Barfotagång

tezzie82

Trådstartare
Jag låter numera min d-ponny verkas efter aanhcp metoden (vildhäst metod). Han har haft fång 2ggr och har en så kallad hovbenssänkning, men nu rider jag honom barfota och det fungerar bra, men han ömmar fortfarande på grus. Han har bara gått utan skor i ca en månad snart... trivs bra med detta och undrar om det finns fler som vi? funderar även på att testa ett bettlöst träns, det ska visst fungera lika bra om inte bättre än ett vanligt träns...

Sv: Barfotagång

Hallå där! Klart det finns fler barfotingar :D
Hästarna har gått utan skor i snart 1 år och det fungerar utmärkt!
Red en häst förut som hade ett bettlöst träns, fungerade oxå väldigt bra. Hästen var otroligt stressad och spänd MED bett i munnen, så vi testade utan och det gick mycket bättre. Man måste vara välidgt försiktig så att man inte drar i tyglarna bara, inte bra för nosryggen :(
Lycka till!

Sv: Barfotagång

Hej! Jag har också en d-ponny som gått utan skor i drygt en månad. Hon har om möjligt blivit ännu mjukare att rida, känns som en gunghäst.. Det har fungerat bra, bättre än jag trodde! Hon är ändå 22 och har alltid haltat vid tappsko t ex. Efter en månad blev hon mycket ömmare, men det gick sedan över på en vecka. Är på väg att köpa boots så att vi lättare kan rida på grusväg.

Apropå bettlöst så rider jag med repgrimma (och ibland utan...) och det är jättebra! Ibland har jag tänkt att, men om hon skulle bli jätterädd för något då är det säkrare att ha bett. Men en skenande häst är ju svårt att få stopp på ändå.. Och hon blir nästan aldrig rädd heller.. :)

Lycka till!!

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar