Barfotaboots!

Ketrawzc

Trådstartare
Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall.
Men hennes hovar behöver någon form av sko främst då vi rider ut eller promenerar eftersom det mestadels är grusväg där vi bor.

Så jag funderar på barfotaboots! Jag har noll koll, noll erfarenhet.
Borde jag ta hjälp med utprovning eller kan jag läsa på och fixa själv? De ska användas ca 1-3 gånger/vecka vid lätt träning ute, men en fördel är om de även funkar på ridbanan.
Vad ska man tänka på med olika modeller och hur svår är inpassningen?

Om du är helt novis skulle jag rekommendera att du tar hjälp av en utprovare. Det är så många olika faktorer som spelar in i hur bra passformen matchar hästens hovar och man bör också prova ut bootsen när hästen är nyverkad. Självklart kan man själv läsa på och fixa på egen hand, men min erfarenhet är att det lönar sig i längden att ta hjälp.

Det börjar finnas otroligt många varianter 😅 Enklast är nog ändå att börja med en utprovning av någon som har flera modeller så kanske ni går ett hum om vad som kan funka bra för hästen och dig och era aktiviteter. Eller vad som inte funkar!

Sedan kan man oftast få hjälp av de som säljer genom att skicka bilder, låna provkitt eller hos vissa till och med provrida någon gång. Men det kan ju bli dyrt, krångligt, långdraget och lite svårt om man är helt grön. Kanske är steg 2 om utprovning inte ger önskat resultat eller inte finns tillgängligt :)

Jag tror tex jag själv fick tips om modellen (Floating) jag provar just nu typ första gången jag provade barfota med min häst. Jag förstod den inte riktigt då så har testat en uppsjö andra "enklare" modeller genom året men min häst har lite knepiga hovar så aldrig riktigt blivit nöjda. Så nu bara gav jag fria händer och sa skicka vad du vill jag ska testa och varit helt klart mest lovande hittills 😅

Jag fotade hovarna ur alla vinklar samt med linjal åt flera håll och skickade över till en av de större bootsbutikerna online när min ena skulle ha sina första boots. Då fanns det inte utprovningshjälp häromkring. Fick jättefin hjälp med både vilka modeller som borde passa och storlek. Den gången blev det Evo, som satt som ett smäck (men är lite jobbiga att få på och av innan man lärt sig knepen) och hästen gick klockrent med dom (tidigare varit skodd i perioder och barfota annars, behövde boots då det lagts grova stenar på vägen vi red oftast).

Sen gjorde jag likadant med den yngre och köpte scootboots. Betydligt lättare att klä av och på! Köpte sen begagnade broddade cavallo till henne för att kunna ta oss ut från stallet när det var halt, dom är också enkla att ta på och av men känns betydligt klumpigare när jag ser henne röra sig med dom på.

Har även haft easyboots en gång i tidernas begynnelse (nåväl, borde varit omkring 2005), men dom minns jag knappt och vet inte ens om dom finns kvar i samma utförande längre

Barfotaboots är en lika stor djungel som sadeldjungeln.

Vissa boots passar bättre på olika typer av hovar och vissa boots passar olika typer av människor 😄
Sen passar vissa boots bättre på vissa underlag, vissa går att brodda, vissa går att dubba osv.

Cavallo är en bra och rejäl "nybörjarboot", enkel att sätta på, förlåtande för olika hovformar och går att brodda. Men klumpiga.
Equine är mer gympadojor, lite pyssel med remmar men mjuk och förlåtande. Bra sommarboot.
Scootboot är nätta och lätta. Fungerar att dubba. Något hala på asfalt. Svårare att sätta på i minusgrader.
Renegade håller i en evighet, bra vinterboot och går att brodda, men finns ingen åf i Sverige längre.

Jag tycker hovar är kul, och har provat mig fram till vad jag gillar. Men tycker man inte det är särskilt intressant skulle jag ta hjälp av någon lokal bootsförsäljare (av olika sorter) som kan komma och prova ut, eller vända sig till någon av "de stora" bootsförsäljarna.

Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall.
Men hennes hovar behöver någon form av sko främst då vi rider ut eller promenerar eftersom det mestadels är grusväg där vi bor.

Så jag funderar på barfotaboots! Jag har noll koll, noll erfarenhet.
Borde jag ta hjälp med utprovning eller kan jag läsa på och fixa själv? De ska användas ca 1-3 gånger/vecka vid lätt träning ute, men en fördel är om de även funkar på ridbanan.
Vad ska man tänka på med olika modeller och hur svår är inpassningen?
Det är dyrt med boots, så misstag kan bli väldigt dyra. Min häst har equine fusion active jogging. Enkla att ta på och av. Hon behöver dem i hagen. Jag skulle väl säga att de är hyfsat hållbara eftersom de sitter på varje dag i minst 12 timmar och håller upp emot 5-6 månader beroende på väder och hagförhållanden. Kostar 2800 kr per par. Nackdel är att de enbart säljs i par och inte styckvis. Enstaka gånger händer det att en boot går sönder totalt och då skulle det vara bra att kunna ersätta BARA den.

Jag fotade hovarna ur alla vinklar samt med linjal åt flera håll och skickade över till en av de större bootsbutikerna online när min ena skulle ha sina första boots. Då fanns det inte utprovningshjälp häromkring. Fick jättefin hjälp med både vilka modeller som borde passa och storlek. Den gången blev det Evo, som satt som ett smäck (men är lite jobbiga att få på och av innan man lärt sig knepen) och hästen gick klockrent med dom (tidigare varit skodd i perioder och barfota annars, behövde boots då det lagts grova stenar på vägen vi red oftast).

Sen gjorde jag likadant med den yngre och köpte scootboots. Betydligt lättare att klä av och på! Köpte sen begagnade broddade cavallo till henne för att kunna ta oss ut från stallet när det var halt, dom är också enkla att ta på och av men känns betydligt klumpigare när jag ser henne röra sig med dom på.

Har även haft easyboots en gång i tidernas begynnelse (nåväl, borde varit omkring 2005), men dom minns jag knappt och vet inte ens om dom finns kvar i samma utförande längre
Jag funderar på att testa ta bilder och mått för att skicka! Vi har en utprovade från ett stort bolag i närheten och är de osäkra kanske hon kan komma ut.
Funderar på scootboots, om det kan fungera med måtten just pga smidiga men behövs andra så blir det så.
Mamman till denna hade sköra hovar och vid något tillfälle fick vi ta av järnskorna och använda cavallos boots. Tyckte också de var klumpiga, men när hovarna var fina så red vi med dem utan bekymmer.

Jag har inte jättehöga krav och inga problem i dagsläget. Hon går på jämna underlag, gräsväg eller grusväg 🤣

Barfotaboots är en lika stor djungel som sadeldjungeln.

Vissa boots passar bättre på olika typer av hovar och vissa boots passar olika typer av människor 😄
Sen passar vissa boots bättre på vissa underlag, vissa går att brodda, vissa går att dubba osv.

Cavallo är en bra och rejäl "nybörjarboot", enkel att sätta på, förlåtande för olika hovformar och går att brodda. Men klumpiga.
Equine är mer gympadojor, lite pyssel med remmar men mjuk och förlåtande. Bra sommarboot.
Scootboot är nätta och lätta. Fungerar att dubba. Något hala på asfalt. Svårare att sätta på i minusgrader.
Renegade håller i en evighet, bra vinterboot och går att brodda, men finns ingen åf i Sverige längre.

Jag tycker hovar är kul, och har provat mig fram till vad jag gillar. Men tycker man inte det är särskilt intressant skulle jag ta hjälp av någon lokal bootsförsäljare (av olika sorter) som kan komma och prova ut, eller vända sig till någon av "de stora" bootsförsäljarna.
Är de prisvärda scootbootsen? De ser ju lite sköra ut 🤣
Har haft cavallo i ”rehab syfte” på mamman, och de har fungerat utmärkt och varit väldigt tåliga, men lite problem med skav nån gång och nån sten som ramlat i.

Är de prisvärda scootbootsen? De ser ju lite sköra ut 🤣
Har haft cavallo i ”rehab syfte” på mamman, och de har fungerat utmärkt och varit väldigt tåliga, men lite problem med skav nån gång och nån sten som ramlat i.
Jag tycker de håller bra!
Kommer inte ihåg vem av dem, eller om det var båda? Peder Fredricson och Henrik Eckermann som ridit med Scootboots, det blir ju en del kraft i hoppning och håller skorna för det borde de hålla för mig som hobbyryttare.

Jag har faktiskt aldrig fått hem några boots av tråkig kvalité! Scoot passade tyvärr inte min häst annars gillade jag Enduro/Adjust (har precis bytt namn) modellen.

Evo är nätta och trevliga! Lätta att värmeanpassa. Lite kluriga för "nybörjare" kanske, jag fick mina utprovade. Ska trixa lite mer med dem senare, min häst gillar dem inte för tillfället men kanske främst blivit lite för tajta. Han är en petig prick dock.

Skicka bilder till ett större ställe är toppen! Jag vänder mig alltid till den äldsta i gamet och får suverän hjälp varje gång!

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 004
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 567
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 950
Senast: Teilani
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 636
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka