? Hon får dock aldrig styltor bak så jag behöver bara köpa till framhovarna.

Har väldigt lite erfarenhet av snösulor då jag som sagt för det mesta inte behövt eller haft barfota på vintrarna. Men det är inget jag behöver tänka på eller så? Behöver jag ringa hovis och berätta att jag ska köpa sulor, tänkte om det behövs något speciellt vertyg då han sätter fast dem? :)

Mmm jag vet :( Så därför är jag numera väldigt försiktig med att ta av skor och är väldigt uppmärksam när hästen tappat en sko. Och jag skulle ALDRIG våga rida, som vissa gör - bara att åka till ridhus o rida för där e det mjukt. Många hästar klarar det säkert men jag skulle aldrig våga mig på det.

Hon har storlek 1 i skor, ganska stora hovar alltså.
Då är det full jag ska köpa i snösulor, right? Man kan väll även klippa till dem har jag för mig? Hon får dock aldrig styltor bak så jag behöver bara köpa till framhovarna.

Har väldigt lite erfarenhet av snösulor då jag som sagt för det mesta inte behövt eller haft barfota på vintrarna. Men det är inget jag behöver tänka på eller så? Behöver jag ringa hovis och berätta att jag ska köpa sulor, tänkte om det behövs något speciellt vertyg då han sätter fast dem? :)

Puttar lite på mitt senaste inlägg.

Det behövs inga speciella verktyg förutom en sax. Dock så olika märken av snösulor är olika bra.

Däremot bör du prata med hovis, för många hovisar har egna snösulor, och att sätta på dem blir samma pris som att sätta på dina köpta. Båda mina senaste hovisar har haft ett fast pris per/par för montering av snösulor, och då ingår sulorna i priset. Kommer du med dina egna köpta får du betala samma pris alltså, det blir dyrare. Så kolla hur din hovis har det/vill ha det.

Full eller ponny på en med storlek 1 i skor beror tycker jag på om hästen har slutna/trånga eller öppna hovar.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
692
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter