Barfotaöm även på vintern?

Z

Zingolita

Nya hästen har nu skor och brodd. Funderar dock på att ta bort skorna helt, hade så på förra hästen på vintrarna och det funkade kanon, inga styltor, inge broddbesvär osv. Så jag tänkte chansa och kolla om det funkar lika bra med denna häst. Hon är dock ömfotat på sommrarna om hon går utan skor.

Så min fråga är, tror ni att hon är lika ömfotat även snö/vintertid? Förstås omöjligt att veta utan att ha prövat men tänke mer om ni kanske har några erfarenheter med ömfotade hästar som funkar fint barfota på vintern?

Sv: Barfotaöm även på vintern?

Det kan väl kanske vara olika, men rent generellt så ömmar väl hästarna mer på vinterhalvåret, just för att det är frusen mark.
Om man läser i böcker så brukar de ju råda att man plockar bort skorna frampå våren, just för att försöka minimera ömmandet. Dessutom får man ju räkna med att det tar ett tag innan de vänjer sig vid att gå barfota.

Jag har bara ridit barfotahästar, så jag vet inte så mycket om skor, men om du vill slippa snö så kanske sulor kan vara något? Vet inte hur bra det hjälper, men har hört att man använder det.:p

Haha ja, självklart skulle sulor funka utmärkt men det är så praktiskt med barfota men om det inte går så naturligtvis så skippar jag den idéen :)

har ni mkt snö och aldrig is eller frusen barmark så är det inga problem att vara barfota.

Är den öm på sommaren skulle jag skippa attt a av som det är på vintrarna. När det växlar mellan blött och fruset blir det jäkligt knöligt och stenhårt, inte så kul för en sulöm häst. :o I så fall skulle jag vänja den när marken är mjuk om du vill prova. Men skor på föredrar jag iaf.

men det är klart, tjockt med snö hela vintern funkar det nog asbra, beror på hur det är där du bor.

Jag har bara ridit barfotahästar, så jag vet inte så mycket om skor, men om du vill slippa snö så kanske sulor kan vara något? Vet inte hur bra det hjälper, men har hört att man använder det.:p

Lite OT, men nu blev jag nyfiken. Hur lyckas man med att bara ha ridit barfotahästar?

Förmodar att ni har snö...
Se till att du väntar så att fötterna får växa ut en del innan- slitmån o skyddar sulan.

:oDär uttryckte jag mig riktigt klantigt, jag menade på vintern. :angel:
På ridskolan har jag såklart ridit hästar med skor, men där är det ju ridhus med mjukt underlag, så det tycker jag inte gills riktigt. Min systers sköthäst har haft skor fram en gång i tiden, men bara på sommaren, de togs av tidigt på hösten.

Min egen häst var barfota när jag började rida honom för ett par år sedan och går kvar så. Så jag har aldrig ridit en häst med skor utomhus på vintern, därför har jag ingen erfarenhet av sulor.
Så skulle jag skrivit istället, för jag har ju ridit fler hästar med skor.:D

Vi har väll ganska mycket snö, men vi har mindre bilvägar som kan vara lite hård vid stallet och måste rida på dem i ca 5 min för att komma till skogen så det kanske inte är ett sånt bra alternativ att plocka bort skorna då eftersom jag inte kan garantera att det är mjuksnö under hela vintern?

Jag tror inte att det hade fungerat i här i skåne eller i alla fall inte alla vintrar. Det skulle vara de gånger det regnar hela tiden eller när det är massor av snö. men så är det inte alltid.

Men om ni har snö så fungerar det säkert. jag antar att ni har det.

packad snö brukar gå bra, det är om det blir is eller ojämnt och hårdfruset som det blir problem. du kan ju alltid testa, är ju bara att sko på igen om det inte funkar!:)

SÄger som de andra, har ni snö?

Packad och lös snö är inga problem, däremot ren is, värst är blöt is, och när det töar och fryser om och blir knöligt - då blir det problem.

Min barfotaherra (ungponny) fick jag sko en period förra vintern pga att han blev så fruktansvärt sulöm att han knappt kunde gå. Det töade ochf rös på så det blev knöligt. Annars klarar han sig fint (förutom när allt blir is, har sluppit det än men fått sko en annan ett annat år för det).

Men i Västernorrland kanske ni fortfarande har riktig vinter? =) Så där kanske frågan mest är hur det är med halkan?

Mina hästar skos rutinmässigt inför första vintern de ska vara i arbete (oftast vintern som treåringar) då det helt enkelt inte fungerar att rida utan skor här vintertid pga halkan.

Det jobbigaste för barfotahästar är väl om det är hårt och knöligt. Bor du en bit in från kusten har ni säkert ganska nice med snö gissar jag, så då borde det funka.

Vill dock varna för grusvägarna där bilarna kör... Det blir ruskigt halt i hjulspåren, så det gäller att man kan känna sig säker på att hästen håller sig till kanterna i alla lägen. Annars skulle jag leda där.
Hade vår unghäst med som handhäst(barfota förståss) en gång, och då gick han fint i mitten tills han råkade kliva ut i hjulsåren med ett eller två ben. Han ramlade pladask kan jag säga, hade inte velat sitta på då :crazy:

Annars är det ju kanon med barfota på vintern, ena ridhästen har vi barfota och det är såååå skönt att slippa sulor och snöklampar :love:

Dem senaste dagarna har vi fått massor med snö!
Och skogsryttare som jag för tillfället är så har jag inga planer på att rida i en knölig paddock så jag ska nog be hovis testa att ta av pållen skorna i helgen och se hur det går.

Vi har ju en liten bit väg till skogen,
men det finns ju också ett dike så jag får väll hålla mig till det.

Mardrömmen vore ju att halka omkull :crazy:

packad snö brukar gå bra, det är om det blir is eller ojämnt och hårdfruset som det blir problem.

En av mina tidigare ponnyer fick fång som hon sedan inte blev frisk av just pga att hon tappade en sko olyckligt när det var fruset och knaggligt ute. Fång låg latent hos henne men det var det utlösande faktorn att gå i hagen de få dagarna tills hovslagare kom ut och skulle sko.

Fång ligger inte latent. Det låter som om din häst blev öm och fick en sulläderhudsinflammation. Allmänt kallad belastningsfång.

Har pratat med hovis nu och han rekommenderade att jag skulle ha kvar skorna. Han kommer och raspar lite åt mig i helgen och så ska jag köpa snösulor han ska sätta fast åt mig. Hon får aldrig styltor bak så hon behöver bara två st på framhovarna. Har självklart brodd också.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: muslidag
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Vi har en häst som går skodd nu på alla fyra, vi har haft henne barfota en gång och då ömmade hon på väg/hårt underlag. Problemet...
Svar
1
· Visningar
692
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka